זו השנה ה-16 שיריד צבע טרי הוא אירוע האמנות הכי גדול וגם הכי שווה במחוזותינו. היריד, שהתחיל כיוזמה עצמאית וקטנה של יפעת גוריון ושרון טילינגר אי אז ב-2008, הפך לאחד המיזמים המשמעותיים בתחום האמנות והתרבות בארץ, ומדי שנה הוא קורם עור וגידים בלוקיישן עירוני חדש בשותפות עם עיריית תל אביב-יפו. הפעם מדובר במבנה המסתורי שפינתה חברת החשמל בביצרון, "המרכז הטכני קרמניצקי", לראשונה ממזרח לאיילון, מקום שאפילו קל יחסית (ומומלץ) להגיע אליו בתחב"צ – גם ברכבת ישראל וגם ברכבת הקלה (תמיד מומלץ להגיע בתחב"צ וללכת קצת ברגל אם צריך. ולא, אני לא אפסיק לחפור בנושא).
>>
ואם כבר בגילויים נאותים עסקינן: צבע טרי הוא מיזם שיקר לליבי, גם הודות לנפשות הפועלות בו – צוות של נשים גדולות מהחיים שבורא את האירוע המאוד-מורכב הזה בכל שנה מחדש; גם הודות לעובדה שזו תהיה השנה הרביעית שאני חלק מצוות ההדרכה ביריד שמופקד בידי מגזין פורטפוליו; וגם אובייקטיבית – כי הוא פשוט כיף חיים. דבר שאנחנו זקוקים לו. תמיד, ובמיוחד עכשיו.
כמו בכל שנה – היריד נחלק לשלושה מתחמים מרכזיים: חממת האמניםות שמציגה 48 תערוכות יחיד של אמנים ואמניות בתחילת דרכםן, שנבחרים מדי שנה באופן אנונימי על ידי ועדה מקצועית; מתחם עיצוב טרי, שבו מציגים 44 מעצבים ב־35 ביתנים ובהם פרויקטים עיצוביים ומסחריים יותר ופחות; ומתחם הגלריות והפרויקטים שמכיל כ-40 ביתנים של תערוכות יחיד וקבוצתיות, כולן אצורות, של אמניםות בשלבים שונים ומגוונים של הקריירה שלהם. במקביל מוצגים פרויקטים מיוחדים מוזמנים, רצועת לייב של מופעי פרפורמנס ועוד אירועים כאלה ואחרים שיתקיימו לאורך ששת ימי היריד.
הביקור ביריד הוא חוויה שצריך להקדיש לה זמן, וכדאי לבוא עם סבלנות כי לפעמים היא אפילו קצת אובר-וולמינג. מי שכבר מגיע, אני באופן אישי ממליצה להשקיע ולעבור בכל מה שיש לו להציע, אבל אם בכל זאת חשקה נפשיכם בכמה המלצות לדברים ששווה לשים אליהם לב בתוך כל הטרפת – בשביל זה אנחנו פה:
אוריין יעקבי // החממה
אוריין יעקבי, בוגרת טרייה של המדרשה לאמנות, היא כנראה אחת הסטאריות העולות בעולם האמנות המקומי. ביריד היא מציגה סדרה של ציורים שממשיכים את הקו והנושא שבו עסקה בפרויקט הגמר (המטורף) שלה – מצבי חירום. הציורים, שמתארים סיטואציות של מצבי חירום כאלה ואחרים, מצוירים בצבעוניות זרחנית ושמחה (לכאורה). יעקבי עושה שימוש בצבעים שמיועדים לשלטי אזהרה, כאלה שמסמנים איפה הירידה למקלט, למשל, כך שברגע שמכבים את האור – העבודות הצבעוניות הופכות לירוקות-זוהרות, כמו מתריאות בעצמן על הסכנה המתקרבת.
אוריין יעקבי, החממה, יריד צבע טרי 2025
מאיה פולק // החממה
מאיה פולק מגיעה מצילום, ובמהלך לימודיה בביה"ס לאמנות בסיס (ז"ל) פיתחה דרך עבודה חדשה שמבוססת על צילום אבל טכנית רחוקה ממנו שנות אור: היא מאתרת דימויים ברשת או מצלמת כאלה בעצמה, מעבירה אותם בתוכנות דיגיטליות שיוצרות בהם גליצ'ים ועיוותים, ואת התוצאה היא רוקמת בטכניקה מסורתית של גובלן. מה שמתקבל הוא גובלנים משגעים עם דימויים של פוטין מחזיק כלבלב, נוף אורבני מפוקסל או תחב"צ על מופעיו השונים.
מאיה פולק, החממה, יריד צבע טרי 2025
ורוניקה ברנרד // החממה
ורוניקה ברנרד, בוגרת לימודי אמנות באקדמיה של סנט פטרסבורג שחיה ועובדת בשנים האחרונות בחיפה, מציגה כמה סדרות של עבודות: הראשונה היא פסלים קטני ממדים של דמויות אנושיות, טיפוסים שונים וקיצוניים יותר ופחות; השנייה היא פסלי בד רכים שעשויים בדים ממוחזרים ובובות פרווה ישנות; והשלישית היא עבודת פסיפס ענקית שמתארת עיר אוקראינית ששקעה מתחת למים – פסיפס שעשוי מקרטונים של אריזות מזון.
ורוניקה ברנרד, החממה, יריד צבע טרי 2025
עדן זורניצר // החממה
עדן זורניצר, בוגרת של המחלקה לצילום בבצלאל, מציגה סדרות שונות שעוסקות כולן בתמות לימינאליות ובחקר הזהות הקווירית. הראשונה היא סדרת פורטרטים של אינדיבידואלים מהקהילה הקווירית המקומית. השנייה היא סדרת הדפסי צבע אנלוגיים שבהם היא משלבת הורמונים (נגיד, טסטוסטרון על נייר); והשלישית היא סדרה שבוחנת את חלל המועדון בתור מרחב לימינאלי-קווירי.
עדן זורניצר, החממה, יריד צבע טרי 2025
סטודיו Cotta ועדן כליף // עיצוב טרי
שיתוף פעולה בין סטודיו קוטה של הקרמיקאיות אביה חיימי ואביב לה-עוז כליף, לבין האמן, המאייר והמקעקע עדן כליף, הניב פרויקט מחרפן שמורכב מ-421 (!!) כלים קרמיים מסוגים שונים בחמישה עיצובים שונים (צלחות, כוסות, ואזות וכו') שיוצרו בטכניקת יציקה בתבניות. כל אותם 421 כלים מרכיבים קיר קרמי אחד גדול, שעליו צייר כליף ציור שלם – יצירה אחת גדולה – שמכילה 421 חלקים, שאת כל אחד מהם אפשר כמובן לרכוש בנפרד.
סטודיו Cotta ועדן כליף, עיצוב טרי, יריד צבע טרי 2025
אליה בלוך // עיצוב טרי
אליה בלוך, בוגרת טרייה של המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, יוצרת תקדים ביריד ומציגה במקביל גם בחממה וגם במתחם עיצוב טרי. בחממה מדובר בפרויקט אמנותי יותר שהיא יוצרת בטכניקות שונות בעבודה עם זכוכית, ובמתחם העיצוב מדובר בגופי תאורה ופסלים בניפוח זכוכית – חלקם שקופים, חלקם צבעוניים, בצורה שכמו נשפכת או נוזלת מהבסיס שלה ומפזרת את האור הזה שאנחנו כל כך צריכים.
אליה בלוך, עיצוב טרי, יריד צבע טרי 2025. צילום: יובל אורבך
אבי בן שושן // עיצוב טרי
אבי בן שושן, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, עומד כבר כמה שנים מאחורי אחד המותגים הקרמיים הלוהטים בסצנה המקומית – ABS Objects. לרגל הסדרה החדשה שמוצגת ביריד הוא עבר עיברות ועתה הוא "א.ב.ש חפצים", והיא כולל אובייקטים בעבודת יד, בהשראת ההיסטוריה הישראלית ותעשיית הקרמיקה שפעלה ושגשגה בארץ. העיצובים מאזכרים מבנים אדריכליים ומשלבים מוטיבים טיפוגרפיים עבריים, כשהאות הופכת לאלמנט פיסולי וחומרי, ויוצרת שפה עיצובית שמחברת בין עבר, חומר וזהות מקומית.
אבי בן שושן, עיצוב טרי, יריד צבע טרי 2025
קרטוגרפיה של חלומות // גלריות ופרויקטים
תערוכה זוגית משותפת ללנה ולנה – לנה גוברמן ולנה רבנקו, שאוצרת לימור מרגוליס. גוברמן, מאיירת ואנימטורית שבשנים האחרונות עוסקת בפיסול קרמי ורבנקו, אמנית שעוסקת בציור – חברו לדיאלוג ויזואלי בין מדיומים שונים ומשוטטות איתו במרחבים חלומיים וסוריאליסטיים. התערוכה משרטטת ייצוגים חזותיים של חלומות וממפה את העולמות הפנימיים ששוכנים בהם החלומות.
לנה גוברמן, גלריות ופרויקטים, יריד צבע טרי 2025
בית ישראלי // גלריות ופרויקטים
תערוכת יחיד לרוני יפה שאוצרת שושי צ'כנובר. יפה, ציירת שעוסקת בעיקר בציור ריאליסטי, מציגה ציורי שמן על עץ בגדלים שונים, רובם מתארים סיטואציות יומיומיות שקשורות באוכל ובאכילה. מפרוסת חלה עם שוקולד, דרך קוטג' וזיתים וכלה בכריכים מתפקעים – הציורים שלה הם מצד אחד אסתטיים וחושניים להפליא, ומצד שני הכי ביתיים ומוכרים שיכולים להיות.
רוני יפה, גלריות ופרויקטים, יריד צבע טרי 2025
אולי ראיתם את הרוח? // פרויקטים מיוחדים
אמנות זה חשוב, אבל יש משהו חשוב יותר: החזרת 58 חטופים וחטופות שכבר למעלה משנה וחצי בשבי החמאס. יריד צבע טרי בין הראשונים בעולם האמנות שהרים את הכפפה ופעל להעלאת המודעות בנושא, כבר בנובמבר 2023, ולא מפסיק מאז. בכניסה ליריד הנוכחי מוצבים מיצב ועבודת וידיאו שיצרו אורי שיפרין ענבי ומיכאל שבדרון (בשיתוף מטה משפחות החטופים), שמורכב מ-58 דגלים צהובים שמתנוססים למעלה; לצד עבודת וידיאו שמתעדת יצירה של מיצב דומה בפברואר האחרון בים המלח, שכלל 251 דגלים כאלה.
מול הפרויקט ניצב פרויקט מיוחד נוסף, "עוד יש מפרש", שיצרה אדוה קרמר – אמנית, מעצבת, שייטת לשעבר וחברת צוות היריד, שמשלב טקסטיל ו-PVC ומציע פרשנות פיזית, יפה ומימית לתקווה. שני הפרויקטים האלה – שמקבלים את פני המבקרים לפני הכניסה ומברכים אותם לשלום ביציאה – מזכירים לפני, אחרי ותוך כדי – את מה שבאמת הכי חשוב כרגע.
אורי שיפרין ענבי ומיכאל שבדרון, פרויקטים מיוחדים, יריד צבע טרי 2025
אדוה קרמר, פרויקטים מיוחדים, יריד צבע טרי 2025. צילום: רעות ברנע
>> יריד צבע טרי 2025, 26-21.5, המתחם הטכני קרמניצקי, קרמניצקי 7. לפרטים וכרטיסים