אל תטעו, זה לא מקום של פיש אנד צ'יפס: זו מסעדה פלסטינית מעולה

מנות בקפטן הוק. מתוך הפייסבוק הרשמי
מנות בקפטן הוק. מתוך הפייסבוק הרשמי

בין שלל המקומות המלאכותיים ביפו העתיקה ובפשפשים פועלת בחודשים האחרונים (חצי) מתחת לרדאר "קפטן הוק" המעולה של שף עומר עילוואן (דיאנה, אל באבור). עם מחירים נוחים ותחת נראות קז'ואלית נתקלנו באחת מארוחות הדגים הטובות בעיר

19 באוקטובר 2021

יפו המתוירת משתנה לה כל הזמן. משתנה בקצב מהיר ולא עוצרת לרגע. זה לא בהכרח דבר טוב. באחרונה העמיסו על ידיה של האחות הוותיקה (והקטנה) מדרום הרבה מאוד, אולי יותר מדי: קמפיינים, פסטיבלים, ירידים, הופעות חינמיות, מקומות חדשים, העיקר שתבואו. העניין הוא שהעומס רק מבליט את המלאכותיות של הכל; התאמצות יתר מזויפת שנקלטת מקילומטרים, וסביר שמושקעת לא בהכרח במקומות הנכונים.

גם חלק ניכר מהמסעדות העדכניות בעיר העתיקה ובשוק הפשפשים מתנהגות בהתאם. במלאכותיות מאוסה. אלה לא מקומות שבאים לאכול בהם, אלא זירות קונספטואליות שנועדו לספק "חוויה". המחיר והפוזה בהתאם. אלה נקראים בשם לבנטיני כזה, ואחרים בשם לבנטיני אחר ובגדול התחושה היא שאם אדוארד סעיד או כל מלומד אחר שחקר אוריינטליזם היה נקלע למקום. ובכן, הבנתם.

לכן זה די נדיר להיתקל במקום כגון קפטן הוק, שנפתח בלבו של שוק הפשפשים לפני כמה חודשים. למרות כמה אזכורים (גם פה אצלנו) וכתבה ב"הארץ" הוא די פועל מתחת לרדאר. עובדה: הנחת היסוד שלנו היתה שמדובר במסבאה על הדרך, תחנת עצירה של פיש אנד צ'יפס: לאכול ערימה מטוגנת עם כוס בירה ולהמשיך בדרכנו. לא היה לנו מושג עד כמה טעינו.

קפטן הוק (צילום: אנטולי מיכאלו)
קפטן הוק (צילום: אנטולי מיכאלו)

אכן יש חלק לא גדול בתפריט שמציע פיש אנד צ'יפס בכמה ורסיות, ועם כל אהבתי למאכל הרחוב הבריטי (באמת!) אני ממליץ לעבור במהירות לחלקים האחרים בתפריט. לא תצטערו. אכלנו שם סביצ'ה ים תיכוני על בריוש קלוי עם עשבים ויוגורט וכל מה שטוב; קבב דג מעולה על טחינה; שרימפס וקלאמרי מטוגנים על צזיקי ובטח עוד כמה דברים ששכחתי אה, ואולי הלהיט הגדול ביותר: קערה של דגי אנשובי מטוגנים כנשנוש.

בתפריט יש גם כמה ורסיות של מאכלים פלסטינים שמציבים את הדג כמקור חלבון עיקרי במקום בשר, למשל שווארמה ומקלובה. הכיוון הקולינרי די ברור, ומי שעומד מאחוריו הוא שף עומר עילוואן שעבד בעבר בחאג' כחיל, דיאנה, אל באבור ועלה גפן בקרית אתא. וכן, הוא גם בוגר של איזו תכנית ריאליטי כלשהי, לא שזה חשוב מדי.

גם המחירים במקום מגרים במיוחד. אנחנו מדברים על עיקריות (של דגים, כן?) בסביבות ה-60 עד 100 ש"ח (לדגים שלמים בקצה העליון), ועל פתיחים הנעים באזור ה-20 עד 40 ש"ח. אין סיכוי שתתקלו במנעד מחירים נוח כזה במסעדת דגים אחרת באזור. ולא שזה השיקול העיקרי, רחוק מכך: עילוואן מוציא מנות ברמת גימור גבוהה מאוד, כשכל הטוב מהים מתורגם בצורה מרהיבה לצלחת. אל תטעו: זו מסעדה לכל דבר. ומסעדה ברמה גבוהה מאוד.

סביצ'ה בקפטן הוק. מתוך הפייסבוק הרשמי
סביצ'ה בקפטן הוק. מתוך הפייסבוק הרשמי

ואחרי כל זה אי אפשר בלי לחזור לקצת פוליטיקה וסוציולוגיה, כן גם של האוכל. אין הרבה מקומות כאלה של ערבים בשוק הפשפשים וביפו. גם כשנפתחה באחרונה מסעדה ערבית בכיכר קדומים, היא הגיעה בייבוא ישיר מכפר ראמה שבגליל (כאבכה של משפחת דאוד ממסעדת עזבה). שותפות אמיתית לא יכולה להיווצר ממהלכים מלאכותיים שנכפים מלמעלה, אלא מהרבה עבודה קשה מלמטה. עבודה קשה וטעימה במקרה זה. הלוואי שהיו שם באזור עוד 20 "קפטן הוקים" , גם על פני חלק מה שיש שם עכשיו. כולם היו מרוויחים מזה.
עמיעד 13, יפו, 03-6445440. לפרטים נוספים