נכנסים לסרטים: סצנות הקנאביס הטובות בתולדות הקולנוע

ג'ף ברידג'ס אפילו לא עישן בצילומים. "ביג לבובסקי" (צילום מסך מתוך הסרט)
ג'ף ברידג'ס אפילו לא עישן בצילומים. "ביג לבובסקי" (צילום מסך מתוך הסרט)

קנאביס וקולנוע אמורים ללכת טוב ביחד? אולי, אבל עד היום הקולנוע בעיקר קיבע את הסטריאוטיפים על הצמח ומטופליו. ובכל זאת, מ"איזי ריידר", דרך "מועדון ארוחת הבוקר" ועד "פיינאפל אקספרס", יצאו לנו מכל זה כמה סצנות לפנתאון

הוליווד אוהבת קנאביס, כבר אמרנו את זה בשבוע שעבר, אבל מפתיע לגלות עד כמה היא לא אוהבת לשים את הצמח על המסך. בניגוד לתדמית הסטלנית של תעשיית הקולנוע, בסרטים עצמם לא הייתה לקנאביס דריסת רגל של ממש עד לסוף שנות ה-60 בגלל חוקים שאסרו להציג את עצם השימוש בו. 

עלייתה של תרבות הנגד ההיפית הביאה איתה שינוי דרמטי מבחינת היחס הקולנועי לצמח והשימוש בו החל לככב בסרטים פופולריים, אך בחלק גדול מהמקרים הייצוג של המשתמשים בו נותר שלילי וסטריאוטיפי – בדרך כלל גברים צעירים שמעשנים יותר מדי ועושים דברים מטומטמים – והשפעותיו של הקנאביס מיוצגות על פי רוב בקולנוע בהגזמה מוקצנת, כאילו היה אחיו הקרוב של האל.אס.די (בעוד שהאפקט שלו בחיים האמיתיים מתון בהרבה). 

כתוצאה מכך נחשב הקולנוע במפתיע לטריטוריה עוינת ושמרנית יחסית עבור צמח הקנאביס, כזו שמנציחה את תדמיתו ואת תדמית המשתמשים בו ולא עושה שירות במיוחד לנרמול שלו כצמח רפואי. ובכל זאת, הקנאביס סיפק לנו כמה רגעים גדולים על המסך הגדול ואין טעם להתכחש לתרומתו האדירה לקומדיה לאורך העשורים האחרונים. אספנו את הבולטים שברגעים הקולנועיים המעושנים האלה. רק אל תיכנסו לסרטים.

1.אדם בעקבות גורלו // Easy Rider 

זה היה לפני עידן ועידנים, ב-1969 הרחוקה, ובסרט הזה של פיטר פונדה ודניס הופר שנחשב לרקוויאם הנוגה של הסיקסטיז בארצות הברית הופיעה הסצנה המיתולוגית שבה שניהם מפעילים קצת לחץ חברתי ישן וטוב על הדמות שמגלם ג'ק ניקולסון ואז כולם מעשנים ומדברים על עב"מים, שזה כידוע מה שקורה לכולנו.

2. פלאטון // Platoon

סרטו עטור התהילה והאוסקרים של אוליבר סטון מ-1986 על מלחמת וייטנאם מכיל סצנת קנאביס מרהיבה בכיכובו של צ'רלי שין שנכנס אל מאורת הארנב המסויטת שבה ממתין לו וויליאם דפו, לוקח כמה שאכטות ומתחיל באופן סימבולי את הצלילה שלו עמוק יותר אל תוך הטירוף של המלחמה. חזק ומקריפ.

 

3. מועדון ארוחת הבוקר // The Breakfast Club

סרט הנעורים המושלם מהאייטיז בבימוי של ג'ון יוז מכיל סצנה אחת קסומה במיוחד שבה חבורת הריג'קטס חולקת ג'וינט והוא מאחד אותה לכמה רגעים יפים של אינטימיות, חמלה, צחוק, חרמנות, שמחת חיים וריקודים. באופן מדהים ובניגוד לקולנוע המוסרני של אותן שנים, לא קורה להם שום דבר רע כתוצאה מהעישון המשותף. פריצת דרך של ממש.

4. ביג לבובסקי // The Big Lebowski

הסרט כולו הוא מחווה שלא נגמרת לסטלנים, סטלנות וצורת המחשבה הסטלנית, והוא מכיל לא מעט סצנות שהיו יכולות להופיע ברשימה הזאת, אבל דווקא הסצנה הספציפית הזאת והשלווה היחסית שבה הוא מגיב לחבורת גרמנים משונים שמתפרצים לביתו בדיוק כשהוא באמבט היא זהב טהור של קומדיה קרינג'ית עוד לפני שידענו מה זו קומדיה קרינג'ית. וג'ף ברידג'ס, כידוע, אפילו לא באמת עישן במהלך הצילומים.

5. עיניים עצומות לרווחה // Eyes Wide Shut

יצירת המופת של סטנלי קובריק מ-1999 מכילה סצנה נדירה על האימפקט הרגשי הפוטנציאלי של קנאביס. הסצנה מתרחשת לאחר שהדמות שמגלמת ניקול קידמן עישנה קנאביס במסיבה. היא ובעלה, אותו מגלם טום קרוז, מנהלים אחרי המסיבה שיחה בחדר המיטות על מיניות נשית שהופכת לוויכוח שהופכת לווידוי על בגידותיה בו תוך כדי התקף צחוק היסטרי. הפרצוף של קרוז בתגובה הוא החומר ממנו עשוי אוסקר. בקיצור, אל תעשנו ותדברו על בגידות באותו זמן, ילדים.

6. רומן על אמת // True Romance

מקובל לחשוב ש"תלמה ולואיז" הוא הסרט שהפך את בראד פיט לכוכב, אבל בעוד הסרט הפמיניסטי בהחלט הדגים כמה הוא חתיך, דווקא כסטלן שמתמזג עם הספה לאורך כל הסרט של טוני סקוט (תסריט: קוונטין טרנטינו) הפגין פיט את יכולות המשחק והשארם שגרמו לראשים בהוליווד להסתובב על אמת. ידוע שטרנטינו מאוד לא אהב את התוצאה ולא הסכים יותר לכתוב תסריטים לאיש, אבל הדמות הזאת של בראד פיט הייתה שווה את זה.

7. קלולס // Clueless

סרט הנעורים הקלאסי מ-1995 מכיל סצנת מסיבה כיפית שבה אלישיה סילברסטיין ובריטני מרפי זצ"ל חולקות ג'וינט ששוב משמש כקו המשווה והמחבר בין קולים וחנונים, פריקים וגיקים, ספורטאים ומטאליסטים. פאקינג היפים כולם.

 

8. ג'קי בראון // Jackie Brown

ברידג'יט פונדה היא הסטלנית הראשית בסרט הזה של טרנטינו משנת 1997, וכשרוברט דה נירו אומר לה שהוא מודאג שצריכת הקנאביס האינטנסיבית שלה תפגע באמביציות שלה, היא מסבירה לו שזה נכון במקרים רבים אבל לא אם האמביציות שלה הן לעשן וויד ולראות טלוויזיה. תודה ברידג'יט, מיליוני צעירים בעולם היו צריכים את הלגיטימציה הזאת.

9. כולם רוצים את זה // Everybody Wants Some

סרט ההמשך הרעיוני של ריצ'רד לינקלייטר ל"Dazed & Confused", מסרטי הסטלנים החשובים של הניינטיז, שנמצא כאן בזכות סצנה נהדרת של שיח סטלנים אותנטי מעל גבי באנג. וכן, אתם נשמעים בול ככה כשאתם נואמים לחברים שלכם תחת ההשפעה. לפעמים עדיף לשתוק.

 

10. חברים בכל מחיר // Half Baked

סרט הסטלנים האידיוטי להפליא הזה בכיכובו של דייב שאפל מכיל סצנה מושלמת בכיכובו של ג'ון סטיוארט כסטלן חובב סרטים שמסביר לדילר שלו בשבחי הצפייה בסרטים תחת ההשפעה, מה שמייצר רקורסיביות נהדרת עם מרבית הצופים בסרט עצמו. מיינד = בלואון.

11. פיינאפל אקספרס // Pineapple Express

השנה היא 2008, הסרט מביא לשיא את ז'אנר קומדיות הסטלנים שהתעורר לחיים בעשור הראשון של האלף בזכות "הרולד וקומר", ויש לנו כאן סצנה עם ג'יימס פרנקו משוויץ בפני סת' רוגן בג'וינט התלת-ראשי שלו. מה רע. החיים יפים.

>> אל מדריך הזנים המלא של Cannagolan