דיון סוער בכנסת על קריסת המסעדות: "השפילו אותנו עד עפר"

"אני לא רוצה לגמור את החיים שלי בזבל", זעקה רות תבור, בעלת חומוס אשכרה, בדיון שנערך בוועדת ביקורת המדינה. יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח: "צריך לייצר מציאות חדשה שבה אין מצב שלוקחים ענף וסוגרים אותו לחלוטין"

אקטיביזם בסרוויס. יובל בן נריה מטאיזו בהפגנת המסעדנים בספטמבר 2020 (צילום: גטי אימג'ס)
אקטיביזם בסרוויס. יובל בן נריה מטאיזו בהפגנת המסעדנים בספטמבר 2020 (צילום: גטי אימג'ס)
26 באוקטובר 2020

הבוקר התקיים בוועדת ביקורת המדינה בכנסת שבראשותו של ח"כ עפר שלח, דיון סוער במיוחד בנושא קריסת המסעדות והמסעדנים, לאור העובדה שחזרתם של עסקי ההסעדה לפעילות מלאה אינה נראית באופק ולאור מצוקתם הגוברת של בעלי מסעדות רבים. נציגי משרד הבריאות לא טרחו להגיע אל הוועדה כדי לספק תשובות ובכך הדגימו יפה את התנערותה של המדינה מהענף.

בדיון נכחו נציגי המסעדנים ובעלי אולמות האירועים, לצד פקידי ממשל ממשרד האוצר ומשרד הכלכלה, כשלאורכו זועקים המסעדנים בייאוש ונציגי המשרדים הודפים אותם בטיעונים רגולטוריים נוטפי אדישות, ובטענות מהן עולה שבעצם הכל בסדר. אבל כמו שיודע כל מי שהולך ברחובות העיר, שום דבר לא בסדר.

נלחמים על פת לחם. רות תבור מחומוס אשכרה, הבוקר בדיון בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
נלחמים על פת לחם. רות תבור מחומוס אשכרה, הבוקר בדיון בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

אחת מהדוברות הבולטות מטעם המסעדנים הייתה רות תבור, הבעלים של חומוס אשכרה הוותיק והאהוב, שלא השאירה הרבה עיניים יבשות באולם הדיון כשסיפרה על מאבק ההישרדות המסעדני שלה לצד התמודדותה עם מצבה הבריאותי הקשה.

"שמו אותנו בתחתית של התחתית של השפל. השפילו אותנו עד עפר", אמרה תבור. "אני כל יום מתחילה את היום שלי עם 60 כדורים. עם מה אתמודד קודם: עם הפרנסה או הבריאות? בחיים שלי לא לקחתי מביטוח לאומי שקל אחד. מעולם. כי אני עובדת. מי מפצה אותי על כל האובדן הזה? העובדים והלקוחות זה כמו הילדים שלי. אני אלחם על פת הלחם שלי. אני לא רוצה לגמור את החיים שלי בזבל".

גם תומר מור, יו"ר ארגון המאבק "מסעדנים חזקים ביחד" לא חסך מנציגי הממשלה מילים קשות. "השטח בוער, עסקים קורסים, מה שאתם עושים לא עובד", אמר מור. "תתעוררו על החיים, זה לא יכול לעבוד ככה. לשמוע את הרוגע והסבבה בקול שלכם, זה לא ייאמן, עסקים קורסים בגללכם. כמה אפשר לשמוע את אותן תשובות? שום דבר לא זז. אתם לא מבינים את המצוקה. מספיק. תתעוררו".

"עסקים קורסים בגללכם". הפגנת מסעדנים בתל אביב, יולי 2020 (צילום: גטי אימג'ס)
"עסקים קורסים בגללכם". הפגנת מסעדנים בתל אביב, יולי 2020 (צילום: גטי אימג'ס)

בין היתר דרשו המסעדנים מסלולים נגישים וברורים יותר לפיצויים, ומתווה סביר והגיוני לפתיחת העסקים שיאפשר את עבודתם תחת מגבלות גם בתנאי סגר. יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, צידד בדברי המסעדנים והוסיף ש"הדיון בוועדה היום שעסק בקריסת המסעדות היה מתסכל במיוחד. חמור מאוד בעיניי שמשרד הבריאות לא שלח נציג כדי לתת תשובות למסעדנים שדיברו בוועדה מדם ליבם".

לסיכום אמר שלח ש"דרג מקבלי ההחלטות והדרג המבצע חייבים להפנים: צריך לייצר מציאות חדשה שבה אין מצב שלוקחים ענף וסוגרים אותו לחלוטין ולאחר מכן עוברים מ-0 ל -1. זה לא יעבוד ככה – זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בפניה. נמשיך לתבוע את זה ממערכת הבריאות ושאר מקבלי ההחלטות".