שלא יצליחו להפחיד אתכם: חוק השכירות ההוגנת כבר משנה מציאות

חבר הכנסת רועי פולקמן מגיב לביקורת שפורסמה ב-Time Out על חוק השכירות ההוגנת ואומר: המלאכה עדיין לא הושלמה, אבל חוק השכירות ההוגנת החל לספק קבלות בשטח

חבר הכנסת רועי פולקמן (צילום: יוסי אלוני)
חבר הכנסת רועי פולקמן (צילום: יוסי אלוני)
21 באוגוסט 2018

אחרי שנים של דיבורים בלי תוצאות, הבאתי בקדנציה האחרונה את החוק לשכירות הוגנת לקו הגמר. יחד איתו גם את חוק הדיור בהישג יד ומעונות סטודנטים דרך רשויות מקומיות ולא רק דרך מוסדות אקדמיים. למרות הביקורות, בשטח דברים זזים, ובמעמד חתימת החוזה מצליחים שוכרים להכניס שינויים ותיקונים ויודעים בזכות החוק לעמוד על שלהם ולדרוש מה שמגיע להם.

רק לאחרונה סיפר לי אחד היועצים שלי כי הציג את החוק לבעל הדירה והשיג תיקון בסעיף הערבויות בחוזה השכירות. סיפורים דומים אנחנו מקבלים כל הזמן, ולא רק בנושא ערבויות אלא גם בסוגיות של תיקונים. החוק החדש קובע כי ניתן לקזז עלות תיקונים מדמי השכירות, ולא להגיע למצב בו השוכר נתקע עם תקלות לאורך חודשים בלי יכולת לתקנם.

החוק כבר משפיע לטובה, ויש עוד צורך להגביר את המודעות הצרכנית לזכויות השוכרים שמעניק החוק. לא סיימנו את המלאכה, ואני עוד פועל בניסיון למנוע גביית עמלה חד צדדית של מתווכי הדירות. במאמץ משותף עם משרד המשפטים נצליח להסדיר גם את זה ולהפסיק את הפלת עמלות התיווך על השוכרים בלבד. אני בטוח כי עוד ירשמו בזכות החוק הישגים רבים בשוק השכירות, שהופך להיות הוגן יותר.

בתגובה לטענות כי חוק שכירות הוגנת או עיסוק במתווכי הדירות רק יעלו את מחירי השכירות, אני אומר כי מדובר בקשקוש מוחלט. כבר מספר שנים מחירי השכירות עולים בגלל סוגיות היצע וביקוש ומה שמשתנה זה רק התירוץ התורן. הטיפול במחירים יעשה דרך תחרות אמתית לבעלי דירות דרך שכירות מוסדית ארוכת טווח שתביא מוצר איכותי ועם יציבות מחירים לשנים. אני פועל לקדם את החלופה הזו וכבר רואים ניצנים ראשונים בערים הגדולות. רק שכירות מוסדית והשכרה לטווח ארוך תביא תחרות אמתית, תוריד מחירים ותייצר אלטרנטיבה אמתית לרכישת דירה.

עד שיהיו לנו אלפי דירות בשכירות מוסדית ותרבות השכירות תשתנה, צריך לשפר גם את שוק השכירות הפרטית וזה מה שהתחלנו לעשות עם חוק שכירות הוגנת. החוק יתאים את שוק השכירות הישראלי ל-121, בה דירה שכורה יכולה להיות אלטרנטיבה לקניית דירה. בטווח הקצר ינסו להפחיד אותנו בעליות מחירים, בטווח הבינוני והארוך יתרחש השינוי המשמעותי בהיצע דיור איכותי והוגן באזורי הביקוש, וזו מטרתי ובגיבוי שר האוצר כחלון אביא את התוצאות שרבים כל כך מייחלים להם.

ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת 'כולנו', מיוזמי החוק לשכירות הוגנת.