חיים מפלסטיק, לא פנטסטיק: החברות שמציעות אלטרנטיבה לברבי

מאטל, החברה שמאחורי מותג העל השנוי במחלוקת, רושמת הפסדים. האם זו תהיה השעה הגדולה של חברות קטנות יותר, שגם אכפת להן יותר מהמסרים שילדות קטנות מקבלות?

Girls&Co2 (צילום: יח"צ)
Girls&Co2 (צילום: יח"צ)
6 ביוני 2017

תראו את כוחה של מחאה ציבורית מתמשכת: חברת מאטל, שמייצרת את בובת ברבי (נוסף לצעצועים של פישר פרייס ועוד המון מותגים וזיכיונות, חשובים מעט פחות) דיווחה לפני כחודש על הפסדים רציניים. החברה, שנחשבת ל"תאגיד הרשע" של עולם הצעצועים, ספגה ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והפסד כמעט כפול מההפסד (הצפוי) למניה שלה. אבל איך זה קרה עכשיו? המותג ברבי ספג מחאות, עלבונות וטענות על גזענות, יצירת דימוי גוף בעייתי ועידוד אנורקסיה פחות או יותר מאז שהבובה יצאה לשוק, אי שם בסוף שנות ה־50. מחאות של ארגוני נשים נגד החברה ובובת הדגל שלה הן לא דבר חדש ועד עכשיו לא נראה שהן השפיעו יותר מדי. אם כבר קרה דבר הפוך: את המכה הכי חזקה ספג המותג לא עקב מחאה ציבורית, אלא בעקבות התחרות שפרצה לפני כעשור מול בראץ – עוד מותג בובות לילדות ונערות שלא בדיוק טורח להציג דימוי גוף אמין או אפשרי פיזית.

בואו נעשה סדר: ההפסד היה צפוי. המותג עצמו עבר המון שינויים בשנים האחרונות מתוך הבנה שהיום נערות כבר לא מסתנוורות כמו בעבר מהדמות ומסגנון החיים של ברבי, ודאי לא כשהמושג "ברבי" גורר דימויים של הקרדשיאנס והבנות של "ג'רזי שור". בינואר 2016 חנכה החברה קו חדש של ברביות שצפויות לייצג שכבות יותר רחבות באוכלוסייה. הקו כולל ברבי "עגלגלה", "קטנטונת", "גבוהה" ובשבעה גווני עור שונים. לא לדאוג, אף אחת מהברביות אינה כעורה או עם בטן לא שטוחה. הצפי לא היה החזרת המותג לגדולתו וסיום הטענות כנגד החברה, אלא בלימת הנפילה והתחלה של יישור קו מול הקהל. מכאן שבמאטל השלימו עם חוקי המשחק החדשים והתחילו לדבר במושגים שלא עניינו את ברבי עד לפני שנה כגון אחריות חברתית, גיוון אתני, העצמה נשית או אפילו אחריות גלובלית. הנה כמה מהבובות המתחרות, למי שמחפש אלטרנטיבה.

Lottie

אחד מתחליפי הברביות המצליחים בעולם. כיצד היא עושה זאת? מלבד הפרופורציות שהן ילדותיות יותר (ופחות "מעודדת בתיכון" כמו ברבי), עיקר העניין בלוטי הוא במיתוג ובסביבה: במקום בית בובות, מכוניות או מסיבות תה, יש בובות לוטי שעוסקות בטיפוס הרים, חיפוש מאובנים וצלילה, והן גם מתלבשות בהתאם. מלבד זאת סיפור הרקע וההשראה לבובות מגיעים מדמויות נשיות מפורסמות בספרות – מ"נשים קטנות" עד "בילבי". עוד פרט שנראה שולי אבל חשוב: בניגוד לברבי שמתקשה לעמוד בכוחות עצמה (פיזית, לא רק מטאפורית), הבובה של לוטי מעוצבת כך שהיא תעמוד על הרגליים בכל מצב. אה, ועל כל עטיפה מופיע הסלוגן החמוד "הדמות לא מושלמת, היא עושה טעויות, אבל היא מתקנת אותן".
lottie.com (זמין גם באיביי), 22 דולר

Lammily

ככל הנראה הפרויקט הכי רציני והכי מקיף בתחום, שיצא לשוק ב־2014 בעזרת מימון המונים של יותר מ־100 אלף איש. המטרה: פרופורציות אנושיות ולבוש סטנדרטי. זה אולי נשמע קצת כמו לשחק בחיים האמיתיים, אבל התגובות של הילדים שהכירו עד אז רק בובות עם פרופורציות גוף ולבוש בלתי מושגים, היו חיוביות מאוד. הפרויקט הזה הלך למקום ריאליסטי כל כך, עד שאפשר לרכוש לבובה שלכם חתכים, חצ'קונים וסימני מתיחה; כי כולנו יודעים כמה לידת בובות היא דבר קשה וטראומטי. יש גם "קן" – כלומר גרסה גברית של הבובה. הוא קצת מקריח.
lammily.com, מחיר ממוצע לבובה: 25 דולר

Girls&Co

זה נשמע כמו שם של מגזין נוער או רשת אופנה חדשה, אבל המטרה של החברה, שהוקמה על ידי שתי אמריקאיות שהספיקו כבר להיות נשות קריירה ואחר כך ללכת לכיוון אחר לגמרי, היא שאפתנית הרבה יותר מהנחלת מודל יופי חדש. גם כאן יש עיסוק מרכזי בנרטיב של הבובות, מתוך הבנה שחלק מסוד ההצלחה של ברבי מגיע משם. רק שכאן במקום מסיבות חוף והחלפת תלבושות אינסופית (בסדר, הייתה גם ברבי רופאה), יש מטרה: "ליצור את הדור הבא של המנהיגות". לכל דמות יש אופי, מטרה ומקצוע. אפשר להתווכח אם ילדות צריכות לקבל תמריצים לפתח קריירה גם כאשר הן משחקות בבובות, אבל את המסרים האלה הן יקבלו גם כך, ולרוב בצורה כיפית פחות.
girlsand.co (זמין גם באיביי), 88 דולר

Girls&Co2 (צילום: יח"צ)
Girls&Co2 (צילום: יח"צ)

Tree Change Dolls

פרויקט שהוא הרבה יותר מאשר חנות אינטרנטית. למעשה הוא כמעט הכל חוץ מחנות, מכיוון שכל הבובות בפרויקט מיוצרות מעץ וחומרים ממוחזרים כך שאפשר לרכוש אותם רק פעם בתקופה. המעצבת, סוניה סינג, היא ילידת טסמניה שמנסה להחזיר את האופנה של בובות יד שנייה ו־DIY לעולם הבובות. בפועל זה אומר – מלבד השאיפה לבובות ריאליסטיות יותר ו"נוצצות" פחות – שאפשר לקבל שיעורים להכנת הבובות, הבגדים וחלק מהאביזרים באתר עצמו, בעיקר משום שהמטרה של הפרויקט היא לא להפיץ כמות עצומה של בובות אלא להפיץ ידע על איך ליצור לעצמך בובה כזאת ולהמשיך משם.
treechangedolls.tumblr.com

Tree Change Dolls (צילום: יח"צ)
Tree Change Dolls (צילום: יח"צ)