כשסטנדאפיסטיות יורדות על פמיניסטיות  

שרמוטות מסרבות להיות אויבות: ערב הרוסט שבו קומקאיות יעלו את הפמיניזם על המוקד מבטיח לנכס מחדש בדיחות על בנות

צעדת השרמוטות 2019 (צילום: שיר חכים)
צעדת השרמוטות 2019 (צילום: שיר חכים)

ארה״ב דופקת ריגרסיה לימי המסרגות והשרמוטות מתל אביב עוד צועדות כדי לקחת בעלות על גופן, אבל אל תיראו עצובים כל כך על קריסת האנושות: השנה, בנוסף למצעד יתקיים גם ערב ״רוסט״ שבו יצלבו את צעדת השרמוטות נשות ליין הסטנדאפ "המיותר״. בין היתר, תוכלו לראות שם את נלי תגר, ענת אורן ומיטל שפירו, שיקוו לשחזר את ההצלחה של האירוע מהשנה שעברה, במטרה לעורר מודעות ולגייס כספים לקראת המצעד עם עמדת מרצ'נדייס מפתה.

לדברי תל אביב וידריך, בת 29, ממארגנות הצעדה והרוסט (בהפקה משותפת עם דניאל בוקס), הרעיון לקיים את הערב החל בהבנה שגם ככה כולם צוחקים על פמיניזם ועל נשים. "אם כבר מישהו צריך לעשות את זה, זה אנחנו עצמנו", היא אומרת, "יש נגיד קונספט כזה של סטנדאפ פמיניסטי – אז זה לא ערב סטנדאפ פמיניסטי – זה ערב שבא לצחוק על זה, על כל ההגדרות והמושגים".

בעולם הסטנדאפ, שהוא גם ככה כל כך גברי ומושאות הלעג הראשונות בו הן נשים ופמיניסטיות בפרט, באמת נחוץ שגם אנחנו נצחק על עצמנו?
"אני שונאת סטנדאפ כזה וזו הסיבה שרק בנות משתתפות בו. נשים הן ה־נושא של סטנדאפ, בכלל בחברה שלנו, עד היום. איך מקללים בת? 'את ילדה'. איך מקללים בן? 'אתה ילדה'. אבל כמו שהצעדה מנכסת לעצמה את המילה 'שרמוטה', עכשיו היא מנכסת גם את הסטנדאפ".

מה זכור לך מהשנה שעברה? הכל עבר חלק? לא נרשמו הפגנות נגד? בכל זאת, מדובר בנושא וטיימינג רגישים.
"בשנה שעברה היה ערב מטורף. לא זכור לי שמישהו נפגע, והתגובות שקיבלנו היו מאוד מפרגנות. לא הכל הולך חלק כי לא הכל הולך חלק לסטנדאפיסטים. זה לא ערב של 'אין לנו גבולות', אלא צוחקים על הנושא בטוב טעם".

הצבת למופיעות גבולות כלשהן, כדי לא לפגוע בטעם הטוב הזה?
"לא דיברתי איתן על זה, אני נותנת להן את המרחב שלהן. אפשר לצחוק על נשיות, אפשר על פטריארכיה – שיעופו על זה. זו האמנות שלהן, שיעשו מה שהן רוצות".

יש לכן הערכה למספר הצופים יגיעו?
"הולך להיות מפוצץ. הרבה מקהל הצעדה, אז יהיה פה ערבוב של שני אירועים שהם גם ככה מוטרפים והזויים. הולך להיות דפוק. לשני האירועים האלה, עם כמה שהם כבר מוכרים, יש ניחוח של אנדרגראונד, וחלק מהקסם של הצעדה זה שהכל בה התנדבותי ומגיע מתוך המשתתפות, כל אחת עם מה שהיא יכולה לתת. לכן זה נראה כל כך צבעוני ושמח".

רוסט השרמוטות, כולי עלמא, מקווה ישראל 10 תל אביב, שני (20.5) 21:00, כניסה חופשית