בין פריז לבואנוס איירס נולד סיפור אהבה תל אביבי. בסנדוויץ'

צרפת וארגנטינה בכריך היסטרי אחד. קוסינה פרנקו אנד לילי. צילום: ליאל סנד
צרפת וארגנטינה בכריך היסטרי אחד. קוסינה פרנקו אנד לילי. צילום: ליאל סנד

חשבתם שנתקלתם כבר בכל השילובים? אז כדאי שתיכנסו לקוסינה פרנקו אנד לילי - זוג עולים משתי מדינות שונות שהתאהבו בתל אביב, והתאהבו בתל אביב. פרנקו שווץ דואג לאמפנדס וכריכי הבשר, לילי נעים על הבישול הצרפתי המסורתי, ולכם יש אמפנדס אסאדו לצד רטטוי שבושל שעות

20 בדצמבר 2023

לא מעט ארגנטינאים מקומיים גורסים שאין להשיג אמפנדס ראוי במחוזותינו – הכיסונים הקיימים בשוק הם, לדבריהם, תעשייתיים, קפואים או יבשושיים, ולא מספקים את חווית הזלילה הראויה שדורשת בצק טרי ומטוגן עם מילוי רטוב ומהנה שמתפרץ מכל ביס. זה הזמן להגיד שלום לפרנקו ולילי, שלצד אמפנדס ראויים לשמם ידאגו לכם גם למטעמים נוספים מהמטבח הארגנטינאי, עם טוויסט צרפתי מסקרן.

אמאל'ה איזה אמפנדס של אבאל'ה. קוסינה פרנקו אנד לילי. צילום: ליאל סנד
אמאל'ה איזה אמפנדס של אבאל'ה. קוסינה פרנקו אנד לילי. צילום: ליאל סנד

פרנקו שווץ עלה מבואנוס איירס בארגנטינה לישראל כשהיה ילד, ורק במהלך הקורונה הכיר בתל אביב את לילי נעים, עולה חדשה מפריז שהגיעה לארץ להתגייס לצה״ל, ומאז נשארה. חוץ מאהבה, לזוג הייתה אהבה משותפת לאוכל, ולא סתם אוכל – אוכל מבית אמא. פרנקו העריץ את האמפנדס של אמו, ולילי שמרה רשימת מתכונים משפחתית שהחלה ברטטוי של הסבתא רבה, עברה דרך ביף בורגניון של הדודה, וסיימה בדרינק אצל העוף השיכור של אמה (הצרפתים קוראים לזה קוק או ואן). 

השניים למדו את המתכונים המשפחתיים על בוריים, התאמנו בבית עד לתוצאה מדויקת, והחליטו לקחת את אהבתם צעד קדימה עם מקום שמשלב את המטבח הארגנטינאי עם הצרפתי. כך נולד לה "קוסינה פרנקו&לילי", שזה פשוטו כמשמעו "המטבח של פרנקו ולילי". או כמו שאנחנו קוראים לו, המקום בו גילינו שאמפנדס אסאדו לצד רטטוי שבושל שעות ארוכות זו אחלה של לאנץ׳. 

השניים פתחו את המקום החדש ב-4 באוקטובר, ולמרות שהתיזמון בבירור בעייתי, הם מקווים שדווקא בימים אלה אנשים כמהים לאוכל טוב וטרי בניחוח ביתי שמוכן במקום. התפריט כולל שלוש מנות צרפתיות לבחירה: עוף קלאסי בתנור (65 ש״ח), ביף בורגניון (70 ש״ח), ועוף ביין (65 ש״ח), שמקבלים עם שתי תוספות לבחירה – רטטוי מופלא ומנחם, אורז לבן, צ׳יפס, תפוח אדמה אפוי או סלט ירקות טריים. המנות הצרפתיות מבוססות כאמור על מתכונים משפחתיים של דורות, והם באמת לא מנות שנפוץ לראות בעירנו – אולי משום שאכן נדמות ביתיות או מיושנות, אך אנחנו דווקא רואים בכך שינוי מרענן. 

פריך מבחוץ, ארגנטינאי מבפנים. קוסינה פרנקו אנד לילי. צילום: ליאל סנד
פריך מבחוץ, ארגנטינאי מבפנים. קוסינה פרנקו אנד לילי. צילום: ליאל סנד

בגזרה הארגנטינאית תמצאו כאמור מגוון אמפנדס (15 ש״ח ליחידה) במילויים שונים: עוף, אסאדו, צ׳וריסו וטבעוני, המבוסס על ירקות אפויים. האמפנדס מטוגן במקום ונותר חמים, אך אינו חוטא בשמנוניות יתרה. ניסינו את מילוי האסאדו, והוא היה עסיסי וניחן בטעמים מופלאים ובמרקם רצוי – כלומר פריך מבחוץ, ורך ורטוב מבפנים. בתוספת מילוי ביצה קשה, מדובר בביס מנצח.

עוד בגזרה הארגנטינאית תמצאו כריכי ג׳בטה (שגם אותה אופים הזוג במקום) פריכה וטרייה במילויים של נקנקיית צ׳וריסו (32 ש״ח) עם צ׳ימצ׳ורי בעבודת יד, או ג׳בטה עם אסאדו (55 ש״ח) עם רוטב קריאולי פיקנטי, או נקנקיית מרגז חריפה (32 ש״ח), כי בכל זאת ארגנטינה. יש בתפריט גם ג׳בטה אחת שמחברת את שני העולמות – צ׳ימצורי, רוטב קריאולי ונתחי עוף בזיתים אפויים בתנור, בניחוח צרפתי מובהק (55 ש״ח). מפגש עולמות מלא כאן בעיר.
קוסינה פרנקו אנד לילי, רחוב מלכי ישראל 8, ב'-ד' 11:30-20:00, ה' 14:00-20:00, ו' 10:30-15:30 ש' 19:30-00:00, כשר. גם בוולט