פסטיבל תל אביב לשירה יציג השנה מחזה גנוז של יונה וולך

בין המשתתפים השנה בפסטיבל: ח"כ איימן עודה, רוני קובן ונדב אייל. הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 22-25 לדצמבר

יונה וולך
יונה וולך

פסטיבל תל אביב לשירה חוזר במתכונת משודרגת. הפסטיבל, שיתקיים כמדי שנה בימי החנוכה, מציג השנה רשימת משתתפים שמראה ששירה היא דבר הרבה יותר פופולרי ממה שנוטים לחשוב: בין המשתתפים השנה ניתן למנות את מאיר ויזלטיר, נעם פרתום, ערן צור, נדב אייל, דרור פויר, ח"כ איימן עודה, ננו שבתאי, ירון לונדון, חביבה פדיה, רוני קובן, המסך הלבן, מנשה נוי, שלמה גרוניך ועוד רבים.

הפסטיבל, מייסודם של עודד כרמלי ודוד ניאו בוחבוט, יתקיים בין התאריכים 22-25 בדצמבר ויכלול 8 אירועים ברחבי העיר.

בארועים הבולטים: הצגה של המחזה האבוד והגנוז של יונה וולך שאותו כתבה ב-1968, ומגולל את יחסיה עם אהבתה הגדולה כשהייתה בת 21, אולם מעולם לא עלה על הבמות בשל אופיו הפוליטי והמיני; מחוות לחנוך לוין, לישראל פנקס ולחזי לסקלי; ערב לרגל 200 שנה להולדת וולט וויטמן; וארועים שיציגו כמה מהמשוררים והמשוררות החזקים של השירה העברית החדשה.

גם אנחנו מתרגשים לשמוע אותך מדבר על וויטמן. איימן עודה (צילום: Getty Images)
גם אנחנו מתרגשים לשמוע אותך מדבר על וויטמן. איימן עודה (צילום: Getty Images)

כמו בכל שנה, גם הפעם הפסטיבל נוקט עמדה ברורה ויוצא נגד האופן שבו הספרות נמדדת היום, ונגד תרבות הפוליטיקלי קורקט. "שלוש מאות וחמישים ספרי שירה ראו אור השנה", הם מציינים. "זאת אינפלציה – פיחות בערך מטבע הלשון. שומרי הסף של הרפובליקה הספרותית, בדומה לשומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית, הרכינו ראש או חוסלו. אומרי ההן שתפסו את מקומם מצטווחים שלספרות אין לא אתיקה ולא אסתטיקה, לא יופי ולא חוכמה, שאין בכלל ספרות, שהכול טקסט, שהכול פוליטי, כך שהכול לא שפיט – ורק המכירות מדידות, ורק הלייקים מדד אובייקטיבי בעולם סובייקטיבי. פסטיבל תל אביב לשירה כופר בקקופוניה הזאת. לא הלייקים ישמשו שופטים. הנפש, השכל, הלב, העין, האוזן – הם חבר המושבעים, והם ישר מבחינים בין פלקט פוליטי לשיר אמת".

לדברי המייסדים, "איננו מתיימרים 'להנגיש' שום דבר. אנחנו מאמינים שהשירה נגישה לנו מעצם היותנו בני אדם, מדברת אלינו, לכולנו, מעצם חיינו. לא נתנצל על תשוקתנו לאיכות, על שאיפתנו הכנה למצוינות. והקהל הגדול שפוקד מדי שנה את פסטיבל תל אביב לשירה הוא ההוכחה: יש צמא קיומי לאמנות עזה, מאתגרת, בלתי מתפשרת".

פסטיבל תל אביב לשירה, מקומות שונים בתל אביב, ראשון עד רביעי (22-25.12), מחיר משתנה. לאתר הפסטיבל, לאיוונט