עכשיו ברשת: כנופיות ימנים מאיימות להסתער הערב על יפו

פרויקט "פייק ריפורטר" חושף: אחרי הלינץ' בבת ים ולילה של עימותים בגבול יפו, מארגנים פעילי ימין בטלגרם מהומות אלימות ביפו גם הערב, כולל הסתה לאלימות קשה ופגיעה ברכוש. האם המשטרה ערוכה? הפגנת סולידריות בכיכר הבימה ב-18:30

שוטרי יס"מ בכיכר השעון, יוני 2020 (צילום: אחמד ג'רבאלי\AFP\גטי אימג'ס)
שוטרי יס"מ בכיכר השעון, יוני 2020 (צילום: אחמד ג'רבאלי\AFP\גטי אימג'ס)

כבר בשעות הבוקר נחשפה בידי פרויקט "פייק ריפורטר" – שמנטר פעילות הסתה ברשתות החברתיות – קבוצת הטלגרם "מחזירים מלחמה ביפו" המכילה מאות פעילים שנערכים לתקוף באלימות קשה את תושבי יפו הערבים ואת העסקים שלהם, כולל קריאות ברורות ומזוויעות לשימוש בנשק חם, חטיפת אזרחים, אונס ורצח.

מתוך קבוצת הטלגרם "מחזירים מלחמה ביפו"
מתוך קבוצת הטלגרם "מחזירים מלחמה ביפו"

יוזמי הפרויקט הפנו כמובן את תשומת לבה של המשטרה לפעילות בקבוצה, אולם אחרי שאמש התעלמה המשטרה מהפניות דומות להתארגנויות בבת ים ובערים אחרות, אין ודאות שהמודיעין הזה יספיק כדי לעצור את הכנופיות המזוהות עם לה פמיליה. אמש מנעה המשטרה את כניסתם ליפו מכיוון בת ים, אולם רבים מהן הצליחו לעקוף את מחסומי המשטרה ולהגיע לעימותים ישירים מול אזרחים ערביים ביפו.

קבוצות דומות נפתחו גם בערים מעורבות אחרות, ונראה כי גם הערב צפויים מאות אם לא אלפי אזרחים יהודים לנסות ולקחת את החוק לידיהם ולתקוף אזרחים ערבים, והתכתובות ביניהם כוללות התארגנות מפורטת על דרכי פעולה. בין היתר מציינים בקבוצות את מאפיית אבולעפיה האהובה ואת החומוסיות הפופולריות של אבו חסן כיעדי תקיפה מועדפים.

מתוך קבוצת הטלגרם "מחזירים מלחמה ביפו"
מתוך קבוצת הטלגרם "מחזירים מלחמה ביפו"

ראש העיר רון חולדאי יצא במסר מרגיע לציבור התושבים בעיר ובו תקף את היעדר הקול הממתן בהנהגה הארצית וקרא "לא אצלנו, חיינו המשותפים כאן צריכים להימשך, אסור לנו להיכנע לשנאה ואסור לנו לעשות טעויות שימשכו שנים קדימה". בשעה 18:30 הייתה אמורה להתקיים ביפו הפגנת סולידריות של ערבים ויהודים נגד הפרעות, אך היא הועברה לכיכר הבימה לאחר שמשטרת המחוז הביעה חשש שלא תוכל להגן עליה. נקווה ללילה שקט.

עכשיו זה הזמן להרגיע את הרוחות. אנחנו עוסקים בנושא בכל הרמות, בקשר רציף עם גורמי החוק, ונמצאים בקשר שוטף עם ראשי הקהילות ביפו. אבל לכולנו יש תפקיד, וזה באחריות כל אחד ואחת מאיתנו. שתפו, כדי שהמצב ירגע בהקדם, ואל תתנו יד להסתה ולקריאות ברשת לנקמה בעקבות אירועי ליל אמש.

Posted by ‎רון חולדאי‎ on Thursday, May 13, 2021