צומח פרא: קנדריק למאר באלבום מפוזר ומפואר, ממש כמו השיער שלו

קנדריק למאר מרשה לעצמו לשחרר חומרי B-Side באלבום קצר, והתוצאה עדיין מרתקת וסבוכה ממש כמו שיערו. כי הכח נמצא במחלפותיו

מי אמר למאר ולא קיבל? קנדריק למאר. צילום: Gettyimage
מי אמר למאר ולא קיבל? קנדריק למאר. צילום: Gettyimage
9 במרץ 2016

"הכוח נמצא בשיער שלי", צייץ קנדריק למאר כשלושה חודשים לפני שחרור אלבום הפריצה שלו, "Good Kid, M.A.A.D City". באותו הזמן הסתובב קנדריק עם תספורת פייד – שיער קצר בחלקו העליון של הראש שדוהה לשיער גלוח בצדי הראש. הפייד, הפופולרי בקרב כל מי שצריך למשטר שיער סמיך ומקורזל, הוא תספורת מסודרת ומהודקת שדורשת טיפוח קבוע ומקנה למסופר (לרוב בעל עור שחור כשערו) מראה מהוגן, כמעט מכובד.

שלוש שנים אחר כך, עם שחרור אלבומו הקודם "To Pimp a Butterfly" שדורג כ"אלבום השנה" של שנת 2015 כמעט בכל מצעד אפשרי (גם בעיתון זה), השתנה שערו של קנדריק לחלוטין: תלתלים צפופים, בתוליים מכל מגע סכין או מספריים, מהסוג שראובן עטר היה מקנא בהם. לעתים שערו מסודר בצמות צמודות לראש, ולעתים בלימבו בין צמות מסודרות לערמה פרועה. זה ההבדל בין תספורת לתסרוקת – האפשרות לבחור.

קנדריק של היום הוא לא קנדריק של פעם. קנדריק של היום יכול לבחור לשחרר, בלי שום קידום או התרעה מוקדת, אלבום של חומרים גנוזים, חלקם על גבול הסקיצות – פשוט להנחית שמונה שירים, כולם ללא כותרת, ולארוז אותם תחת השם הלא מחייב "untitled unmastered." (הנקודה במקור). ככה, נקי וישיר. נקודה.

אלו לא שירים חדשים לחלוטין, שכן במהלך השנה האחרונה ביצע קנדריק את חלקם בטלוויזיה, בין היתר אצל סטיבן קולבר, ג'ימי פאלון ובטקס גראמי. השירים, שלא היו צפויים לצאת בגרסה מוקלטת, הפכו פופולריים כל כך, עד שאפילו לברון ג'יימס פנה בטוויטר לבעלי הלייבל של קנדריק וביקש ממנו לשחרר אותם. וכשהמעריצים רוצים, קנדריק נותן.

כיוון שכל שירי הפרויקט נוצרו במהלך העבודה על האלבום הקודם (כפי שאפשר להבין לפי התאריכים הצמודים לשירים), הגוון המוזיקלי זהה לזה של "To Pimp a Butterfly", שהיה אחד האלבומים הכי עמוסים מוזיקלית של השנה שעברה – תערובת ג'אז, Fאנק, סול, פסיכדליה לתוך קלחת היפ הופ. גם הפעם, שמונת השירים חסרי השם לא מחסירים אף זווית או מורכבות. התכנים, שמזגזגים בקלות בין דת (תיאור יום הדין של untitled 01), אהבה עצמית (untitled 02) המתח בין שחורים ללבנים (untitled 06) ועוד – גם הם שייכים לעולם העשיר של אלבום הקונספט הנהדר ההוא. ניכר שהשירים לא נגנזו עקב היותם סוג ב', אלא מכיוון שלא התיישבו באופן מושלם עם הקונספט.

בהתאם לכך, הפרויקט הזה לא עובד כאלבום, אלא כערמת תלתלים פזורים, שכל אחד מהם נמתח מראשו כזרועות של שמש רעיונות. כל שיר הוא עולם עשיר בדימויים – עוד גוון של זיקית מוזיקלית. אחרי שגידל את שיערו, קנדריק מסוגל לבחור אם הוא רוצה צמות מסודרות ומהונדסות בצורת מפת דרכים לחייו של צעיר שחור במערכת בלתי אפשרית, או אם הוא מעדיף ללכת בשיער פרוע, כמו שעשו אבותיו. כך או כך, מדהים תמיד לשמוע את שמשון הגיבור של הגטו מפיל את עמודי התווך על הפלשתים, גראמי אחר גראמי.

השורה התחתונה: אפרו מבולגן ומפואר

ציון ביקורות - 8