בליץ האכיפה הגדול: העירייה קנסה בסך 140 אלף ש', בעלי העסקים זעמו

הגאולה. צילום: נמרוד סונדרס
הגאולה. צילום: נמרוד סונדרס

בשנים האחרונות יותר ויותר בעלי עסקים פותחים בערב תשעה באב בידיעה שיחטפו קנס (בסך 730 שקל השנה). אלא שאף אחד לא צפה למבצע אכיפה כ"כ מסיבי שבמהלכו נקנסו 195 בתי עסק(!!). "חופש הדת לדתיים וחופש מדת לחילוניים"

זה אמנם היה צפוי, אבל נראה שנפח הקנסות שניתן לבתי עסק שפתחו בערב ט' באב הצליח להפתיע את כולם. לפי דיווח הבוקר (א') בעיתון דה מרקר, ניתנו אמש 195 דו"חות ברחבי העיר בסכום כולל של כ-140 אלף שקל. הקנס למקום עמד על 730 שקל. כל זה קורה, נזכיר, בזמן שבתי העסק עדיין מתאוששים מנזקי שנת הקורונה.

אריאלה לאנדה (שבלי כל קשר התארחה אצלנו הבוקר במדור 'העיר שלי'), מהבר בית אריאלה, מסרה לנו שהיא "מקווה שהעירייה תשכיל לקחת את כספי הקנס ותשקיע אותם בעיר ובתשתיותיה, וגם תקדש את החיים ואת שירותי הבריאות. חופש הדת לדתיים וחופש מדת לחילוניים".

בשנים האחרונות נוספו עוד ועוד בתי עסק שהחליטו לפתוח בערב ט' באב תוך ידיעה שהם צפויים לקבל על כך קנס. כך למשל אתמול, לפני שנכנס הצום, כתב דן עציוני מבר הגאולה: "אנחנו מחכים לדו"ח – אתם באים לתמוך! עיריית תל אביב עושה דבר מבורך ומפעילה קווי אוטובוס חינם בשבתות. כל ילד יודע ששמירת השבת היא חלק מעשרת הדיברות וחשובה פי כמה וכמה מכל יום צום שהוא. עיריית תל אביב היום תתן לנו קנס על פתיחה בתשעה באב – שבעזרתו תממן תחב"צ בשבת. מבולבלים? גם אנחנו".

הוטל מונטיפיורי. היה פתוח גם כן (צילום: אנטולי מיכאלו)
הוטל מונטיפיורי. היה פתוח גם כן (צילום: אנטולי מיכאלו)

תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" מסר בתגובה על בליץ הקנסות כי "אנו עומדים מאחורי המסעדנים ומגבים אותם על פעילותם. בימים קשים אלו אין לשפוט בעלי עסקים שעושים ככל שביכולתם להתפרנס. עם זאת העמותה תמיד קוראת למסעדנים לציית ופעול על פי החוק. עיריית תל אביב היתה יכולה בימים אלה לבוא לקראת המסעדנים והברים ולהסתפק באזהרה בלבד. אנו נפעל מול העירייה לבחון ביטול של הקנסות לאור התקופה הכלכלית המורכבת".

פנינו לעירייה בכמה שאלות, בעיקר במטרה להבין מהי המדיניות שלה בנושא ומדוע החליטה לצאת למבצע אכיפה כה נרחב. בינתיים הסתפקו בתגובה כללית: "חוק העזר העירוני קובע כי בערב ט’ באב עסקי המזון יהיו סגורים מהשעה 19:00. כמדי שנה עיריית תל אביב-יפו דאגה לעדכן את העסקים על ידי חלוקת מנשרים ופרסום באתר העירוני לגבי החוק ושעות האכיפה".