הפשיטה על הברקפסט מוכיחה: המשטרה מבינה שהיא הפסידה

המלחמה בסמים בקריסה. האו"ם ממליץ על אי הפללה ומדינות רבות הולכות בדרך הזאת. זה מלחיץ את הממסד הישראלי. טור דעה

סמים (צילום: shutterstock)
סמים (צילום: shutterstock)
24 בנובמבר 2017

משטרת ישראל בכלל, ומשטרת מרחב ירקון בפרט, חוזרת למלחמה בחיי הלילה, זכויות הפרט והחירות הקוגניטיבית של כולנו. מדובר במלחמה שבה אנחנו כבר ניצחנו. זה קרב מאסף. מה פשר הפשיטה אמש (ה') על מועדון הברקפסט? מה היה דחוף למשטרה לפשוט על מועדון בית מעריב בחודש שעבר? שוטרים, מתנדבים וכלבנים שנכנסים למקומות שבהם אנשים נורמליים על פי כל אמת מידה של הממסד יוצאים לבלות בסוף השבוע, עוצרים אותם וסוגרים את המקום – אלא אם מדובר בקצין משטרה בכיר שבונה על קידום בסבב המינויים הבא, כל זה פשוט מצביע על פאניקה.

המלחמה בסמים בכל העולם בקריסה. במדינות רבות הבינו מזמן שההבדל בין אלכוהול, סמים קלים וסמים קשים הוא שרירותי ופוליטי ואינו מהותי. כל בר דעת יודע שמספר הנפגעים מאלכוהול, למשל, גדול הרבה יותר מהנפגעים ממה שמוגדר כסמים קשים. בפורטוגל, למשל, הגיעו למסקנה – שמוכיחה את עצמה – שאין להפעיל סנקציות פליליות נגד משתמשים בסמים כלל. גם בישראל מבינים לאן הרוח נושבת, ואת איבוד העשתונות המסתמן של משטרת ישראל יש לראות בהקשר הזה.

הטקטיקה החדשה, המסתמנת מההודעה לעיתונות שהוציאה משטרת ישראל אחרי הפשיטה אמש, היא איום על בעלי המועדונים: לא תמנעו ממבלים לצרוך סמים? נפגע לכם בכיס. "אותם מועדונים בהם ייעשה שימוש פומבי ובוטה בסמים ייסגרו לפרק זמן ממושך. אין ספק כי מלחמה זו בנגע הסמים תפגע בבעלי המועדונים, בכיסם וברווחיהם ועל כן עליהם למנוע מצב שבו יתקיים תרחיש כזה בתוך המועדונים בבעלותם", נמסר.

מה שכחולי המדים לא מבינים זה שאי אפשר להפריד את הסמים מחיי הלילה. חלפו ועברו הימים של שנות התשעים שבהם, למשל, אנשי מסיבות הטבע ניסו להתנער מהקשר לסמים פסיכדליים. בעלי המועדונים לא יכולים להוציא את הסמים ממקומות הבילוי כי אחרת לא יהיה בילוי ולא יהיו מבלים.

בממשלת ישראל ובגוף הממונה על אכיפת החוק צריכים להפנים: ההבדל בין אלכוהול לקוקאין, לקנאביס או ל-MDMA, לצורך העניין, הוא שרירותי ואינו מבוסס על מסוכנות או מחקר רציני. מעבר לכך, ואת זה יש לומר שוב ושוב, לא ייתכן שהממשלה תיכנס לגוף ולמוח של בני אדם בצורה כל כך פולשנית. לא ייתכן שהחירות הקוגניטיבית תישלל מאיתנו באופן כל כך גס. כל עוד אדם אינו פוגע בסביבתו, אין סיבה לאסור עליו להשתמש בחומר כזה או אחר.

את הכיוון החדש במדיניות הסמים אפילו האו"ם כבר הבין. בשנה שעברה אישרה העצרת הכללית נייר עמדה שקורא לשנות את מדיניות הסמים בעולם לכיוון של אי הפללה, עמדה שאף זכתה לתמיכת הרשות למלחמה בסמים בישראל. מדובר בקרב אבוד עבור הממשלה והמשטרה, וככל שהגופים הללו יבינו זאת יותר מהר כך ייטב לכולנו.