בדרך לאוסקר? "האחו הקטן" הוא המנצח הגדול של פסטיבל דוקאביב

מהפנט מתחילתו ועד סופו. "האחו הקטן" (צילום: אבנר פיינגלרנט)
מהפנט מתחילתו ועד סופו. "האחו הקטן" (צילום: אבנר פיינגלרנט)

הוכרזו הזוכים במסלולי התחרות של פסטיבל דוקאביב 2024: "האחו הקטן" של אבנר פייגלרנט יקבל הזדמנות להגיש מועמדות לאוסקר, ובהתחשב בכך שהוא עוסק בשלוש נשים שמתגוררות בחווה שהוריש להן שר החוץ של היטלר, אפשר להתחיל להחזיק לו אצבעות

פסטיבל דוקאביב 2024 מתרחש בימים אלה ברחבי העיר, ואם לא עשיתם עם זה כלום אז יש לכם עדיין הזדמנויות מגוונות עד לסגירתו במוצ"ש, אבל הערב הוכרזה הסיבה המרכזית שבגללה יוצרי דוקו בארץ ובעולם נושאים אליו את עיניהם: הזוכים בשלל הפרסים הכספיים שמעניק חבר השופטים של הפסטיבל ליוצרים, ובראשם פרס סרט הדוקו הישראלי הטוב ביותר, פרס שאיתו מגיעה זכאות להצגת מועמדות אוטומטית לאוסקר. בקיצור, יש לנו זוכים:

>> סימן שבא דוקאביב: 7 סרטים מומלצים במהדורת 2024 של הפסטיבל

בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר ע"ש דב יודקובסקי זכה "האחו הקטן", סרטו של אבנר פיינגלרנט בהפקת הגר סעד שלום, פול קאדיו, דנאי אילון ויורגן קלינינג, שמקבל יחד עם דמי הפרס (60 אלף ש"ח) גם תקציב מיוחד של 100 אלף ש"ח מטעם המועצה לתרבות ואמנות של מפעל הפיס עבור שיווק וקידום הסרט במידה ויבחר להגיש את מועמדותו לאוסקר.

מי פריבילג של הכיבוש מי. "הדונם של סבתא" (צילום: אייל רפאלוב)
מי פריבילג של הכיבוש מי. "הדונם של סבתא" (צילום: אייל רפאלוב)

"האחו הקטן" מתמקד בסיפורן של שלוש נשים החיות בחווה אחת, אותה ירשו מהדוד שהיה שר החוץ של היטלר, והאופן בו ההתמודדות עם שדי העבר הנאצי של המקום מאיימת על מערכות היחסים בינן. זהו פורטרט אישי נשי של משפחה אריסטוקרטית גרמנית שניצלה את מעמדה הפריבילגי כדי להציל יהודים ממחנה הריכוז שהוקם על אדמותיה, ואינה מפחדת להתעמת עם העבר בניסיון לברוא לעצמה עתיד משותף.

תמיד תמכנו בחנות הזאת. "תמיכה מלאה" (צילום: טליה (טוליק) גלאון)
תמיד תמכנו בחנות הזאת. "תמיכה מלאה" (צילום: טליה (טוליק) גלאון)

בפרס עיריית ת"א-יפו לסרט ביכורים זכה סרטה של מיכל כהן "תמיכה מלאה", העוסק ביחסים של נשים עם גופם וצולם בחנות החזיות היפואית "נועה" שמוכרת היטב לקוראות "טיים אאוט" לדורותיהן. בפרס יוסי קאופמן לבימוי בתחרות הישראלית זכו אלעד אורנשטיין וירמי שיק בלום (הוא כתב אצלנו פעם!) על סרטם "הדונם של סבתא", ועל פי חבר השופטים מדובר בדוקו אקטיביסטי קומי שבו יוצא שיק בלום למסע חיפוש אישי אחר אדמה שקיבל בירושה ו"חושף את מנגנון ההתנחלויות ואת הפיתוי שבפריווילגיות שהכיבוש מעניק", אבל "גם מציג באומץ כיצד אנשים שמאלנים בעלי כוונות טובות, כמו רבים מאיתנו, יכולים להתאהב בפריבילגיות שהכיבוש מעניק". נשמע נכון.

בפרס חבר השופטים היוקרתי זכה "דגל שחור" של איילת הלר, סרט אמיץ שצולל לסיפור אירועי כפר קאסם באוקטובר 1956, כאשר 47 אזרחים חפים מפשע נורו למוות ע"י חיילי משמר הגבול, בעוד הסרט "מוות באום אל חיראן" קוטף את פרסי העריכה (דורון ג'רסי) והתחקיר (נועה בורשטיין חדד, דורון ג'רסי ולילי יודינסקי). הפרס בתחרות הבינלאומית הלך ל"צועדות בחשיכה" של קינשוק סורג'ן ופרס סרט הסטודנטים הטוב ביותר זכה הסרט "סימביוזה" של לירון רחל ארז.