פסטיבל הקולנוע הגאה 2019: הסרטים שאסור לפספס

אין דרך כיפית יותר לחגוג את חודש הגאווה מאשר בחושך עם פופקורן על הברכיים. 6 המלצות לפסטיבל הקולנוע הגאה

מתוך "סונג לאנג"
מתוך "סונג לאנג"
5 ביוני 2019

לילות פרועים עם אמילי

המשוררת האמריקאית אמילי דיקינסון, שמתה כמעט אנונימית ב־1886 (רק שירים בודדים מה־1,800 שכתבה פורסמו בחייה), זכתה למוניטין של רווקה מתבודדת. גילויים חדשים מ־1998 מספרים סיפור שונה לגמרי, והם שימשו השראה למחזה ולסרט של אורחת הפסטיבל מדלן אולנק. מולי שאנון מ"SNL" מגלמת את דיקינסון כאישה תוססת המודעת לערך יצירתה, וסוזן זיגלר היא אשת אחיה, המתגוררת בבית הסמוך ומנהלת איתה רומן סוער מתחת לאפו של בעלה. הסיפור מוגש לנו ולקהל מאזינות נרגשות על ידי מספרת לא מהימנה – המאהבת של אחיה של אמילי, שהוציאה לאור את ספרה הראשון אחרי מותה ויצרה בשקדנות את המוניטין השגוי שלה. אולנק טוותה סרט אירוני, שנון ומחוכם, שלא פעם נדמה למערכון – כמו ג'יין אוסטן על ספידים – ועם זאת הוא גורם לנו להתאהב בגיבורה יוצאת הדופן שלו. אקורד הסיום המהדהד יישאר איתכם זמן רב.

שבת (8.6) 15:30

החיים הסודיים של מונטגומרי קליפט

מונטי קליפט, הכוכב הכי יפה בהוליווד ואחד השחקנים הטובים ביותר שחיו מעולם, מת ב־1966 בגיל 46, אחרי ששרד תאונת דרכים קשה שפגמה ביופיו. אף שהספיק לככב ב־17 סרטים בלבד (בהם "הנהר האדום" ו"אני מתוודה"), כמעט כולם היו משובחים ובוימו על ידי גדולי הבמאים. קליפט הותיר חותם בל יימחה בתולדות הקולנוע, אך שתי ביוגרפיות שנכתבו עליו הציגו אותו כמי שחינוכו המוזר על ידי אמו וההומוסקסואליות שלו הפכו אותו לדמות טרגית ואכולת שנאה עצמית. אחיינו שלא זכה להכיר אותו בחייו, רוברט אנדרסון קליפט, נבר באוסף קלטות האודיו שהשאיר אחריו, וגילה אדם חכם, שנון ומלא שמחת חיים. בהיותו דוקומנטריסט הוא יצר סרט אישי על דודו המופלא, שבו הוא מתווכח עם הביוגרפים וחושף חומרי ארכיון מרתקים, בהם שלל תמונות עוצרות נשימה.

סינמטק 2, שני (10.6) 20:00

סונג לאנג

ליאון לה, יליד וייטנאם שהיגר בילדותו לארצות הברית, חזר למולדתו לביים את הסרט היפהפה הזה, שכל פריים בו מרגש את העין. הסרט מספר על גובה חובות עבור מלווה בריבית שמטיל חיתתו על החבים, וסוחב זיכרונות לא שמחים מילדותו בתיאטרון כבן לכוכבת במה. כשהוא נשלח לגבות חוב מתיאטרון המעלה אופרות וייטנאמיות מסורתיות, הוא פוגש בכוכב הצעיר והיפה, שעדיין לא ידע אהבה. צירוף מקרים מוביל לכך שהשניים מעבירים יחדיו לילה שלם, וניצני הערגה ביניהם פותחים בפני הבריון תקווה לחיים אחרים. הסרט יוצר הקבלה בין המלודרמה הצבעונית והמרהיבה המועלית על הבמה לבין הסיפור של שני הבחורים, והכל מבוים בהקפדה שמעוררת את הרושם שעוד נשמע על הבמאי הזה.

שבת (8.6) 18:00, ראשון (9.6) 16:00

הגן העזוב

תמה חוזרת בכמה מהסרטים הלהט"ביים של העת האחרונה היא האלימות שעשויה להתפרץ מהומואים שמכחישים את עצמם ונשארים בארון מתוך פחד. סרטו של פלביו אלווס מספר על טרנסג'נדרית ממוצא מקסיקני בשם טינה, שמתגוררת עם סבתה בדירה בניו יורק, מתפרנסת מהסעת נוסעים במכוניתה, ועוברת סדרה של בדיקות פיזיות ונפשיות לשם קבלת האישורים לעבור את הניתוח להשלמת שינוי מינה. זה שנתיים שיש לה מאהב אמיד שחושש להיראות איתה בפומבי, והיא אינה מבחינה שהיא מושא תשוקתו של הבחור שעובד בחנות המכולת. טינה היפהפייה, כמו גם כל שאר הטרנסג'נדריות בסרט, מגולמת על ידי שחקנית טרנסית, ודווקא בתפקידים קטנים מופיעים שחקנים מוכרים כאד אסנר ומייקל מדסן. סגנונו של הסרט פשוט וראשוני מאוד, ועם זאת יש בו כנות פוצעת שזיכתה אותו בביקורות טובות ובפרס בחירת הקהל בפסטיבל SXSW הנחשב שבאוסטין, טקסס.

שבת (8.6) 14:00

מסע לדרום

מאז שטראמפ נכנס לבית הלבן, הגזענים וההומופובים קיבלו רוח גבית וגל של חקיקה אנטי להט"בית שטף את מדינות הדרום. בניסיון לעצור את הסחף ולפתוח לבבות, מקהלת הגייז של סן פרנסיסקו יצאה למסע הופעות בדרום העמוק. עבור חלק מ־300 הזמרים, שמימנו בעצמם את ההוצאות, זה מסע אישי, משום שהם נולדו שם ונפלטו אחרי שיצאו מהארון. סרטו של דיוויד צ'רלס רודריגז מלווה את המסע שבו הזמרים פוגשים אנשים מכל הסוגים – הומופובים תוקפניים, להט"בים צעירים שחוששים לצאת מהארון וגם לא מעט אנשים (בהם כמרים) שמפתיעים אותם לטובה – תושבי הדרום טוענים שהם סובלים מדעות קדומות לא פחות מאשר הקהילה הלהט"בית. זה סרט מלא מוזיקה טובה, מרגש וגם מתסכל, שזכה בפרס בחירת הקהל בפסטיבל טרייבקה השנה.

שלישי (11.6) 20:00

סוקרטס

סרט עתיר פרסים במסורת הקולנוע הניאוריאליסטי, העוקב אחר סוקרטס בן ה־15 מסאו פאולו, שאמו מתה בתחילת הסרט. הוא מוצא את עצמו לבד בעולם, לאחר שאביו דחה אותו בשל נטייתו המינית, חסר בית וחסר יכולת להתפרנס בגלל מחסור במסמכים. הסרט אינו מסביר מדוע המערכת מפספסת אותו, אף שנציגה של הממסד מודעת להיותו יתום. פגישה עם צעיר באתר בנייה פותחת פתח צר לאפשרות של אהבה ועזרה הדדית, אבל זה לא סרט כזה. סרטו העלילתי הראשון של הדוקומנטריסט אלכס מוראטו הוא אינטנסיבי וקשוח ואינו מותיר הרבה מקום לתקווה.

שבת (8.6) 16:00

← הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה, סינמטק תל אביב, הארבעה 5 תל אביב, רביעי־שבת (5.6־15.6). לאתר הפסטיבל