מסתמן: יוקשחו תנאי השימוש בקורקינטים שיתופיים בתל אביב

כמה קורקינטים זה מספיק קורקינטים? קורקינטים שיתופיים בתל אביב (צילום: רועי רווה רוביצ'ק)
כמה קורקינטים זה מספיק קורקינטים? קורקינטים שיתופיים בתל אביב (צילום: רועי רווה רוביצ'ק)

במסמך שהופץ למפעילות הקורקינטים השיתופיים בעיר, לקראת חידוש ההיתר הזמני להצבת הכלים במרחב הציבורי, דורשת עיריית תל אביב-יפו להציב מספר כללים חדשים ולהקשיח מדיניות כלפי השימוש בהם. המבחן הגדול, כרגיל, יהיה באכיפה

14 בספטמבר 2022

הדיון הציבורי על השימוש בכלי רכב דו-גלגליים חשמליים, ובעיקר בקורקינטים שיתופיים ופרטיים במרחב העירוני, ממשיך להסעיר את העיר ולעורר אמוציות קשות בקרב הולכי רגל, רוכבים ונהגים, דיונים שמסתכמים בדרך כלל בכך שכלי רכב דו-גלגליים הם פתרון תחבורתי מצוין אך בהיעדר תשתיות, היעדר רגולציה והיעדר אכיפה הם גם פתרון תחבורתי מסוכן. ושם זה בדרך כלל נתקע.

אבל הבוקר שלפה שרת התחבורה מרב מיכאלי הבטחת בחירות לפיה בכוונתה לחייב בחוק התקנת לוחיות רישוי על קורקינטים ואופניים חשמליים, כשבמקביל מדווח תומר הדר ב"כלכליסט" על כוונתה של עיריית תל אביב-יפו להחמיר את התנאים להיתר הזמני שהיא מעניקה למפעילות הקורקינטים השיתופיים להצבת כליהן בעיר. על פי הדיווח, הפיצה העירייה מצגת לחמש המפעילות ובה סדרה של דרישות קריטיות לשיפור השירות ושילובו במרחב.

יעשו סדר בכאוס על המדרכות? מרב מיכאלי ורון חולדאי (צילום: נתלי מון)
יעשו סדר בכאוס על המדרכות? מרב מיכאלי ורון חולדאי (צילום: נתלי מון)

השינוי המרכזי שנדרש מחברות הקורקינטים והאופניים השיתופיים נוגע למידת הדיוק של ה-GPS המותקן על הקורקינט. על פי הכללים הנוכחיים, מחויבות החברות לוודא שהקורקינטים שלהן חונים בחניות ייעודיות בלבד, אבל הטכנולוגיה הנוכחית במרבית הקורקינטים מאפשרת חניה גם הרחק מחוץ למקום המיועד. עוד דורשת העירייה לחסום את האפשרות להשאיר קורקינט בחניה יעודית כשהיא כבר מלאה בקורקינטים אחרים. דרישה זו נועדה להכריח את החברות להסדיר בעצמן את מטרד הקורקינטים המושלכים בכל פינה בעיר, ולא ברור האם תטיל העירייה קנסות על המפעילות במידה ולא יאכפו זאת.

שינוי נוסף שעשוי להיות משמעותי הוא דרישה ממפעילות השירות השיתופי לוודא שקטינים מתחת לגיל 16 אינם יכולים להשתמש בקורקינטים שלהן, ולסרוק באופן אקטיבי את מאגר המנויים שלהן פעם בחצי שנה כדי לאתר רוכבים קטינים ולחסום אותם מן השירות. השאלה הגדולה, כמו תמיד כשזה קשור לתחבורה בתל אביב, היא איזו אכיפה בדיוק תסדיר את כל התנאים האלה ומאיפה יצוצו מאות הפקחים והשוטרים הדרושים כדי לאכוף את חוקי התחבורה על מדרכות העיר (אולי נתחיל מקטנועים שדוהרים על מדרכות או רכבים שחוסמים אותן? גם זה יהיה נחמד).

>> על איזה מהקורקינטים השיתופיים הכי כיף ומשתלם לרכוב? בדקנו
>> כמה ילדים יצטרכו להיפגע לפני שיעשו סדר באנרכיית הקורקינטים?