חדש תחת השמש: סוף סוף מטפלים בבעיית הצל בתל אביב

באיחור אופנתי נזכרת עיריית תל אביב־יפו שחם בלבנט. אחרי תלונות מרובות של תושבים, החליטו להרים את הכפפה - ולטפל בנושא ההצללה במרחב הציבורי. כיכר גבעון ופארק הסקייטפארק על הפרק. מה עם שאר האזורים הלוהטים?

תם השרב הגדול? כיכר הבימה (צילום: shutterstock)
תם השרב הגדול? כיכר הבימה (צילום: shutterstock)

אלו מאיתנו שלא מאופסנים מתשע עד שש במשרד ממוזג או בבית הקריר, ודאי שמו לב לעובדה שהליכה ברחובות מסוימים בעיר בחודשי הקיץ נדמית לעתים לפחות כמו חציית הסהרה. אבל, נגבו את הזיעה מהמצח ושימו לב – בשבועות הקרובים תתקין עיריית תל אביב־יפו פתרונות הצללה, היעד הראשון יהיה כיכר גבעון. בעתיד מתוכננים לקבל קצת צל גם כיכר ביאליק וכיכר רוטשילד 1. מוקד נוסף שעומד על הפרק הוא הסקייטפארק ביד אליהו, אחרי שפעילים תושבי האזור פנו לעירייה בנושא.

“אני מבלה בסקייטפארק עם הקטנצ'יק שלי, בן 8, ואנחנו משתדלים להגיע בשעות הערב או אחר הצהריים. גם בשעה כמו חמש וחצי השמש קופחת עלינו וזה בלתי נסבל", אומר איתן שמואלי, פעיל קהילתי מיפו הפועל למען הצללת הסקייטפארק. “אני רואה ילדים שמבלים שם שעות על גבי שעות וזאת סכנת חיים". לאחר שפנה לאגף שפ”ע (שיפור פני העיר) בבקשה להתקנת הצללה ונענה בשלילה, פרסם שמואלי פוסט בפייסבוק שגרם לעירייה להבטיח כי הנושא יטופל. היעד הבא שלו הוא התקנת הצללה בפארק מדרון יפו. “זה פארק גדול שהשקיעו בו המון כסף ואין שם צל. זה אבסורד שיש פארק כל כך ענקי ותושבי יפו לא יכולים לבוא אליו במשך היום, אני מקווה שהעירייה תעשה משהו".

“כשיש פחות אנשים ברחובות יש פחות ביטחון. כשלא נעים ללכת ברחוב בקיץ, אנשים הולכים לקניון במקום", אומרת חברת מועצת העיר עו"ד גבי לסקי, שלקחה על עצמה את הטיפול בנושא ההצללה בעיר. “נוסף לכיכר גבעון, כיכר רוטשילד 1 וכיכר ביאליק, אנחנו מתחילים לעבוד גם על תוכנית הצללה אחרת שאני קוראת לה ‘עץ לכל תושב'- תוכנית להגדלת מספר העצים בעיר". בהצעה שהעלתה לסקי במועצת העיר והתקבלה לאחרונה הוחלט לא רק למצוא פתרונות קרירים למרחבים הקיימים אלא ליצור תקנים ברורים להצללה בכל תוכנית בנייה ושיפוץ חדשים. תקנים כאלה יכולים למנוע עיצוב מתחמים ללא הצללה ראויה כמו למשל בכיכר הבימה. נותר רק לקוות שהתוכנית אכן תצא לפועל.