פיצוחי חממה: האמנים המבטיחים מהחממה של צבע טרי

אבל איפה העמוד? "בוטיק שווארמה" (צילום: סתיו פורגס)
אבל איפה העמוד? "בוטיק שווארמה" (צילום: סתיו פורגס)

חממת האמנים הצעירים היא, כמו תמיד, גולת הכותרת של היריד המציין עשור להיווסדו. אלה 10 מהם ששוה לשים עליהם עין

 1. מיכאל ליאני
פוליטיקת הזהויות חזרה לככב בעולם האמנות בגדול, וגם בארץ העיסוק בנושא בולט, בייחוד בחקירת הזהות המזרחית והצפון אפריקאית. מיכאל ליאני, בוגר תואר שני במחלקה לאמנות בבצלאל, שכבר הספיק לצבור רזומה מרשים בתערוכות יחיד וקבוצתיות, הוא מנציגיו הבולטים של הז'אנר. ביריד הוא יציג עבודות צילום נוטפות אקזוטיקה מזרחית.

2. שיר לוסקי
עוד מגמה בולטת באמנות המקומית היא המפגש החדש והמפתיע בין פיסול לצילום. שיר לוסקי, סטודנטית לתואר שני בבצלאל, הציגה כבר בכמה חללי אמנות. תערוכת היחיד האחרונה והמצוינת שלה הוצגה בגלריה P8 השיתופית. כעת תציג לוסקי ביריד את עבודות הצילום שלה שנוגעות בתלת ממד.

3. אורן פישר
בעבודות של אורן פישר בטוח נתקלתם ברחוב או בהופעות של להקת המסך הלבן, שכן פישר הוא אמן הבית של ההרכב. פישר מוכר בשפה הרישומית המינימליסטית שלו, שבמרכזה דמות קו מוארכת אשר מלווה בדרך כלל בכיתובים הומוריסטיים. לצד זאת פישר הוא גם יזם אמנות שאחראי על כמה מהפרויקטים האלטרנטיביים המעניינים שצמחו פה בשנים האחרונות, בהם גלריה משונע והבית האדום.

בא מהרחוב (או מהופעות של המסך הלבן). "שיר התאהבות" (עבודה: אורן פישר)
בא מהרחוב (או מהופעות של המסך הלבן). "שיר התאהבות" (עבודה: אורן פישר)

4. סתיו פורגס
בתערוכת הבוגרים של המחלקה לאמנות בבצלאל בשנה שעברה בלטה סתיו פורגס עם הפרויקט "בוטיק שווארמה" – מין מישמש בין תיאטרון, אופנה ואמנות. ביריד תציג פורגס עבודות צילום מתוך הפרויקט המתמשך שלה שהתחיל בתערוכת הבוגרים.

5. מארק גלזין
הציור הריאליסטי חוזר לאופנה והדבר בא לידי ביטוי השנה בחממת האמנים ביריד. אחד הנציגים הבולטים של הזרם שיציגו בצבע טרי הוא מארק גלזין, שעשה דרך ארוכה ומפותלת עד שהגיע למדיום. גלזין, בוגר בית הספר לציור "התחנה" של דוד ניפו וארם גרשוני, יציג ביריד סדרה של דיוקנאות שהעיסוק באור ובצל מאפיין אותם.

מזל שהציור הריאליסטי חזר לאופנה (עבודות: מארק גלזין)
מזל שהציור הריאליסטי חזר לאופנה (עבודות: מארק גלזין)

6. דריל ארז האצ'ינסון
אחת המגמות הבולטות השנה ביריד הוא מיזוג של ז'אנרים ותחומי יצירה. אחד האמנים הבולטים שיוצרים באזור החיץ הזה הוא דריל ארז האצ'ינסון – אנימטור ומאייר בריטי שהגיע לתל אביב בעקבות אהבה. ביריד יציג ארז האצ'ינסון ציורי אקריליק ושמן על בד המבוססים על מראות מפורקים שלקוחים מתוך תמונות שצילם בשכונת מגוריו.

הגיע בשביל אהבה, נשאר בשביל לצייר (עבודה: דריל ארז האצ'ינסון)
הגיע בשביל אהבה, נשאר בשביל לצייר (עבודה: דריל ארז האצ'ינסון)

7. אסף עיני
אמן חממה נוסף שהגיע מעולם מקביל לאמנות. צילום האופנה נחשב במשך שנים לאח חורג של האמנות, ואסף עיני, שסיים את לימודיו בבצלאל לפני שלוש שנים, מנסה לחבר בין שני התחומים באופן מעניין, עם דיוקנאות של נערים וצעירים שצולמו באופן מוקפד ואינטימי.

8. דנה הראל
היומיומיות והרגעים החולפים שבטבע הם החומרים שמרכיבים את היצירה של דנה הראל, בוגרת מכללת ספיר לאמנות. את אותם אלמנטים היא מנסה לתרגם ולעבד בתנאים מלאכותיים שהיא יוצרת בסטודיו, והתוצאה היא עבודות צילום מופשטות, פואטיות ועדינות.

9. לילה קלינגר
גם לילה קלינגר הגיעה מתחום משיק לאמנות, ומה שמאפיין את יצירתה היא העבודה עם מלאכות ידניות, שחזרו לחזית היצירה בשנים האחרונות. קלינגר היא בוגרת טרייה של המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, וביריד תציג עבודות רקמה וסריגה עדינות ואינטימיות, שמקורן בתמונות סלפי מגורענות או בדימויים ארוטיים וקוויריים.

10. משה רואס
עוד בוגר של המחלקה לעיצוב טקסטיל של שנקר, שגם זכה בפרס היוקרתי של משרד התרבות לפני חמש שנים. בקיץ שעבר סיים רואס את התואר השני שלו במדרשה לאמנות והשבוע תיפתח לו תערוכת יחיד מוזיאלית ראשונה. בינתיים, הוא מציג ביריד פסלים שמתאפיינים בחומריות עשירה.

כמו משתלה מהגיהנום. עבודה של משה רואס
כמו משתלה מהגיהנום. עבודה של משה רואס

צבע טרי, מתחם אקספו תל אביב, חמישי־שני (30.5־3.6), 43־55 ש"ח