נפלאות התזונה: ראיון רותח עם השף העירום ג'יימי אוליבר

תשכחו מהבחירות המתקרבות בבריטניה. המגה שף ג'יימי אוליבר לא רוצה את קולות המצביעים, אלא דווקא את התיאבון שלהם. ריאיון עם השף הסקסי שבישל קמפיין שלם לחינוך קולינרי. מתי מישהו ירים את הכפפה גם אצלנו?

ג'יימי אוליבר. צילום: Jon Enoch
ג'יימי אוליבר. צילום: Jon Enoch

כשג'יימי אוליבר דוהר אל תוך המטבח־משרד המעוצב שלו – הבסיס של אימפריית ספרי הבישול שלו וגם אולפן הצילומים לערוץ היוטיוב שלו – נראה שאין לו זמן לראיון. האם נוכל לדבר בזמן שמאפרים אותו? "לא ממש, לא", הוא אומר ומצביע על הטלפון שלו. "אני חייב לשלוח מיילים. יש פשוט הרבה יותר מדי אנשים שאני צריך להוריד מהגב שלי".

לא מפתיע שהוא לחוץ. אף שחברת ג'יימי אוליבר אחזקות מעסיקה כיום 8,000 איש ברחבי העולם, הוא עצמו עדיין מעורב מאוד בכל אחת מזרועות האימפריה הקולינרית שלו: הוא כותב בעצמו את כל המתכונים בספרי הבישול, טועם את כל המנות במסעדות שלו ובוחר בעצמו את המגישים לערוץ היוטיוב שלו, פוד־טיוב, המוקדש לכישרונות קולינריים עולים. הוא גם עורך סדרה של מיני מגזינים לפוד־טיוב. נוסף למשימות אלה הוא עסוק בתקופה זו בהפקת אירוע ענקי בשם יום מהפכת המזון – יום שנתי המוקדש לפעילות של קבוצות מקומיות שמקדמות את חשיבות התזונה. בשנה שעברה התקיימו ביום זה 10,000 אירועים ב־123 מדינות, נשבר שיא גינס לשיעור הבישול הגדול בעולם ונשלחו יותר מ־1.4 מיליארד ציוצים בטוויטר בתגובה לאירועים השונים הקשורים ליום הזה (לשם השוואה, טקס פרסי האוסקר ב־2011 זכה ל־1.6 מיליארד ציוצים). אוליבר עסוק עד מעל לראש.

"נו, קדימה, חבר!", הוא אומר כעבור חמש דקות בעודו דוהר חזרה אל תוך החדר. "עשיתי הכל מהר כדי שנוכל לדבר כמו שצריך. מי שמכיר אותי יודע – אני אף פעם לא מאכזב אף אחד".

 

ג'יימי אוליבר. צילום: Jon Enoch
ג'יימי אוליבר. צילום: Jon Enoch

איך יש לך זמן לעשות את כל זה?

"החיים שלי הם כמו משחק טטריס: אני כל הזמן מנסה למצוא מקום לכל דבר. היום, בייחוד בגלל הסמארטפון, אתה כל כך נגיש כל הזמן. במשך שנים הלכתי לישון ב־2:00 בלילה וקמתי ב־5:30 בבוקר, הייתי מותש רוב הזמן, אבל היום אני ממוקד בעיקר בשינה. זה ממש משעמם, אבל כאדם בוגר אני פשוט מנסה לעשות מה שאפשר כדי שאוכל להיכנס כמה שיותר מהר למיטה שלי".

אתה נבוך לפעמים כשאתה צופה בתוכנית הראשונה שלך, "השף העירום"?

"כן, כל הזמן. אף אחד לא אוהב לשמוע את הקול שלו, ואף אחד לא אוהב לצפות בעצמו. אני נבוך פעמים רבות, אבל מצד שני זו גם נוסטלגיה. אני בן 40 השנה, הייתי בן 24 כשהתחלתי את 'השף העירום', והתנהגתי אז כמו בן 24 כי הייתי בן 24. מעניין לראות את עצמך מתפתח. אתה מבין את זה כשאתה מתחיל להראות את התוכניות לילדים שלך. הם אומרים לי: 'אנחנו לא מאמינים שעשית את זה!'".

האם אי פעם באמת בישלת בעירום?

"כן, פעם אחת. בישלתי דג סיבס שלם ניסיתי להיות רומנטי. אני לא ממליץ על זה, כי נגמר בכך שהזין שלי נכווה מהאדים של הדג כשהוצאתי אותו מהתנור".

ערוץ היוטיוב שלך, פודטיוב, תמיד קופץ בגוגל כשמחפשים רעיונות לארוחות באינטרנט. אתה מנסה להפוך לגוגל של המתכונים?

"אני לא יודע, אבל אני יודע שאני סומך על עצמנו ולא באמת סומך על אחרים. בקרת האיכות במתכונים באינטרנט היא גרועה, אבל אני ניגש למתכונים שלי באינטרנט כמו שאני ניגש לכתיבת ספרי בישול: אני מאוד נזהר לא לנצל לרעה את האמון שיש לאנשים בי. בעבר ראיתי הוצאות גרועות של ספרי בישול, ואני לא רוצה לפגוע ביחסים שלי עם הקוראים".

אילו ספרים למשל?

"מישהו שעבדתי איתו הוציא כמה ספרים, ואני הייתי זה שקיבל את הטלפונים הזועמים מאנשים שהוציאו 50 ליש"ט (כ־300 ש"ח) על כל מיני מרכיבים מתוחכמים. הם כעסו על כך שאחרי כל ההשקעה יצאה להם חרא של מנה. זה השפיע עליי, ומאז בכל פעם שכתבתי ספר, הייתי מודע מאוד לכך שמדובר בכסף של אנשים. עזוב את העלות של הספר עצמו, אנחנו מדברים על הקניות בסופר. 50 ליש"ט הן הרבה כסף".

בספטמבר שעבר הפכו בבריטניה את החינוך לתזונה נכונה לשיעורי חובה בבתי הספר. אתה מרגיש שניצחת סוף סוף במאבק שלך?

"זה חיובי מאוד וזה ניצחון קטן לקמפיין שארך שש שנים. אבל בשנה שעברה מחלות שנובעות מתזונה לא בריאה השיגו את העוני והרעב כסיבת המוות הגדולה בעולם. לראשונה, יותר אנשים מתים מכך שהם אוכלים דברים לא נכונים מאשר מתת תזונה. עכשיו אני מתבונן בחינוך לתזונה בהיבט בינלאומי, וניסחתי עצומה גלובלית שתופנה לכל מדינות ה־G20 (ארגון של 19 הכלכלות הגדולות בעולם והאיחוד האירופי) כדי שיתחייבו לחינוך חובה לתזונה נכונה בבתי הספר. אני מאמין שזו זכותו של כל ילד בעולם".

אתה חושב שאפשר לשנות את המדיניות של המדינות החזקות בעולם בכל הנוגע לתזונה?

"עוד לא פגשתי אף אחד שחשב שזה רעיון רע ללמד ילדים על אוכל. רק אדם מטומטם לגמרי יחשוב שזה לא רעיון מעולה. יש לנו 13 אלף שגרירים די פעילים בכל העולם, ואנחנו נותנים להם כלים ומידע שיעזרו להם להביא את העצומה לשרי החינוך, לראשי הממשלות ולצוותי החדשות המובילים. האם זו בקשה גדולה? כן. האם זה חותר נגד המדיניות הקיימת היום? כן. האם זה הדבר הנכון לעשות? כן, ללא ספק".

לאיזה מנהיג פוליטי היית רוצה לבשל ומה היית מגיש לו?

"פעם הייתה לי הזדמנות לבשל לנשיא קובה דאז, פידל קסטרו, ולא יכולתי לבוא. הייתי הרוס מזה. הייתי רוצה להגיד שבישלתי לפידל קסטרו. הייתי יכול להגיד: 'פידל, אני עושה מהפכת מזון. אתה עשית מהפכה אמיתית, יש לך טיפים בשבילי?'. למרבה הצער, רוב הטיפים שלו בטח יהיו עבֵרות על החוק".

פעם בישלת לסילביו ברלוסקוני, לא?

"כן, ולברק אובמה. שניהם היו מקסימים. אובמה הוא קוּל, לא? הוא פשוט בן אדם, ואשתו ממש נחמדה. וברלוסקוני? נו טוב, הוא איטלקי…".

לפעמים אתה חושב שבמקום לבלות כל כך הרבה זמן בקידום פוליטי של רעיונות, אתה צריך להפוך לפוליטיקאי כדי שתוכל לשנות דברים בעצמך?

"אני באמת לא יודע, אבל אני מרגיש שהבוס שלי הוא הציבור. חוץ מזה, ברגע שאתה אומר 'אני חושב שאנסה לרוץ לראשות העיר', כולם מתחילים לקלל אותך. אז במחשבה שנייה לא, אני לא חושב שאני ראוי לתפקיד פוליטי".

לעמוד היוטיוב של ג'יימי אוליבר 

מתכון להצלחה – השף ג'יימי אוליבר במספרים

 

240 מיליון – שוויו המוערך של השף בליש"ט (כ־1.416 מיליארד ש"ח בשבילכם). בשנה שעברה דורגו ג'יימי ואשתו במקום ה־396 ברשימת העשירים הגדולים בבריטניה של "הסנדיי טיימס".

37 מיליון – מספר הספרים שאוליבר מכר בסך הכל, תחת 19 כותרים שונים. הם תורגמו ליותר מ־30 שפות.

2 – מספר בחינות הבגרות שאוליבר עזב איתן את התיכון (באמנות ובגיאולוגיה).

50 – הגידול באחוזים במכירה של עוף אורגני ועופות חופש בבריטניה, בעקבות התוכנית של אוליבר על תעשיית העופות.

3 – מספר הפעמים שאוליבר בישל בדאונינג 10 – מעונו של ראש ממשלת בריטניה.