אל תערבבו את עצמכם: השילוב המסוכן בין קנאביס ותרופות

אף פעם לא כדאי לערבב. קנאביס ותרופות אחרות (איור: שאטרסטוק)
אף פעם לא כדאי לערבב. קנאביס ותרופות אחרות (איור: שאטרסטוק)

מה קורה למטופלי קנאביס שצריכים להשתמש גם בתרופות אחרות? מה לגבי אנשים בטיפול תרופתי שמקבלים מרשם רפואי גם לקנאביס? ומה אם אתם סתם סטלנים שמשתמשים גם בויאגרה? השילוב בין קנאביס ותרופות אחרות עשוי להיות בעייתי. בנינו לכם מדריך מקוצר

8 באוקטובר 2022

בני אדם מורכבים ככל הנראה מנשמה, וגוף בשר המשמש לה כמכונה. המכונה הזאת מסייעת לנו בתפקוד היומיומי. לצערנו, המכונה הזו נוטה להתקלקל לא מעט וגם לכאוב. כאב הוא דבר מתסכל נורא בעיקר כשהוא כרוני, אבל עם השנים הרפואה המודרנית מצאה לזה פתרונות, רפואת הכאב התפחתה וקיבלנו דברים כמו אקמול, קנאביס רפואי וטיפול פסיכולוגי. אבל מה אם אתם מטופלי קנאביס – או אפילו סתם סטלנים – שצריכים לקבל טיפול תרופתי ובעצם לערבב בין שתי תרופות שונות? איך המכונה שלנו מגיבה אז?

צריכת קנאביס יכולה להשפיע על מטופלי תרופות בדרכים לא צפויות, פיזית ונפשית, ולגרום לתופעות לוואי מהכדורים האחרים שהם נוטלים. שילוב תרופות יחד עם קנאביס מתקיים בשני מישורים: הראשון הוא אינטראקציות פרמקו-קינטיות, תיאור מצב שבו גם התרופה וגם הקנאביס פועלים בדרכים דומות בתוך הגוף ומתנגשים זה בזה. השני הוא אינטראקציות פרמקו-דינמיות, שמתאפיינות בפעילות משותפת בגוף, שילוב שיכול לגרום ל"פעילות יתר" של אחד מהם או שניהם ומתוך כך גם לתופעות לוואי.

טיפול תרופתי לכל דבר או שאתם סתם שמחים לראות אותנו. קנאביס רפואי (צילום: שאטרסטוק)
טיפול תרופתי לכל דבר או שאתם סתם שמחים לראות אותנו. קנאביס רפואי (צילום: שאטרסטוק)

הסיכונים הגדולים מתחילים באי-הידיעה: משתמשי קנאביס רבים אינם מודעים כלל ליחסי הגומלין בינו ובין תרופות במרשם, כמו גם פציינטים ותיקים של תרופות במרשם שהופכים במקביל למטופלי קנאביס רפואי. בין הסכנות המרכזיות שיכול לייצר ערבוב כזה אפשר למצוא שלל תסמינים כיפיים כמו דיכוי נשימתי, סחרחורות, הזיות, עליה בקצב הלב והרעלת דם. כדי שלא תמצאו את עצמכן בבית חולים רק כי ניסיתם להשתמש בתרופות הלא נכונות בו-זמנית, להלן מדריך קצר ושימושי.

1. קנאביס ומשככי כאבים

מה קורה פה: אנחנו מדברים על תרופות משככות כאבים שעובדות על מערכת העצבים במרכזית.
איזה תרופות: אופיאטים, תרופות הרגעה, תרופות להשריית שינה כמו טרמדקס, טרמל, בופרנורפין, זלדיאר, דנטריום.
מה הסכנה: ערבוב עם קנאביס עשוי להגביר את הסיכון של דיכוי נשימתי. זה מצב בו קצב הנשימה מואט לקצב של 6-7 נשימות בדקה בלבד. המצב אינו מסכן חיים באופן מיידי, אבל במידה וקיים דיכוי נשימתי יש לפנות לרופא המשפחה כדי לבצע התאמה של המינונים. 

2. קנאביס ונוגדי דיכאון, חרדה וכדורי הרגעה

מה קורה פה: גם כאן מדובר בקבוצת תרופות שעובדות על מערכת העצבים המרכזית, ובנוסף גם מעכבות את האנזים MAO (הלוא הוא הסלקטור של הסרוטונין והדופמין במוח שלנו), ומכילות גם נוגדי דיכאון טריציקליים.
איזה תרופות: קחו אוויר, כי קבוצת התרופות כוללת אריפיפרזול, סורבון, בופרנורפין, קלוזפין, לוזפין, דפרקסן, גילקס, הלופרידול, פריקט, טופרניל, פרימוניל, ליקרביום (ליתיום), לודיומיל/מלודיל, נורטריפטילין, זיפאדהרה, פימוזיד,
אולנזפין דקסל, אולנזפין טבע, קווטיאפין, סרוקוול, גאודון, ריספונד, טרזודיל וסליחה ממי ששכחנו.
מה הסכנה:
ערבוב תרופות אלה עם קנאביס עלול להוביל גם הוא לעלייה בסיכון לדיכוי נשימתי. כמו כן בקרב נוטלי כדורים טריציקליים יש גם עלייה בסיכון להזיות וקצב לב מואץ. 

תרשום, דוקטור, תרשום. קנאביס רפואי (צילום: Shutterstock)
תרשום, דוקטור, תרשום. קנאביס רפואי (צילום: Shutterstock)

3. קנאביס ונוגדי נוגדי דיכאון SSRI

מה קורה פה: כולם אוהבים קנאביס, כולם אוהבים נוגדי דיכאון SSRI, אבל הבעיה היא שקנאביס ונוגדי SSRI לא אוהבים זה את זה בכלל.
איזה תרופות:
פרוזאק, סרוקסט, פבוקסיל, ציפרמיל, רסיטל, לוסטרל, ציפרלקס ועוד.
מה הסכנה: ערבוב של נוגדי SSRI עם קנאביס יוביל לסחרחורות, בחילות, הרגשת עייפות, בלבול, חרדה וסיכון למאניה. 

4. קנאביס ונוגדי דיכאון על בסיס צמחי

מה קורה פה: בשנים האחרונות עולה הפופולריות של נוגדי דיכאון על בסיס צמחי המכילים את צמח ההיפריקום. הייתם חושבים ששני צמחים יוכלו לחיות יחד בהרמוניה במוח שלכם – אבל לא.
איזה תרופות: מדובר בדרך כלל בכדורים מסוג רמוטיב או בכדורים אחרים המכילים את צמח ההיפריקום או רכיב אנטי-דכאוני צמחי אחר.
מה הסכנה: כדורים על בסיס היפריקום יבטלו את השפעות הקנאביס ויעלו את הסיכון לדיכוי נשימתי. צמח ההיפריקום הוא מעכב אנזים MAO וזאת תמיד בעיה בשילוב עם חומרים פסיכואקטיביים המשפיעים על מרכזי ייצור הסרוטונין והדופאמין.

5. קנאביס ותרופות פסיכיאטריות

מה קורה פה: באופן כללי לא מומלץ לשלב תרופות פסיכיאטריות עם שום דבר, זה לא משחק, אבל לפעמים אין ברירה ומטופלי קנאביס שמטופלים גם בתרופות פסיכיאטריות מסוימות חייבים ללמוד את יחסי הגומלין בין הטיפולים.
איזה תרופות: יש לא מעט, אבל אפשר לסמן כבעייתיות במיוחד תרופות נוגדות פסיכוזה ממשפחות אולנזפין ונוגדי דיכאון טריציקליים ממשפחת מירטאזאפין/מירו, כמו גם תרופות ממשפחת לבומפרומאזין (רונקסין).
מה הסכנה: השפעה משותפת על חילוף החומרים שעשויה לגרום לפירוק מהיר יותר של התרופות ובכך להפחתת השפעתן. התרופות ממשפחת לבומפרומאזין מגבירות את השפעות הקנאביס ולכן גם את תופעות הלוואי האפשריות שלו (התקפי חרדה, פרנויה, דיסאוריינטציה).

שלל שמנים, מיצויים ותרכובות. קנאביס רפואי (צילום: שאטרסטוק)
שלל שמנים, מיצויים ותרכובות. קנאביס רפואי (צילום: שאטרסטוק)

6. קנאביס ותרופות נגד כולסטרול

מה קורה פה: ובכן, גם בשילוב תרופות שאינן פועלות על המוח יתכנו שלל בעיות כשהן מעורבבות עם קנאביס, במרבית המקרים כתוצאה מביטול או הגברת האפקט של אחד מהצדדים.
איזה תרופות: תרופות נגד כולסטרול וטריגליצרידים נמצאות בשימוש נרחב, כאן הכוונה לתרופות מז'אנר בזפיברט, בזליפ ונורליפ.
מה הסכנה: 
המשתמשים יחוו עלייה לא מבוקרת בהשפעת הקנאביס. 

7. קנאביס ותרופות לסרטן הכליות

מה קורה פה: חולי סרטן רבים הם מטופלי קנאביס רפואי, כמובן, אלא שלעתים התרופות שניתנות להם במסגרת הטיפול בסרטן מתנגשות באופן לא נעים עם השפעות הקנאביס.
איזה תרופות: כאן נתמקד ספציפית בתרופות ממשפחת סוראפניב לסרטן הכליות, עליהן כבר ידוע שהן מעכבות אנזים בשם CYP2C9 ומתפרקות באותו מקום בו מתפרק הקנאביס הרפואי.
מה הסכנה: צריכה משולבת של אחת התרופות עם קנאביס יכולה לגרום להפרעות בפירוק הקנאביס ועלייה בהשפעתו בתאי הגוף, ומכאן להשפעה מוגברת שלו.

8. קנאביס וכדורים נגד בעיות ראייה

מה קורה פה: אם אתם סובלים מאלרגיות ודלקות עיניים וגם אוהבים להתמסטל – יכול להיות שיש לכם פה בעיה. תרופות עיניים ואנטי-היסטמנים רבים אינם מחבבים קנאביס כלל.
איזה תרופות: נוגדי היסטמינים כמו לבוקבסטין, תרסיס רינולסט, לאסטאקפט, אולופטדין.
מה הסכנה:
שימוש יחד עם קנאביס עלול להוביל לעלייה בסיכון לדיכוי נשימתי, עלייה בקצב לב וסחרחורות.

מה בולעים היום. קנאביס ותרופות אחרות (צילום: שאטרסטוק)
מה בולעים היום. קנאביס ותרופות אחרות (צילום: שאטרסטוק)

9. קנאביס וכדורי הפרעות קשב וריכוז

מה קורה פה: אוכלוסיה עצומה משתמשת בכדורים ותכשירים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, מתוכה גם מטופלי קנאביס רבים וגם סתם סטלנים עם ADD. גם אם אתם עושים את זה ומרגישים סבבה – ברמה הרפואית זה לא שילוב מוצלח.
איזה תרופות: מדובר בכדורים מקטגוריית תכשירים סימפטומימטיים אמפטמינים כמו ריטלין, אטנט, ויואנס.
מה הסכנה: שימוש ממושך
יחד עם קנאביס יגביר את הסיכון לעלייה בקצב פעילות הלב, האצת מחזור הדם והרעלת דם. 

10. קנאביס והכדורים שאף אחד לא רוצה לדבר עליהם

מה קורה פה: נחשו מה? גם כדורים במרשם לטיפול באין אונות מאוד מאוד לא מסתדרים עם קנאביס. אם לקחתם כדור כזה לטובת לילה של תשוקה מומלץ מאוד מאוד מאוד להימנע מעישון קנאביס במקביל.
איזה תרופות:
כדורים ממשפחת ויאגרה, סילדנפיל טבע, סיל-און ועוד.
מה הסכנה: השימוש בכדורים ממין זה, יחד עם הפעילות הגופנית המואצת ועם השפעות הקנאביס, מעלה בצורה משמעותית את הסיכון לאירועי לב קשים.