אוחחח אוחצ': 5 סרטים שכדאי לראות בפסטיבל הקולנוע הגאה

מתוך הסרט "ציפור אש" (צילום: יחסי ציבור)
מתוך הסרט "ציפור אש" (צילום: יחסי ציבור)

הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה חוזר עם ערימה של כ-150 סרטים שיוקרנו בסינמטק במשך עשרה ימים החל מחמישי הקרוב. מבקרת הקולנוע יעל שוב צללה אל תוך התוכניה והגיחה מתוכה עם כמה המלצות חמות (ועוד אחת פושרת)

8 בנובמבר 2021

הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה חוזר החודש לאולמות של סינמטק תל אביב. במהלך עשרה ימים (11.11 עד 20.11) יוקרנו כ-150 סרטים, בהם 47 סרטים ישראלים קצרים, כולל עשרה שנוצרו על ידי בני נוער. סרט הפתיחה יהיה "שתיים" בבימויה של אסתר אלקיים (שמתארחת היום במדור "העיר שלי"), המספר על זוג נשים שמנסות להביא ילד לעולם. סרט הנעילה, "סופרנובה", מגיע מבריטניה ועוקב אחר מסעם בדרכים של בני זוג בגילומם של סטנלי טוצ'י וקולין פירת', שאחד מהם אובחן כלוקה בדמנציה. לצד סרטים יהיו בפסטיבל בו פאנלים על יצירה פלסטינית קווירית במרחב הישראלי, תחרות דראג ועוד. הנה חמישה סרטים שלא כדאי לפספס.

בולווארד! סיפור הוליוודי 

כשגלוריה סוונסון אמרה בסוף "שדרות סנסט": "אולרייט מיסטר דה-מיל, אני מוכנה לקלוז אפ שלי", היא בהחלט התכוונה לזה. הסרט מ-1950 אמנם החזיר את כוכבת הראינוע לתודעה, אך לא החייה את הקריירה הקולנועית שלה. אז כמה שנים אחרי כן היא הציעה לצמד כותבי שירים לא מאוד מנוסים, שהיו גם זוג נאהבים, לעבד את הסרט למיוזיקל, בתקווה להעלות אותו בברודוויי. זאת נקודת המוצא של סרט תיעודי מלא כל טוב, שלא מפסיק להפתיע. התמלילן יפה התואר, ריצ'ארד סטייפלי, היה שחקן קולנוע לעת מצוא (לפני שחזר לבריטניה לככב בסדרת משטרה משלו) ולכן נדרש להסתיר את זהותו המינית. על פי הסרט, סוונסון היתה מעוניינת בו לא פחות מאשר במיוזיקל – שעם שיר מתוכו היא הופיעה בתוכנית הלילה של סטיב אלן – וזה תרם להתפרקות החבילה. אם יש לכם עניין כלשהו בהוליווד של פעם או במלודרמות גדולות מהחיים לא תעזו לפספס את הסרט הזה, שהוא בן לוויה מרתק לפילם נואר המיתולוגי של בילי וויילדר. (שישי, 12.11, בשעה 19:00; ראשון, 14.11, בשעה 12:30)

 

קאובויז

אב ובנו בן ה-11 רוכבים על סוס בהרי הירוקים של מונטנה. מה שנראה בתחילה כמו טיול נינוח בנופים פסטורליים נחשף בהדרגה כמסע בריחה. האב הלא יציב טרוי (סטיב זאהן מ"הלוטוס הלבן") מנסה להבריח את ג'ו לקנדה משום שאמו מסרבת לקבל את העובדה שהבת הבלונדינית היפה שלה מתעקשת שהיא בן שנולד בגוף הלא נכון. כשטרוי מאבד את הכדורים הפסיכיאטריים שלו, היחסים בינו לבין ג'ו מתערערים, ובינתיים השריף שיצאה לחפשם (אן דאוד מ"סיפורה של שפחה") הולכת וסוגרת עליהם. אנה קריגן כתבה וביימה סרט יפה, מעין מערבון מודרני עם טוויסט, שגיבוריו רחוקים מאוד מהגברים של פעם. זאהן נוגע ללב בתפקיד האב הלא בדיוק מתפקד שכל כך מנסה להיות אבא טוב, וסשה נייט הוא תגלית בתפקיד ג'ו (שישי, 12.11, בשעה 21:00)

 

שדה פרג

סרט רומני טיפוסי (ריאליזם קיצוני, שוטים ארוכים) על נושא יוצא דופן (ברומניה) שצבר פרסים בשלל פסטיבלים. זה מתחיל עם שני בחורים מאוהבים שמתעוררים יחדיו בבוקר, אבל ממשיך אחרת לגמרי. כריסטי משאיר את מאהבו המוסלמי האדי בדירה ויוצא לעוד יום עבודה כשוטר בבוקרשט. היחידה נקראת לטפל בהפרת סדר באולם קולנוע, שם מפגינים שמרנים עצרו את ההקרנה של סרט להט"בי, ובזמן שהשוטרים מנסים להרגיע את העניינים כריסטי מזוהה על ידי אחד הנוכחים וחושש שיחשוף את זהותו המינית בפני עמיתיו. זה מוציא ממנו את המאצ'ו המבוהל שבו והוא תוקף. הסיטואציה המסובכת הזאת מהווה את רוב משכו של הסרט הלא ארוך הזה, והיא טעונה ומתוחה ולא מפסיקה לעניין (שישי, 19.11, בשעה 21:30)

 

תפוח אדמה חולם על אמריקה

לווס הארלי, שנולד כווסילי נאומנקו בוולדיווסטוק, יש סיפור חיים די מטורף והוא החליט לשחזר אותו בסרטו הראשון כבמאי. חלקו הראשון, המתאר את ילדותו ברוסיה, מוגש כמופע קאמפי על רקע תפאורות מלאכותיות מנקודת מבטו של הילד חובב הסרטים, שמתחיל להבין שהוא נמשך לבני מינו (את סבתו הנוקשה מגלמת ליאה דלריה, הזכורה כביג בו מ"כתום הוא השחור החדש"). בגיל 16 הארלי הגיע לסיאטל עם אמו, שמצאה לעצמה בעל אמריקאי באמצעות הדואר (דן לוריה מ"שנות הקסם"), וחלקו השני של הסרט ריאליסטי יותר בגישתו, אולי משום שדווקא שם הסיפור נעשה מוזר. זה סרט מפורר ולא שלם, אבל יש בו רעיונות בימוי מוצלחים (מונטאז' המאהבים שתוך כדי סקס שואלים את המהגר מרוסיה שאלות מעצבנות), ובעיקר יש בו סיפור מפתיע שמצליח גם לרגש. תגובת האם, כשווס מתוודה באוזניה על העדפתו המינית, לא תסולא בפז (שבת, 13.11, בשעה 21:00)

 

ציפור אש

המלודרמה הזו על אהבת גברים בצבא הסובייטי בימי המלחמה הקרה היא הקיטש בהתגלמותו. היא מגוללת את סיפורו האמיתי של החייל הצעיר סרגיי (טום פריור האנגלי, שגם כתב את התסריט) שבמהלך שירותו בבסיס חיל אוויר באסטוניה התאהב בטייס הקרב רומן (אולג זגורודני האוקראיני) שלקח אותו לראות את הבלט "ציפור האש" של סטרווינסקי. אחר כך הם התעלסו ביער. כשהק.ג.ב. החל לעקוב אחר רומן הוא מיהר להינשא לחיילת הנאווה לואיזה, אך הרומן האסור נמשך במוסקווה, שם סרגיי התקבל ללימודי משחק. זאת הפקה אסטונית דוברת אנגלית (במבטא רוסי) עם צוות שחקנים בינלאומי, והיא משיקה למגוחך (כשסרגיי משתכשך בים וחווה אורגזמה ראשונה מידיו של רומן, שני מטוסי מיג חולפים מעליהם בשמיים), רק שהגיבורים יפים כמו בסינרומן ישן (שני, 15.11, בשעה 21:30, שבת, 20.11, בשעה 16:00)

הפסטיבל לקולנוע גאה, 11.11-20.11, סינמטק תל אביב. עוד פרטים והזמנת כרטיסים כאן