כשהארי פוטר פגש את רבי נחמן: יהדות ופנטזיה עושות פסטיבל

חסידים ודרקונים. פסטיבל חז"ל (איור: Dall-E2, באדיבות עיריית ת"א-יפו)
חסידים ודרקונים. פסטיבל חז"ל (איור: Dall-E2, באדיבות עיריית ת"א-יפו)

פסטיבל אגדות חז"ל מגיע בשבוע הבא (20.2) לשדרות רוטשילד בפעם החמישית, והשנה עם טוויסט מעניין: ערב של תרבות ולימוד סביב נקודות החיבור בין פנטזיה פופולרית ובין היצורים מופלאים, העלילות הבלתי אפשריות והעולמות המקבילים של ספרות חז"ל. נשמע פנטסטי

16 בפברואר 2023

רק לא מזמן דיברנו על הזהות היהודית של תל אביב, והנה היא ממשיכה להירקם אל מול עיניינו החילוניות: בשבוע הבא ינחת בשדרות רוטשילד פסטיבלון בן מספר שעות שיפגיש בין ספרות הפנטזיה הפופולרית לספרות חז"ל הפילוסופית והמיסטית. אם זה נשמע לכם מגניב, זה כי זה באמת מגניב וחז"ל היו חבורה מעניינת, חכמה ופרועה לפרקים למדי שאף פעם לא מזיק להכיר.

כן, זה אמור להיות יהודי חסידי על חד קרן. פסטיבל אגדות חז"ל (איור: Dall-E 2 באדיבות עיריית ת"א-יפו"
כן, זה אמור להיות יהודי חסידי על חד קרן. פסטיבל אגדות חז"ל (איור: Dall-E 2 באדיבות עיריית ת"א-יפו"

אנחנו מתכוונים ל"פסטיבל אגדות חז"ל" שמתקיים זו השנה החמישית ויתמקד השנה בקשר בין חז"ל ועולמות הפנטזיה, ועל המוטיבים המובהקים של ספרות פנטזיה ששזורים באגדות חז"ל – יצורים מופלאים, עלילות דמיוניות ובלתי אפשרויות ועולמות המקבילים לעולם שלנו – כמעטה מתוחכם לגישות חתרניות וכאמצעי הבעה פתוח ורבגוני. על כל זאת ועוד ידונו במהלך הפסטיבל בפורמט של תרבות למידה יהודית  אנשי אקדמיה, רבנים, אנשי ציבור ואמנים, יוצרי קומיקס ובובנאים בסדנות, הרצאות, פאנלים וסשנים של לימוד משותף.

ג'ון סטיוארט פחות התלהב מהארי פוטר ברמה היהודית:

פסטיבל אגדות חז"ל ברוטשילד הוא פסטיבל עירוני שנועד לתת במה וקול לאגדות חז"ל ולעיסוק בהן, לעורר סקרנות ועניין באגדות ולהראות את המגוון והרלוונטיות של ספרות זו גם בעידן המודרני. בעיריית תל אביב-יפו מסבירים כי "הפסטיבל מהווה הזדמנות למפגש מעורר בין קצוות שונים מבחינה אידיאולוגית ותרבותית בחברה הישראלית סביב הגות חז"ל"; הפסטיבל יכלול מופע מוזיקלי מרכזי של ארז לב ארי עם הנגנים נדב בכר ואורן צור, דיון על עוף החול, הייצור המיסטי מספרי "הארי פוטר" שמופיע גם בתלמוד ובכתבי ביאליק, הרצאה של הרב ד"ר משה רא על היחס בין המציאות לעולם הדימיון, שיעור יהודי פמיניסטי על דמותה של לילית ועוד. נשמע פנטסטי.
>> פסטיבל אגדות חז"ל, שני 20.2 מ-18:00 ועד 22:45, הישיבה לאמנויות ומדעים בשד' רוטשילד 124. כניסה חינם בהרשמה מראש ופרטים נוספים כאן.