קניון של חוויות: מה מצפה לכם בשבוע העיצוב בירושלים?

בבית הנסן ייפתח הערב (24.12) שבוע העיצוב הירושלמי, בסימן "עיצוב התנסותי". בתוכנית: סדנה אנלוגית שתהפוך בגדים ישנים לאובייקטים חדשים, קולנוע מהסיקסטיז מתחדש ומיצג שהופך פעילות מוחית לשירה

24 בדצמבר 2014

תנועת ההסתערות של עולם העיצוב מהפנטת אליה יותר ויותר אנשים מדי יום. בעוד שמרבית הכדור כבר מזמן שבוי בקסמו של התחום שמגלה לנו דברים שלא חשבנו שאיננו יודעים, בארץ אפשר לחוש בתאוצה הולכת וגוברת בשנים האחרונות. לזכות השפה העברית יאמר שאף היא משתדלת לעמוד בקצב, ובעבור שבוע העיצוב הירושלמי שנפתח השבוע, העניקה את הכותרת המרעננת "עיצוב התנסותי".

"תערוכות עיצוב הן בדרך כלל תערובת של אובייקטים בויטרינות. הפעם החלטנו להתרכז בחוויית המשתמש" מספר שראון פז, המנהל אמנותית את שבוע העיצוב. תחת קו מנחה זה יציעו העבודות שיוצגו במסגרת האירוע התבוננות בתפקיד המעצב כמי שאחראי לא רק למוצר הסופי, אלא לעיצוב התהליך השלם עד להיווצרו, תוך שילוב הקהל. "בחרנו להפוך את בית הנסן ל'קניון' אינטראקטיבי של חוויות. בדומה לחוויית הבילוי בקניות, בה אתה רואה דברים שאתה אוהב וקונה אותם- אנחנו מייצרים קניות של חוויות, רק שהמוצר הסופי שלהן זניח. הלוואי שאלו הם הקניונים של העתיד" אומר פז.

למרות הקו העתידני המתבקש, האוצרות של שבוע העיצוב מקפידה לאזן בין לואו להיי טק. המיצג 'OverLock' של היוצרות הילה הראל ושירי כנעני, הוא דוגמה לסדנה אנלוגית בה פרטי לבוש משומשים יהפכו לחומרי גלם בעבור אובייקטים חדשים. באי התערוכה יוזמנו להביא פריט מוכר שיוחזר אליהם כפריט חדש ומפתיע. המיצב PathePong יזמין זוגות לשחק במשחק Pong האהוב מהאייטיז, כאשר הנוסטלגיה תפנה את מקומה לחדשנות עם תנועות השחקנים שיתורגמו לתצורה גרפית מצוירת על גבי כדורי פינג פונג. הסיקסטיז אף הן יזכו לאיוורור עם פרויקט הקולנוע החושי בו סטודנטים ממוסררה הוסיפו מערכת ריחות וצלילים לקטעים קולנועיים קלאסיים. במיצב Mind your poem של ערן הדס, תקרא קסדת EEG פעילות מוחית ותעבד אותה לשיר מודפס על דף.

בעוד המסה הקריטית של אירועי שבוע העיצוב תחל היום (24.12) בבית הנסן, בתחילת השבוע נפתח בבית המודל בעיריית ירושלים הפרויקט הייחודי של פליקס אופרמן (ברלין) ואלה פוניזובסקי. שקיבלו לידיהם מודל עירוני ההולך ונבנה משנת 1972, ומתעדכן עד ימינו בכל שינויים ארכיטקטונים בירושלים. בחשיפה נדירה לקהל הרחב, קם המודל לחיים עם מיפוי וידאו אנימטבי שיוקרן עליו מ- 8 מקרנים, ואיפשר מאין חוויית גוגל מפס מהעידן שלפני האינטרנט. אופרמן, חלק מקולקטיב 'ליכטפראטן' הברלינאי המציג רבות בארץ, יציג עבודת הקרנה נוספת במסגרת שבוע העיצוב, על גבי בית הנסן עצמו.

הקטלוג שיקיף את שבוע העיצוב יחדש אף הוא את הפורמט. רגע לפני שהם מוציאים את הגיליון הראשון של המגזין מזה שנה, סטודיו "אף" התפנה להשיק את מגזין האינסטגרם הראשון, שירקום עור וגידים במהלך שבוע העיצוב. צילומי האינסטגרם שיצולמו על ידי הקהל יודפסו בזמן אמת, ויזמינו את המבקרים לבחור את התמונות שירכיבו את הקטלוג שלהם. "הבנו שאם אנחנו רוצים לעשות משהו התנסותי אז צריך להתנסות בהכל, גם בפורמט הקטלוג. אין סיבה שכולם יקבלו את אותו המסמך" מספר פז.

אתה מאמין שיש צורך תמידי לאתגר את הסדר הקיים?

"אני חושב שלאנשים יש פתיחות לזה. במיוחד לדור החדש, שלא מסוגל לסבול משהו בסביבה שלו שלא מגיב אליו. אפשר לראות את זה אצל ילדים שמניחים ידיים על מסכי וידאו ומתאכזבים כשהמציאות לא אינטרנאקטיבית כמו האייפד. מה שאני אוהב בתחום העיצוב ההתנסותי הוא לקיחת הסיכון. כל יוצר שנכנס לעולם של חוויות משרטט קווים מנחים, אבל אנשים בסופו של דבר יעשו מה שהם רוצים. הרבה פעמים אנשים משקיעים הרבה זמן בניהול קהל, אבל אם אתה לא מופתע בסופו של דבר כנראה שעשית משהו לא נכון".

מועדי ושעות הפעילות 

בית המודל –  עיריית ירושלים, כיכר ספרא, בניין 1

רביעי וחמישי, 10:00-19:00

שישי 10:00-13:00

מתחם המעצבים בעיר – רחוב בצלאל 7 

רביעי וחמישי 10:00-19:00

שישי 26/12 10:00-13:00

בית הנסן – רח' גדליהו אלון 14, טלביה

רביעי 17.00-23:00 (אירוע פתיחה רשמית בשעה 20:00)

חמישי 17.00-23.00

שישי 10.00-16.00

שבת 10.00-22.00