קרטון פלאזה: האם פלורנטין תהפוך סופסוף לשכונה נקייה?

אחרי שנים של הזנחה מודה העירייה שהפקירה את פלורנטין לטינופת ומבטיחה להשיב לזבל מלחמה. התושבים עוד לא השתכנעו

פלורנטין
פלורנטין
6 במרץ 2018

ערמות ארגזי הקרטון בפינות הרחובות הן אולי מאז ומעולם סמלה המסחרי של שכונת פלורנטין, וקשה לראות בזה מחמאה. בשבועות האחרונים הכריזה העירייה על שינויים בהסדרי הניקיון בשכונה, שנועדו לסייע בניקיונה, לרבות על ידי הוספת כלובי קרטון (מה שבצה"ל קוראים לו "קרטונייה", כי בצה"ל צריך מילה לכל דבר). נוסף על כך יפונו מכלי האשפה מהמדרכות הציבוריות, ובעירייה מבטיחים שהרחובות גם יישטפו על בסיס יומיומי. "לאורך השנים השקענו בפלורנטין מעט", מודה ראש אגף התברואה בעירייה, ארז ניסים. "היום אנחנו מבינים שצריך לבצע התאמה לדרישות שעולות מהשכונה. חוץ מהזזת הפחים נתגבר את השכונה ברכב שיסתובב לאורך כל היום ויאסוף את האשפה – גם אם צריך לעשות את זה שבע פעמים ביום".

שכונת פלורנטין: כל מה שצריך לדעת
2
3 פוסטים מדהימים בקבוצת של תושבי פלורנטין

אלא שבפלורנטין, כהרגלה, כוונות לחוד ומציאות לחוד. כלובי הקרטון שהוצבו בפינות הרחובות מתמלאים ברגע (הפלורנטינאים טרם עברו את השיעור המתבקש ברזי הקרטונייה: השטיחו לפני שתשליכו), והצעד להוצאת הפחים מהרחוב – שנועד לצמצם את הזבל שנערם סביבם – רק הרתיח יותר את התושבים. "ניסיתי להסביר למחלקת התברואה שפלורנטין זה לא הצפון הישן, עם כניסות מסודרות ומסתורי אשפה לכל בניין, ואין פה אופציה לסלק את כל הפחים מהמרחב הציבורי", כתבה תושבת בקבוצת הפייסבוק השכונתית הרותחת. "כרגע כל הפחים נעולים ויש גישה רק לבניינים שיש להם מסתור, ויתר התושבים תקועים", טען תושב אחר. "אין לי בעיה שלא יהיו פחים ברחובות – יש לי בעיה עם זה שלקחו את הפחים לפני שנתנו פתרונות וכתוצאה מכך הרחוב הוצף בזבל".

מזוהה עם לכלוך וסירחון. שכונת פלורנטין (שאטרסטוק)
מזוהה עם לכלוך וסירחון. שכונת פלורנטין (שאטרסטוק)

בעירייה מבהירים כי הם מודעים לבעיה, אך הפלורנטינאים כנראה יצטרכו להתרגל לכך שסיבוב הזבל שלהם יתארך. "בחלק מהבניינים בשכונה כן אפשר להכניס פחים לכניסות, ואיפה שאין נמצא פתרונות. אז אולי הפח לא יהיה חמישה מטרים מהבית ואנשים יצטרכו ללכת עוד קצת כדי לזרוק את הזבל, אבל יהיה היכן להשליך אותו – ולכן גם תגברנו את הסיבובים של רכב האיסוף", מסביר ניסים.

מי שמייחל לעוד מיחזוריות ימצא נקודה חדשה בפינת הרחובות ידידיה פרנקל וכפר גלעדי, ובהמשך השנה, בתקווה, גם ברחובות נוספים בשכונה. "פלורנטין היא שכונה בעייתית. הרחובות צרים, ובכל נקודה ששמים בה מיחזורית, לצערי גם מיד שמים לידה פסולת שלא קשורה והיא הופכת להיות 'ג'נקיאדה' שלמה שזרוקה ברחוב", מודה ניסים. "השאיפה היא לייצר מתקני מיחזור מסודרים, וזה יחייב גם את העירייה לתחזק אותם. זה לא רק להקים וללכת".