בלי סקס והעיר, אבל עם המון PC: מה נשאר מהלהיט של הניינטיז?

פשוט ככה
פשוט ככה

הן כבר לא צעירות (אבל גם לא מבוגרות כמו שמנסים להוציא אותן), אין את סמנתה (אבל לפחות יש הומור שמתכתב עם המציאות), ובעיקר אין את ניו יורק של שנות ה-90. המפתח ליהנות מסדרת ההמשך לסקס והעיר, הוא להבין שהיא לא סקס והעיר

14 בדצמבר 2021

הרעיון לשנות את שם הסדרה היה הכרחי, בהתחשב בזה שהיא כבר לא עוסקת בסקס ומאזכרת מעט מאוד את העיר ניו יורק. אז מה נשאר מ״סקס והעיר הגדולה״ ברגע שהפשיטו אותה מהמאפיינים הכי הבולטים שלה? בעיקר עוד סדרה של HBO שמתעסקת במורכבויות של אנשים באמצע החיים. 

הסדרה מספקת לנו מעין מפגש מחזור שמרגיש כמו פגישה של אחרי 20 שנה עם האקס המיתולוגי: הציפייה קיימת, הגעגוע שם, אבל הפערים שנוצרו עם השנים מתעלים על זה ומשאירים אותנו עם קרינג' נוראי. הדבר היחיד שיכול היה לשבור את הקרח זה כוס קוסמופוליטן. 

אלא שהקוסמופוליטן הספיק להתחלף בינתיים בכוס שאבלי ונראה שכותבי הסדרה היו נחושים להראות שהם מודעים לעצמם ולזמן שעבר. אבל הרצון העז לא לצאת פתטיים גורם לדמויות להראות מבוגרות יותר ב-10 שנים לפחות מהגיל הביולוגי שלהן. לפי הטיימליין של הסדרה הבנות אמורות להיות עכשיו בסביבות גיל 55, מה שלא קשה לנחש מכיוון שהן לא מפסיקות לדבר על זה. בפועל ההתנהלות של הדמויות היא כאילו הן בנות 70. בין עיסוק בבעיות שמיעה לצביעה של שיערות אפורות – קשה שלא לתהות: מה הקשר בין זה לבין ״סקס והעיר הגדולה״?.

כוכבי 'פשוט ככה'. צילום: shutterstock
כוכבי 'פשוט ככה'. צילום: shutterstock

הירידה בשיח הסקסי הייתה צפויה מראש ברגע שהרשת הודיעה שקים קטרל, סמנתה ג'ונס בשבילכם, החליטה לוותר על השתתפותה בסדרה. רוב מעריצי הסדרה הרגישו את אותו אנטי קליימקס שהרגשנו כששמענו שהבלאק אייד פיז מגיעים לארץ אבל בלי פרגי. הספייס של חבורת הבנות השוקקת נלקח מאתנו ואתו הטעם למנה כולה. 

עם זאת, הדרך שבה כותבי הסדרה בחרו להתמודד בתסריט עם עזיבת סמנתה הייתה די מוצלחת בהתחשב בנסיבות. בניגוד לאותן סדרות ניינטיז שהרגו את הכוכב הראשי באמצע יום בהיר ואז התעלמו מהנושא והשאירו אותנו מבולבלים, ״ככה זה״ דאגה לבנות את סיפור העלילה שלה סביב הנושא הזה.

כבר בדקות הראשונות של הסדרה הגיבורות נשאלות את השאלה המובנת מאליה: ״איפה סמנתה?״ ובתגובה מספרות שהיא עזבה ללונדון לצורכי עבודה. על פניו התירוץ נשמע עלוב, אלא שאז העלילה ממשיכה להתפתח. בהמשך אנחנו מגלים שקארי פיטרה את סמנתה מלהיות הסוכנת שלה בעקבות הדעיכה של תעשיית הספרים, מה שיצר ביניהן ויכוח שגרם לסמנתה לנתק קשר. קארי אפילו מציינת שהיא חשבה שהיא יותר מכספומט בשבילה. מדובר בקריצה למעריצים כשקו העלילה מתכתב עם המציאות: בין שרה ג'סיקה פרקר וקים קטרל התפתח לאורך השנים סכסוך שככל הנראה פרץ בעקבות משא ומתן על שכר. ניתן להניח שזו הסיבה שקים סירבה להצעה לשחק בסדרת ההמשך. 

"סקס והעיר הגדולה"
"סקס והעיר הגדולה"

התמודדות נוספת שהייתה צפויה מראש היא של כותבי הסדרה עם האקלים החברתי, שעבר שינוי קיצוני ב-20 השנים האחרונות. מדובר בסדרה שעסקה בארבע נשים לבנות והטרוסקסואליות בניו יורק של שנות ה-90. אז הייצוג של הקהילה הגאה היה סטריאוטיפי להחריד ולא היה ייצוג אפרו-אמריקאי. ברגע שקארי, מירנדה ושרלוט נוחתות ב-2021, אי אפשר שלא להתעסק בנושאים חברתיים שכבר מזמן הפכו להיות בלתי ניתנים להתעלמות. 

הדרך שבה ״פשוט ככה״ בחרה להתמודד עם פער השנים היא פשוט לדחוף את הכל לפרצוף. לא עוברת חצי שעה מתחילת הפרק הראשון וכבר נחשפות דמויות חדשות שעונות על כל הקריטריונים, כמו חברה אפרו-אמריקאית לשרלוט ומרצה אפרו-אמריקאית למירנדה. לקאסט אפילו הצטרפה שותפה לפודקאסט של קארי (כן כן, יש גם פודקאסט, אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת), שהיא דמות נון-בינארית ממוצא מקסיקני. אותה משחקת שרה רמירז שאולי מוכרת לנו מהסדרה ״האנטומיה של גריי״ ומהווה תוספת צבעונית לחבורה האפרורית והמזדקנת. 

שרה ג'סיקה פארקר. צילום: shutterstock
שרה ג'סיקה פארקר. צילום: shutterstock

הדבר היחיד שהצליח להישאר אותנטי במסגרת ההתמודדות המעט מוגזמת עם עידן הפוליטיקלי קורקט, נמצא בהתנהלותה של מירנדה. כך למשל, לאחר שפלטה כמה אמירות בעייתיות למרצה השחורה שהיא לומדת איתה, מירנדה משתפת את קארי במבוכה. בשלב מסוים בשיחה קארי שואלת אותה למה היא חושבת שזה קרה ומירנדה עונה לה: ״אני חושבת שפחדתי כל כך שאגיד את הדבר הלא נכון באקלים הנוכחי, עד כדי כך שאמרתי את כל הדברים הלא נכונים״. אולי הגישה הזו יכולה לספר לנו קצת על איך חבורת כותבים בומרים הרגישו כשהם ניסו להתמודד עם הצורך לעדכן גרסה לסדרה. 

״ככה זה״ אולי עושה את כל הטעויות שפחדנו שהיא תעשה, אבל קשה להגיד שאין שם ניחוח עדין של נוסטלגיה. חובבי הסדרה ישמחו לראות את הקאסט הישן כמעט בשלמותו והכימיה שעדיין מורגשת ביניהם. הציניות אפילו טיפה מתפוגגת כשקארי פותחת את הדלת של הדירה למראה של ביג חולץ בשבילם בקבוק יין. אל תצפו ליותר מדי אסקפיזם, הסדרה כוללת את כל מה שחדיש ומחודש – סמארטפונים, אינסטגרם ודיבורי קורונה (איכס). אבל אם נסתכל מעבר לשינויים שהיו מוכרחים לקרות, אולי נגלה שמדובר באותן נשים שלימדו אותנו הכל על סקס וניו יורק. מירנדה עדיין אפרורית ונוירוטית, שרלוט עדיין קיטשית ושמרנית, קארי עדיין שנונה וגם חשוב – לא איבדה את אהבתה הנצחית לנעלי מעצבים. 

מי שציפה לקבל חוויה דומה ל״סקס והעיר הגדולה״ כנראה יתאכזב. הקצב והקלילות שהכרנו ואהבנו מתחלפים בתהיות על משבר אמצע החיים בצל האקלים המשתנה והחיים שנמשכים. אחרי הכל, הן מבוגרות יותר ב-20 שנה, ואי אפשר לצפות מהן שיעסקו באותם דברים מאז. באחת השיחות ביניהן, קארי אומרת: ״אנחנו לא יכולים להישאר מי שהיינו, נכון?״, ונראה כאילו השאלה הזאת מופנית גם אלינו הצופים, שעדיין מנסים לעכל את המפגש עם הסדרה ״האקסית״. מאז שיצאנו אתה היא ואנחנו עברנו דבר או שניים. 

>>>קשה לדבר על ההתחלה של ״ככה זה״ מבלי להזכיר את התפנית הדרמטית. אז מי שלא רוצה לקבל ספוילר, מוזמן לסיים לקרוא את הכתבה כאן. 

כריס נות. צילום: shutterstock
כריס נות. צילום: shutterstock

במהלך הפרק הראשון נוצרת אצלנו האשליה שקיבלנו את כל מה שאיחלנו אליו במהלך הצפייה ב״סקס והעיר הגדולה״. מיסטר ביג וקארי חיים באושר ועושר ואנחנו זוכים להיות עדים לזוגיות המקסימה והתוססת ביניהם. מה שלא ציפינו לו, הוא מוות כבר בסוף הפרק הראשון. מיסטר ביג עושה אימון על אופני כושר ומיד לאחר מכן חוטף התקף לב. קארי מגלה אותו גוסס על רצפת המקלחת ורצה אליו בניסיון להנשים אותו, בעוד המים של המקלחת מרטיבים את נעלי העקב שלבשה ביום חתונתם. לבסוף הוא מת בזרועות שלה. 

המוות של ביג הוא הרבה יותר מאשר תחילתה של תקופה חדשה בשביל קארי. הוא מסמל את המוות של ניו יורק הישנה – של הסטייקים, הסיגרים ומוזיקת הג'אז. ניו יורק של ״סקס והעיר הגדולה״.