קומי תל אביב: העיר ללא הפסקה עומדת למבחן. והיא חייבת לנצח בו

עיר פצועה. רחובות שוק הפשפשים נטושים, 10.10.23 (צילום: קולורמייקר/שאטרסטוק)
עיר פצועה. רחובות שוק הפשפשים נטושים, 10.10.23 (צילום: קולורמייקר/שאטרסטוק)

מאגרי האנרגיה של תל אביב מבוססים על אהבת החיים, על הציפייה לעתיד ועל החופש המחשבתי. המאגרים האלה נרתמו במלואם לחיזוק המדינה בשעתה הקשה, אבל השנים האחרונות היו רעות מאוד לתל אביב וכעת היא זקוקה לתיקון גדול. עיריית ת"א-יפו חייבת להתאפס במהירות // טור דעה

12 באוקטובר 2023

כבר כמה ימים שאני שואל את עצמי מהו תפקידה של העיר תל אביב בימים שכאלה? העיר נראית שונה כשמרבית עסקיה סגורים, היא נשמעת אחרת כשרחובותיה ריקים והיא מתנהגת אחרת כשאנשיה לא מחייכים. אבל רכבתי על האופניים בתוכה והיא עדיין אותה העיר. עיר ללא הפסקה, העיר החדשה, העיר הלבנה, עיר החופש והגאווה.

אם לירושלים ניתנה המשימה לחבר את העם לשורשים, על העיר הזו מוטלת המשימה לחבר אותנו לענפים. על תושביה ועסקיה, על הנהגתה ועל עובדיה, תל אביב אוחזת בפירות העשייה, בקליטת הרוח ובאור השמש. תל אביב היא זו שהעניקה לישראל את השער לעולם וכך זכתה בעצמה בתואר של עיר בירה, בירתה של אומת הסטארט-אפ. צמיחתה של היזמות הישראלית בתל אביב איננה מקרית, שכן חופי הים, בתי הקפה ומוסדות התרבות והבילויים הן קרקע פוריה ליצירתיות. מאגרי האנרגיה של העיר העברית הראשונה מבוססים על אהבת החיים, על הציפייה לעתיד ועל החופש המחשבתי.

תל אביב נרתמת. נקודת התרמת ציוד ומזון בכיכר דיזנגוף (צילום: אוסף פרטי)
תל אביב נרתמת. נקודת התרמת ציוד ומזון בכיכר דיזנגוף (צילום: אוסף פרטי)

גם בתוך ההתלכדות סביב הכאב, חשוב לומר את האמת; השנים האחרונות היו שנים רעות מאוד לתל אביב. התמסחרותה של העיר לטובת אירועי ענק, מהם מרוויחים רק מתי מעט, חזירות מחירי הדיור והמחייה שרוקנו את כיסי הצעירים והרחיקה את התיירים, העליבות של התמיכה המוסדית אליה נחשפו העסקים הקטנים, העצמאיים והאמנים בעת משבר הקורונה ולקינוח, התווספה דורסנות הדחפורים שהביאו לזיהום וחורבן העסקים על צירי עבודות הרכבת הקלה. פניה המכוערות של העיר חשפו שיניים רקובות רק לפני מספר שבועות, כאשר דרום העיר התהפך ברגע למערב הפרוע.

וכעת, המלחמה הארורה הזו מאיימת להנחית על המורל הלאומי מכה אנושה. ממדי התיקון שתל אביב נדרשת אליו גדולים מאוד, והנחיצות בצליחת האתגרים גבוהה במיוחד. אם תיפול רוחו של העם הישראלי, אם עתידו יהיה מכוסה בערפל, לא יעזרו גם חמש נושאות מטוסים אמריקאיות.

תל אביב צריכה לתקן. מקום נפילת רקטה בדרום תל אביב (צילום: אספיר איובוב)
תל אביב צריכה לתקן. מקום נפילת רקטה בדרום תל אביב (צילום: אספיר איובוב)

על עיריית תל אביב-יפו להתאפס במהירות:
יש לפעול, באופן מיידי, לטובת פתיחת כל עסקי הרחוב, עסקי היום ועסקי הלילה.
על העירייה לתמוך בכל מרכזי הקהילות באשר הם, בתי הכנסת ובתי הקפה, הבארים והגלריות.
יש להעניק ליווי מלא של עובדים סוציאליים ומטפלים קבוצתיים לועדי השכונות ולהתאגדויות.
יש לסייע לבעלי העסקים והעמותות באמצעות מענקים ומלגות למתנדבים.
יש להעמיד את מנהל קהילה לפעילות סביב השעון, במטרה לשקם בהקדם האפשרי את קהילות העיר ולהוציא את התושבים מהמסכים אל הפארקים.
על מנהל עסקים להעניק שירותי ייעוץ עסקי מותאמים ולהעמיד את פלטפורמות הפרסום הרבות של העירייה לטובת קידום העסקים שמחזקים את המורל הלאומי.
על אגף התרבות להכפיל את התמיכות בכל מוסדות האמנות ויוצרי התאטרון, במוזיקאים ובמשוררים.
יש לעודד את כולם ליצור ולהופיע. פעילות תרבותית ללא הפסקה עד להודעה חדשה.
על אגף הביטחון והחירום לבצע את כל ההתאמות הנדרשות בכדי שהעיר תמשיך לחיות ולהחיות, גם תחת הנחיות הביטחון.

החודשים הקרובים יהיו למבחן חשוב ביותר. על כולנו להוכיח את יכולתה של תל אביב-יפו להתעורר מחלום הבלהות אליו כולנו התעוררנו. העיר נדרשת לעמוד על רגליה במהרה לא רק עבור עצמה, אלא בכדי לסייע למדינת ישראל להתאושש מהמשבר החמור בתולדותיה. אנחנו כולנו יודעים שנכנסנו למשבר הזה חלשים וכולנו מבינים שעלינו לצאת ממנו חזקים. אין לנו ברירה אחרת.

>> אימרי קלמן, לשעבר יו"ר איגוד הברים ויו"ר אגודת הלהט"ב, מבעלי ליין הדרעק והסבן, וממקימי בר השפגאט והכולי עלמא. לאחרונה ייסד את הרשימה השווה, המתמודדת למועצת העיר תל אביב-יפו