הכיכר הכי יפה בעיר: פרויקט בית הכנסת הגדול חוזר. והוא מהמם

הפיאצה שהעיר הזאת צריכה. בית הכנסת הגדול (הדמייה: באדיבות עיריית ת"א-יפו)
הפיאצה שהעיר הזאת צריכה. בית הכנסת הגדול (הדמייה: באדיבות עיריית ת"א-יפו)

חדשות מעולות: אחרי שבע שנים של קיפאון וסבך משפטי, תוכנית השיפוץ של בית הכנסת הגדול וסביבתו יוצאת לדרך, והתוצאה תהיה כה יפה שהתור לפורט סעיד צפוי לשלש את עצמו. בתוכנית: פיאצה נעימה במקום מגרש חנייה והחזרת בית הכנסת להדרו המקורי

20 בפברואר 2023

כפי ששמו לב מאות אלפי מפגינים בתל אביב בשבועות האחרונים, אין יותר כיכרות בתל אביב. כיכר המדינה בוטלה לטובת מגדלים, כיכר רבין נגנזה לטובת עבודות הרק"ל, בכיכר הבימה יש בור נחמד לילדים לשחק בו וזהו, פלוס מינוס. החדשות הטובות הן שבטווח של כמה שנים, צפויה העיר לקבל פיאצה מהממת סביב בית הכנסת הגדול. כן כן, אלה חדשות טובות מאוד: פרויקט השיפוץ של בית הכנסת הגדול וסביבתו יוצא לדרך.

כך מסתיימת סאגה משפטית ארוכה ומיותרת, שהחלה עם הכרזת העירייה על תוכנית השיפוץ ב-2016 והסתיימה בשבוע שעבר בוועדה המחוזית, שם נדחה הערר שהוגש בידי אחד מהשכנים במתחם המדובר. הערר הוגש במסגרת ההתנגדויות לפרויקט, ולפיו תפגע הפיכת מגרש החנייה שמאחורי בית הכנסת הגדול (ברחוב הר סיני) לכיכר בעסקים ובתושבים המתגוררים במקום. במשך שבע שנים הייתה התוכנית תקועה בסבך המשפטי, וכעת היא יכולה להתממש.

בית הכנסת הגדול, 1934 (צילום: Kluger Zoltan/לע"מ)
בית הכנסת הגדול, 1934 (צילום: Kluger Zoltan/לע"מ)

תוכנית השיפוץ אמורה להחזיר לבית הכנסת הגדול את הדרו המקורי, ולהסיר מסביבו שלוש מתוך ארבעת הקולונדות וחומות הבטון שנבנו במסגרת הרחבתו ב-1969. שיפוץ המבנה ישתלב במהפך שעומד לעבור על רחוב אלנבי בשנים הקרובות, ויצור סביבו בסמטת הר סיני את אחת הכיכרות היפות והנעימות בעיר, לשמחתם של היושבים בפורט סעיד, בשישקו ובסנטה קתרינה. הכניסה לבית הכנסת תורחב ותונגש בצורה נעימה יותר, והפיכתו של רחוב אלנבי למוטה הליכה תשלים בלוק עירוני יפהפה, וכפי שהבטיחה העירייה ב-2016, ""כיכר עירונית עם זיקת הנאה לציבור, בה יותרו אירועי רחוב, ירידים מתחלפים, פעילות עירונית ועוד, על מנת לשפר את תפקודו העירוני של המרחב הציבורי".

בית הכנסת הגדול אחרי השיפוץ, 1969 (צילום: לע"מ)
בית הכנסת הגדול אחרי השיפוץ, 1969 (צילום: לע"מ)

את השיפוץ המסיבי של בית הכנסת הגדול תממן תרומה של 20 מיליון שקל מפטריק דרהי (הטייקון הצרפתי-ישראלי והבעלים של חברת הכבלים HOT), ובעלויות השיפוץ ההיקפי תישא עיריית תל אביב-יפו. היעד להשלמת הפרויקט עדיין אינו ידוע, ומדוברות העירייה נמסר כי "אנחנו שמחים על החלטת הועדה המחוזית. מסמכי התכנית יתוקנו בהתאם להחלטה ואז נוכל לפרסמם, כאשר העירייה נערכת למימוש התכנית בלו"ז הקרוב.העירייה רואה חשיבות ציבורית בקידום התכנית הכוללת שיפוץ ושימור מבנה בית הכנסת והפיכת כיכר בית הכנסת לכיכר עירונית עם זיקת הנאה לציבור, בה יותרו אירועי רחוב, ירידים מתחלפים, פעילות עירונית ועוד, כל זאת על מנת לשפר ולשדרג את תפקודו העירוני של המרחב הציבורי לטובת תושבי העיר". רגע, זה לא מה שאמרתם ב-2016?

מחזירים עטרה ליושנה. בית הכנסת הגדול (הדמייה: אורי פדן אדריכלות)
מחזירים עטרה ליושנה. בית הכנסת הגדול (הדמייה: אורי פדן אדריכלות)