התמונה הגדולה: פסטיבל הצילום הבינלאומי חוזר. והוא חשוב מתמיד

(צילום: קתרינה לאשצ'יקובה, מתוך פרויקט "אימפקט ניישן", IsraAID, אוקראינה)
(צילום: קתרינה לאשצ'יקובה, מתוך פרויקט "אימפקט ניישן", IsraAID, אוקראינה)

בלי צנזורה, בלי הגדרות ובלי נושא: פסטיבל הצילום הבינלאומי Photo IS:RAEL חוזר בפעם ה-11, עם 50 תערוכות פתוחות לקהל הרחב ועיסוק אינטנסיבי בנושאים הבוערים שמעסיקים את החברה בארץ ובעולם, מההפיכה המשטרית ועד המלחמה באוקראינה. בקיצור, כל מה שלא תראו באינסטוש

28 בספטמבר 2023

אמנות הצילום הפכה ב-2023 חשובה מתמיד. בלי הצלמים הנועזים בחזית אוקראינה, בלי יחידת הרחפנים של תנועת ההתנגדות להפיכה המשטרית ובלי מאות הצלמים שעוסקים באקטיביזם חברתי דרך העדשה, העולם שלנו היה נראה גרוע מתמיד וברור פחות מאי-פעם.

זה בדיוק העיתוי הנכון למהדורה ה-11 של פסטיבל הצילום הבינלאומי מבית PHOTO IS:RAEL, שיתרחש השנה במרכז ענב לתרבות ובגן העיר הסמוך לו החל מה-8.11, עם לא פחות מ-50 תערוכות בהשתתפות מאות צלמים שיהיו פתוחות לקהל הרחב. מהנהלת הפסטיבל נמסר כי בעקבות התקופה הסוערת שעוברת על המדינה, הוחלט לא לבחור נושא מרכזי לפסטיבל השנה, על מנת לאפשר לצלמות ולצלמים לעסוק בנושאים בוערים שחשוב להם להציג לקהל הרחב, במטרה לקדם שיח, לחזק את חופש הביטוי ולתת קול לכולם.ן ללא הבדל דת, גזע ומין, וללא הדרת אוכלוסיות, דעות ורעיונות.

(צילום: יורם אלעזרי, מתוך התערוכה "מחאה משמיים")
(צילום: יורם אלעזרי, מתוך התערוכה "מחאה משמיים")

באופן לא מפתיע, הנושאים הבוערים אכן בוערים: ההפיכה המשטרית ואקטיביזם, משבר הפליטים בעולם, המלחמה באוקראינה, התמודדות עם פוסט טראומה, מאבקי קהילת הלהט"ב, מצב החירום האקלימי, כל אלה ועוד מעסיקים את אמני הצילום בארץ ובעולם, המציגים בפסטיבל את עבודותיהם לצד אלו של אלפי משתתפים מקהילות מגוונות מכל רחבי הארץ, המשתתפים בפעילות החברתית של פוטו ישראל ומבקשים להשמיע את קולם בשפת הצילום בפני עשרות אלפי המבקרים הפוקדים את הפסטיבל שנה אחר שנה.

(צילום: מיכאל ליאני, מתוך התערוכה "אהבה גאה 2023")
(צילום: מיכאל ליאני, מתוך התערוכה "אהבה גאה 2023")

לצד התערוכות יציע פסטיבל PHOTO IS:RAEL שרות אירועים, מפגשים וסיורים מיוחדים, פאנלים, הרצאות ואירועי אמנות רב-תחומית הכוללים פרפורמנס, וידאו ארט, מופעי מוזיקה ועוד. האירועים יתפרשו ftnur על פני כל מתחם מרכז ענב וגן העיר – באולם מרכז ענב לתרבות, בלובי השקוף של המרכז, על הגג וברחבי גן העיר. במהלך 2024 ימשיך הפסטיבל לנדוד אל הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ויוצג באתרים נוספים בישראל.

(צילום: סטפן גלדייההתערוכ, מתוך תערוכת היחיד שלו בפסטיבל)
(צילום: סטפן גלדייההתערוכ, מתוך תערוכת היחיד שלו בפסטיבל)

בין התערוכות הבולטות בפסטיבל: "מחאה משמיים", תעורכה המוקדשת לצילומי הרחפנים המרהיבים מהמאבק נגד ההפיכה המשטרית בישראל; תערוכה מיוחדת המבוססת על ספרו החדש של אשכול נבו (ובשיתוף פעולה עמו); תערוכת יחיד לזוכה פרס "מיתר" לצילום 2022 סטפן גלדייה (פריז), התערוכה "צללים" בשיתוף עמותת נט"ל להעלאת המודעות להתמודדות עם פוסט טראומה על רקע לאומי; תערוכת "אהבה גאה" של הצלם מיכאל ליאני המתעד כבר מספר שנים זוגות ומשפחות מכל הקשת הלהטב"קית; התערוכה "אהבה היא אהבה: שטח אש 918" שבה מתעדת נגה קלינסקי את סבלן של הקהילות הפלסטיניות במאספר יאטה; ותערוכה מיוחדת בשיתוף מכון אדם מישקביץ וקרן שלום (ורשה), המציגה תמונות של אנשי הקהילה היהודית שחיו בפולין, לציון 80 שנים למרד גטו ורשה.

(צילום: נגה קלינסקי, מתוך התערוכה "אהבה היא אהבה: שטח אש 918)
(צילום: נגה קלינסקי, מתוך התערוכה "אהבה היא אהבה: שטח אש 918)

הפסטיבל מהווה נקודת שיא בפעילותה השנתית של PHOTO IS:RAEL, חברה לתועלת הציבור שלא למטרות רווח, שהוקמה במטרה לקדם עשייה חברתית ופועלת ליצירת דיאלוג בין השדה האמנותי לקהילות שונות ברחבי הארץ. הפעילות החברתית של הפסטיבל מיושמת באמצעות מודל ייחודי בשם PHOTO IS:VOICE ומתודה מבוססת על ההכרה שלכל אדם בחברה ישנה הזכות להציג את עצמו, לשקף את עולמו לסביבה ולומר את דברו באופן ישיר ובלתי אמצעי. בעזרת מודל זה, עשרות משתתפים מקהילות מוחלשות ברחבי הארץ לומדים את שפת הצילום ומתנסים בצילום מעשי על מנת לתאר את חייהם וחוויותיהם. המשתתפים מציגים בפסטיבל לצד צלמים מובילים מהארץ ומהעולם.
>> PHOTO IS:RAEL, פסטיבל הצילום הבינלאומי ה-11, מרכז ענב לתרבות וגן העיר, 18.11-8.11. פרטים נוספים כאן