ציפי ברנד לנתניהו: הסר את קמפיין ההסתה של הליכוד בתל אביב

תייגו גזען ופאשיסט ואל תגידו להם מי זה מי. איתמר בן גביר ובנימין נתניהו (צילום: גיל כהן-מגן/AFP/גטי אימג'ס)
תייגו גזען ופאשיסט ואל תגידו להם מי זה מי. איתמר בן גביר ובנימין נתניהו (צילום: גיל כהן-מגן/AFP/גטי אימג'ס)

קמפיין ההסתה המחריד של רשימת הליכוד-עוצמה-יהודית ממשיך לעורר את מערכת הבחירות המנומנמת // ציפי ברנד פנתה לנתניהו ובן גביר בדרישה כי יסירו אותו לאלתר, בטענה כי מדובר בתעמולה אסורה על פי חוק // אמיר בדראן, מועמד "כולנו העיר" לראשות העיר: "הכהניסטים צריכים להישאר מחוץ למועצה"

6 בפברואר 2024

קמפיין ההסתה המבחיל שבקע בסוף השבוע ממאורות השנאה והרעל של הליכוד-עוצמה-יהודית – הרשימה המשותפת לבחירות המקומיות בתל אביב-יפו שמעידה על התהום האידיאולוגית אליה קרסה תנועת הליכוד בהובלתו של בנימין נתניהו – ממשיך לעורר זעם בתל אביב ובמערכת הפוליטית המקומית. שלושה שבועות בדיוק לפני הבחירות לראשות העיר ומועצת העירייה, דורשת כעת ציפי ברנד את הסרתו של הקמפיין לאלתר, ואולי סוף סוף מערכת הבחירות הדחויה והמשונה הזאת מתחילה להתעורר.

>> אתם שכחתם מהי תל אביב. אתם שכחתם מה זה להיות בני אדם

הקמפיין המדובר מהדהד את דברי ההסתה של נתניהו לרב כדורי ב-96', לפיהם "אנשי השמאל שכחו מה זה להיות יהודים". ברנד, סגנית ראש העיר לשעבר ומספר 2 ברשימתה של אורנה ברביבאי למועצה, פנתה במכתב חריף אל בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר ודרשה מהם את הסרת הקמפייין בטענה לתעמולת בחירות מסיתה ואסורה. טענתה של ברנד היא כי מדובר בתעמולה פוליטית אסורה המכוונת נגד אמונה דתית של קבוצת אוכלוסיה ועשויה להוות הסתה לגזענות, ובמכתבה היא דורשת משני יושבי הראש של המפלגות שלא לתת יד לתעמולה אסורה זו ולפרסום דברים אשר עלולים לפגוע בחוסנה החברתי של המדינה ולהסית לגזענות.

הליגה נגד הסתה. ציפי ברנד ואורנה ברביבאי (צילום: תומר נויברג)
הליגה נגד הסתה. ציפי ברנד ואורנה ברביבאי (צילום: תומר נויברג)

על פי המכתב, שכתב עו"ד עומרי שגב מטעמה של ברנד, נכתב כי "בשונה מיו"ר המפלגה המכנה את עצמה 'עוצמה יהודית' אשר לא שירת ולו יום אחד בצה"ל, תושבים רבים בתל אביב-יפו אליהם מכוונת מודעה בזויה זו שירתו ועודם משרתים את המדינה. ואולם השתמטות משירות צבאי, הסתה נגד ראשי מערכת הביטחון שיסוי אזרחים אלה באלה מהווים לגישת מפלגות אלה 'עוצמה', בעוד שהתגייסות, תרומה ואחווה בין אזרחים מהווים מקור לקמפיין נבזי". הקמפיין, לדברי ברנד, ממשיך מסורת נבזית של הסתה ארוכת שנים נגד תושבי העיר בזמן שהם, בניגדו לבן גביר, מגויסים למלחמה, משרתים את המדינה ו"חלקם לצערנו אף נפלו בקרב על הגנתה".

גועל ברחובות העיר. פוסט ההסתה בעמוד הפייסבוק של הליכוד (צילום מסך)
גועל ברחובות העיר. פוסט ההסתה בעמוד הפייסבוק של הליכוד (צילום מסך)

ספק אם נתניהו, שטבע כאמור את הסלוגן ועשה ממנו קריירה של הסתה נגד "השמאל", ייענה לקריאתה של ברנד ובמשרדו של בן גביר בוודאי ישמחו להכיר למכתב את המגרסה, אך תעמולה גזענית ומסיתה אסורה בישראל על פי חוק. עד כה לא ידוע על גורמים שפנו לוועדת הבחירות בדרישה לאכוף את החוק נגד הקמפיין, ויתכן שהפנייה אל ראשי המפלגות היא צעד משפטי ראשון בטרם פעולה דרסטית יותר.

גם המועמד לראשות העיר אמיר בדראן, יו"ר רשימת כולנו העיר היהודית-ערבית, תקף בחריפות את הקמפיין ואת חבירתו של הליכוד למפלגת עוצמה יהודית. "מה שקורה במדינה מדאיג מאוד ובמיוחד כשזה מגיע עד אלינו, לתל-אביב-יפו", אמר בדראן. "רוב תושבי העיר מעוניינים בחיים משותפים ובשוויון. גילויים של גזענות אלימה וקיצונית – כמו זו של רשימת 'עוצמה יהודית-הליכוד׳ – לא מקובלים לא על הערבים בעיר ולא על היהודים בעיר. המסר צריך להיות חד-משמעי: הכהניסטים צריכים להישאר מחוץ למועצת העיר. והדרך לדחוק את הביריונים של בן גביר מתחת לאחוז החסימה, היא לצאת ב-27 בפברואר ולהצביע הכי רחוק ממנו. אנחנו ברשימת כולנו העיר לא נאפשר להכניס את סדר היום שלהם לעירייה".

להשאיר את הביריונים מחוץ למועצה. אמיר בדראן (צילום: יחסי ציבור/כולנו העיר)
להשאיר את הביריונים מחוץ למועצה. אמיר בדראן (צילום: יחסי ציבור/כולנו העיר)

מאחורי הקמפיין מסתתרת כוונת הליכוד ועוצמה יהודית להפוך את הבחירות למועצת העיר למשאל עירוני על אופיה החילוני של תל אביב-יפו, במטרה להגדיל את כוחן במועצה ולערער את השליטה הליברלית-דמוקרטית בעירייה. אחוזי ההצבעה הנמוכים שצפויים בבחירות המקומיות, שנדחו פעמיים על רקע המלחמה ומתקשות להשתלב בסדר היום התקשורתי, בהחלט עשויים לשרת את מטרתם. אולי כדאי שכולם בכל זאת יצאו להצביע ב-27.2.