מלכת הפסטיבל: רון פרץ עושה היפ הופ פורץ גבולות במרוקאית

רון פרץ. צילום: הילה חן
רון פרץ. צילום: הילה חן

רון פרץ צריכה להיות הדבר הגדול הבא. את הסיפורים שהביאה כל הדרך מהכפר במרוקו שבו נולד אביה, תשמיע השבוע פרץ בפסטיבל 'לבי במזרח' שיערך השנה במתכונת מקוונת (ובחינם!)

2 בנובמבר 2020

"תרומה משמעותית תגיע לעולם אם תזכור מאין באת ולאן אתה הולך" – כך, במשפט, אני מנווטת את הקריירה המוזיקלית שלי. את היצירה שלי. כאישה שגדלה בבית מסורתי ומרוקאי בפריפריה נוצר בי הצורך למזג בין שני העולמות: הישן – השפה המוגרבית (מרוקאית) מבית סבתי, והחדש – מוזיקת ההיפ הופ שהשפיעה עליי בנעוריי וכיום.

את החומרים המקוריים שלי אני מתרגמת בשנתיים וחצי האחרונות יחד עם ד"ר משה כהן מהספרייה הלאומית בירושלים. יחד אנחנו עובדים על הגייה נכונה ודיקציה כדי להגיע לתוצאה הראויה. בנוסף לתחושת המחויבות האישית שלי כאמנית ליצור את הפרויקט הזה עבור משפחתי ועבור הקהל, השירים גם עוזרים לשמר את השפה דרך הדור הצעיר שנחשף אליו.

תשמעו את הדבר הנהדר הזה:

אבל לא הסתפקתי בזה. לאחר חמש שנים של לימודי מוזיקה בקרית אונו והמון הופעות במועדונים ובפסטיבלים, טסתי בדצמבר האחרון יחד עם אבי, סבתי ודודיי למרוקו כדי לסגור מעגל. סיפוריה של סבתי הפכו לממשיים ואף ביקרנו בביתה בכפר טיקרט שבו נולד אבי. במהלך הנסיעות הארוכות לקחתי מדי פעם את המיקרופון באוטובוס ושרתי להם משיריי במרוקאית בהתרגשות גדולה.

השבוע, ביום רביעי, אשתתף בפסטיבל 'לבי במזרח' לתרבות ואמנות המזרח בישראל שהוא אור גדול שמוציא אמנים רבים מהחושך שנכנסנו אליו בתקופה האחרונה. הגעגועים לבמות ולאנשים מציפים אותי ואני מחכה בקוצר רוח לשיר סוף סוף את החומרים שלי. את הסיפורים האישיים שלי.

רון פרץ (צילום: שי פרנקו)
רון פרץ (צילום: שי פרנקו)

>> פסטיבל "לבי במזרח" נערך השנה בפעם ה-11, והפעם במהדורה מקוונת בגלל מגבלות הקורונה. בין היתר תוכלו לצפות בהצגה 'בלוק 30' בבימויה של חנה ואזנה-גרינולד ובה סיפורם של נשות ואנשי הפריפריה; מופע בכורה של איילת אורי בניטה, מוזיקאית יוצרת בכלי הקשה ושירה; בכורה להצגה 'עיבראקית' על ילדה הנאבקת להזכיר לאמה את סיפורי תקופת המעברה; המופע 'רדיו בגדד' – שירי געגוע מעירק של נגן הדרבוקה אביב עזרא יחד עם יוהנה ריטמולר בכינור ושירה ויניב מייזל בעוד ושירה; הסרט 'אין סנטימנטים' על הגירה מהקווקז ועוד ועוד. הוא ינעל ביום שישי בחגיגה יוונית (פלוס שבירת צלחות).

הפסטיבל ישודר בלייב בדף הפייסבוק של הפסטיבל והוא זמין לכולם ובחינם.

פסטיבל 'לבי במזרח' יחל היום (שני) ויתקיים עד יום שישי. הוא ישודר מכמה מוקדים בתל אביב-יפו: התיאטרון הערבי עברי יפו, קפה שפירא, בית אחותי, ואודיטוריום אניס ביפו. 

לינק לתוכניה המלאה של הפסטיבל