יצאת פטיש: אם גרטה תונברג הייתה אל סקנדינבי

המיתולוגיה הנורדית נגד משבר האקלים, ברינג איט און. "ראגנארוק" (צילום: נטפליקס)
המיתולוגיה הנורדית נגד משבר האקלים, ברינג איט און. "ראגנארוק" (צילום: נטפליקס)

"ראגנארוק" היא לא עוד סדרת נעורים על גיבורי על. היא מה שקורה כשנטפליקס נותנת ליוצרים תקציב וחופש רעיוני. והיא רוצה להציל את העולם

26 בפברואר 2020

פעם, לפני שהגענו לטיימליין המוזר הנוכחי, טינאייג'רים שנלחמים ברעים ונאבקים בשביל הצדק היו רק קווי עלילה בקומיקס. כיום ילדים הם האקטיביסטים הבולטים והמשמעותיים ביותר בתנועות שקוראות להכרזה על מצב חירום אקלימי. הם אלו שצפויים לסבול בפועל מהשלכות משבר האקלים, ולכן לא יכולים לשבת בשקט בשעה שהמבוגרים מהם נשארים אדישים, או חמור מכך. "ראגנארוק", הסדרה הנורווגית החדשה של נטפליקס, משקפת את המתח בין האחריות שהילדים לוקחים על עצמם, לבין כוחות עתיקים וגדולים מהם. במקרה הזה, מדובר בדמויות מהמיתולוגיה הנורדית, ששואפות להרוס, להשמיד, להרעיל ואז להתחמק מזה. ולחיות לנצח, כמובן.

מעשה במאגנה (דיוויד סאקסטון), נער מגודל שעובר לגור בעיירה הקטנה Edda בנורווגיה היפהפיה, מקום עני ומשונה בגיא קטן בין הרים עצומים וטבע מרשים. זה המקום בו התרחש לכאורה הקרב הסופי, הראגנארוק, שהביא לחורבן העולם לפי המיתולוגיה הנורדית. בעודו מנסה להשתלב בבית ספר חדש, חייו של מאגנה משתנים: הוא מגלה שיש לו יכולות משונות והופך לאיטו לגלגול עכשווי של ת'ור, אל הרעם. כן, זה עם הפטיש העצום. מאגנה מבין שעליו להילחם במשפחת ג'וטול, שמתחזים לעוד משפחה עשירה מושלמת ונורמטיבית. למעשה הם ענקים, יצורים פלאיים בעלי כוח בלתי מוגבל. ידוע לכל שהמפעלים שלהם, שבהם מועסקים כל תושבי העיירה, מזהמים את המים ופוגעים בסביבה. מאגנה מתכונן לקרב מולם, שהשלכותיו ישפיעו על הקיום האנושי כולו, באותו המקום בו התרחש הקרב האגדי המכונן ההוא.

היופי ב"ראגנארוק" הוא ההתעקשות שלה לאמירה ריאליסטית. יחסית לסדרה בה אדם משתנה לינשוף בהינף עפעף, האוירה בה קודרת ורצינית. היא כל כך רצינית שהיא בוחרת לא לממש את הפוטנציאל הקומי בדמותו של לוקי, אחיו שחור השיער של ת'ור, (שנקרא כאן לאוריץ עד הפרק האחרון). המטאפורה העיקרית קצת קלה מדי: משפחת ג'וטול, ההורים וילדיהם הבלונדיניים והיפהפיים, מייצגים את הקפיטליזם ההרסני שמוביל לרצח הפלנטה. אבל הם לא נשארים קריקטורות, אלא מובאים במלוא עומק הרוע או המורכבות שלהם.

חשים את עצמם גרטה תונברג נגד הקפיטליזם ההרסני. "ראגנארוק" (צילום: נטפליקס)
חשים את עצמם גרטה תונברג נגד הקפיטליזם ההרסני. "ראגנארוק" (צילום: נטפליקס)

בנוסף למאבק בכוחות האופל, "ראגנארוק" מנסה להילחם גם בגזענות. לדמותה של אימאן ריזו (דאנו סונת') יש מעט רגעי מסך, אבל הם אפקטיביים כשהם מנסים לתאר איך זה להיות הבחורה השחורה היחידה בכיתה של סקנדינבים לבנים. הרגעים בהם היא מתייצבת לצד מאגנה המנודה מרגשים, ומזכירים את "דגראסי" במיטבה: מינימום דידקטיות, מקסימום רגש.

באחד מהרגעים המשמעותיים בסדרה, מאגנה מתייצב אל מול האויבת שלו, סאקסה ג'וטול (תרזה פרוסטד אגסבו), שאומרת לו משהו נוסח – "מי אתה חושב שאתה? גרטה תונברג? לא. אתה סתם טינאייג'ר". מאגנה אמנם נראה פגוע, אבל סאקסה למעשה הזכירה לנו את הכוח שיש לכל אחד מאיתנו להביא לשינוי, אפילו לילדה משבדיה. כשנטפליקס נותנים ליוצרים תקציב וחופש רעיוני, סדרות כמו "ראגנארוק" קורות. הסיפור שלה אולי עתיק, אבל היא לא מפסיקה להיות מקורית. ואולי על הדרך נלמד כמה מילים בנורבגית.  הא דה ברא!

>> האם בתל אביב רואים טלוויזיה יותר מבכל עיר אחרת בעולם? השיבו על סקר טיים אאוט העולמי ונגלה לכם