קיצור תולדות הבירה

מסוריה ועיראק - לגרמניה והממלכה המאוחדת: איך הפכה הבירה ממשקה שסוד הכנתו ידוע רק למעטים למשקה האלכוהולי הפופולרי בעולם

בירה. צילום: Shutterstock
בירה. צילום: Shutterstock

היסטוריה אף פעם לא הייתה הצד החזק שלנו, אבל בכל זאת, כמה עובדות על בירה עוד לא הרגו אף שיכור: אם יבקשו לנחש איפה המציאו את הבירה, סביר להניח שרוב הנשאלים יתנו את הקרדיט למעצמת בירה כמו גרמניה או אנגליה, אבל למרות שמימדי השתייה במדינות אלה הם מהגבוהים בעולם ופועלות בהן מבשלות רבות, לא זו התשובה. הבירה התחילה את דרכה דווקא במזרח התיכון, שוק בירה קטנה יחסית כיום: ממצאים ארכיאולוגיים מרמזים שכבר בשנת 2000 לפני הספירה ייצרו בירה באזור סוריה-עיראק של היום.

עם כל הכבוד לארכיאולוגיה, הדעה הרווחת היא שהבירה הייתה שם (ובשאר פינות העולם) עוד הרבה קודם: השומרים החלו במלאכה ובהמשך פינו את הבמה לבבלים. כמה מאות שנים אחרי, המצרים פיתחו את ייצור הבירה בצורה משמעותית, הקימו מבשלות מסודרות ורקחו סוגים רבים של בירה, ברמות איכות שונות, עבור שכבות אוכלוסיה נפרדות. עד המאה השביעית לספירה, אז דחק האיסלאם את האלכוהול אל מחוץ לחוק, הייתה מצרים מרכז הבירה העולמי. הבירה נדדה מחוץ למזרח התיכון, לכיוון אירופה.

רגע לפני שאתם הולכים לדפוק את הראש בחבית, כדאי שתדעו שהיוונים והרומאים, ששלטו אז בדרום אירופה, לא קיבלו בזרועות פתוחות את הבירה, שנחשבה למשקה נחות לעומת היין האהוב עליהם. הם ראו בבירה משקה ברברי וגס, בדיוק כמו אויביהם העיקריים מהצפון – השבטים הגרמניים. הבירה המשיכה צפונה אל פנים אירופה, צפונה ומערבה, והשתקעה שם מאז, בעיקר בזכות תנאי גידול אופטימליים של חומרי הגלם מהם היא עשויה – דגן וכשות.

אירופה הפכה את הבירה למשקה קלאסי אך גם עממי: הכנסייה והמנזרים במרכז אירופה אימצו את ייצור הבירה והפכו אותו לאומנות של ממש עם בירות איכותיות ומוקפדות, בעוד שבממלכה הבריטית בישול בירה היה נחלתם של כל מסעדה ובית הארחה, שלימים הפכו להיקרא פאבים, מלשון Public (מקום ציבורי). מובן שהמהפכה התעשייתית והעידן המודרני שדרגו פלאים את תהליך הייצור – אמצעי קירור, דרכי שינוע, זכוכית, מחקרים ביולוגיים ואפילו לטלוויזיה הייתה השפעה מכרעת על התפתחות תעשיית הבירה העולמית והפיכתה לאחת התעשיות הגדולות בעולם.

אם ישנתם או סתם נמנמנתם מרוב שכרות בשלושים השנה האחרונות, נספר לכם שבמשך שלושת העשורים האחרונים מתחוללת מהפכה של ממש בעולם הבירה, שהחלה בארצות הברית והתפשטה מאז לכל העולם, כולל לישראל. מבשלות קטנות וארטיזנליות רבות נפתחות ומייצרות מגוון אדיר של סוגי בירה, מסורתיים ומודרניים, תוך הקפדה על איכות בלתי מתפשרת ויצירתיות שלא נגמרת, והמשקה הוותיק הוא היום המשקה האלכוהולי הפופולרי ביותר בעולם.

רוצים להשתתף בתחרות Carlsberg Challenge 2014?

כפתור לפרטים נוספים