פרס ספיר: העורכת הספרותית הבכירה ניצחה את הסופרים

הילה בלום עם שר התרבות חילי טרופר ויו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי (צילום: סיון פרג')
הילה בלום עם שר התרבות חילי טרופר ויו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי (צילום: סיון פרג')

הילה בלום היא הזוכה הגדולה בפרס ספיר על ספרה השני, "איך לאהוב את בתך". בפרס ספר הביכורים זכתה רומית סמסון על ספרה "המטבח האחורי"

מפעל הפיס הכריז אמש על הזוכות בפרס ספיר לספרות לשנת 2021, בטקס חגיגי שנערך בראש העין, והזוכה הגדולה היא הילה בלום על ספרה "איך לאהוב את בתך". בלום גברה על המועמדים שמעון אדף, דרור משעני, יניב איצקוביץ' ובוריס זיידמן. זהו ספרה השני בלבד, אחרי ספר הביכורים שלה "הביקור" שראה אור ב-2011.

בלום, 52, היא דמות מוכרת במעגלים הספרותיים ונחשבת לאחת העורכות הספרותיות המובילות בארץ, וערכה בעבר בין היתר את ספריהם של אתגר קרת, אמיר גוטפרוינד, אשכול נבו, יגאל שוורץ ועוד רבים וטובים. היא החלה את דרכה המקצועית כעיתונאית "במחנה" ולאחר מכן כבעלת טור במקומון "ירושלים".

כריכת הספר הזוכה בפרס ספיר, "איך לאהוב את בתך"
כריכת הספר הזוכה בפרס ספיר, "איך לאהוב את בתך"

"הספר 'איך לאהוב את בתך', נפתח באישה המתבוננת בסתר דרך החלון במשפחת בתה לאחר שנים של נתק ומעמיד גם את קוראיו וקוראותיו כמו מאחורי החלון המשפחתי, מאחורי הזגוגית, שעל סיפה, כמאמר המשורר, 'הרעש נפרד מן האור'", נכתב בנימוקי וועדת הפרס. "בכתיבה מאופקת, מדויקת, רגישה וללא פאתוס, נמסרת בספר נקודת מבט המקוטבת בין מרחק לבין קרבה. פסקותיו ופרקיו הקצרים של הספר הם רבי עוצמה ומציגים מבט רענן ואמיץ באמהות ובקשר בת ואם. הילה בלום מספרת, תוך שימוש במקורות ספרותיים נשיים חזקים, על שושלת נשית, על אהבה ועל מכאוביה ועל סימני הבניה וההרס, שלא ניתן להפריד ביניהם, וכל זאת בכתיבה מזוקקת, מיומנת וחדשנית".

בפרס הביכורים זכתה הסופרת רומית סמסון על ספרה "המטבח האחורי". הזוכה ב"פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס" תקבל מענק על סך 150 אלף ₪ וספרה יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ובשפה זרה נוספת על-פי בחירתו. בנוסף, ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מספרי חמשת הסופרים שנבחרו במסגרת "הרשימה הקצרה" ומזוכה פרס הביכורים, ויעניק אותם לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.