רותם אור החלימה מסרטן וחוזרת עם אלבום שנולד על ספת הפסיכולוגית

אחרי שהחלימה מסרטן, רותם אור הבינה שהחיים שלה הם כמו אוריגמי. במקום להתקפל פנימה אחרי ארבע שנים קשות, היא מביאה את האסתטיקה היפנית שלה לשיא לקראת אלבום חדש

רותם אור (צילום: סילאן דלאל)
רותם אור (צילום: סילאן דלאל)
1 באוגוסט 2018

טיפול פסיכולוגי מול הקהל הוא חלק מה־DNA של האמנות, אבל כשאמן שופך את הקרביים שלו הוא מסתכן גם בהצפת יתר וברתיעה מצד הקהל. רותם אור, שעושה את זה כבר כמה שנים, מצליחה לחמוק מהמכשול הזה, למרות – ואולי בגלל – העובדה שנדמה שהיא פותחת הכל מול המאזין. משהו באסתטיקה המוקפדת שלה עוזר לשמור על ריחוק מסוים שהכרחי לדבר הזה. אור, שיוצרת בשנים האחרונות תחת השם Totemo פופ אלקטרוני מצוין, תוציא בחודשים הקרובים אלבום ראשון מלא תחת השם הזה, אחרי שני EP שהוציאה בשנים האחרונות. שם האלבום, "Everything Happens Only Once", אינו מקרי.

אור מעידה על עצמה כאובססיבית לקונספט של זמן, כפי שניכר גם בשיר והקליפ שהוציאה השבוע, "Origami", שמטרים את האלבום החדש וממשיך את הקו התרפויטי שלה. ב־2014, מיד לאחר צאת ה־EP הראשון "Heavy As My Dreams", אור חלתה בסרטן השד, ועברה טיפול ארוך במשך שנתיים. הטיפול הכימותרפי שלה תועד בקליפ לסינגל "Hits" שיצא ב־EP השני "Desire Path", שאותו שחררה ב־2016, לאחר שהחלימה.

עוד כתבות מעניינות:
מדריך ההופעות המלא לקיץ 2018
שרי ורנו (והוויולה המשוגעת) משיקים אלבום בכורה מצופה במיוחד
ההקלטה הראשונה של דייויד בואי מגיל 16 נמצאה בסלסילת לחם

"ה־EP הראשון היה ניסיון להתרגל לרועי אביטל (חבר גארדן סיטי מובמנט והמפיק של טוטמו מתחילת הדרך – א"ב) ולהפך, ומיד כשהוא יצא הגיע הסרטן", אומרת אור. "כתבתי שירים אבל לא הוצאתי שום דבר לאורך תקופה די ארוכה. הייתה לי תחושת לחץ מאוד גדולה, שלא לומר תחושת בהילות מסוימת, שהיא חלק מהותי גם ממה שאני מדברת עליו בטיפול הפסיכולוגי שלי. באיזשהו מקום היה די הגיוני להוציא את 'Desire Path' כ־EP. עכשיו אני מרגישה שהייתה לי הזדמנות לנשום ולכתוב, ואז בעצם נולד אלבום, כי היו הרבה שירים והיה מה להגיד".

עד כמה הסרטן נוכח במוזיקה שלך?
"זה עדיין מאוד מורגש – אני חושבת שהוא שם בהקשר של הבהילות. אני מאוד לחוצה אבל אני בן אדם די שליו מטבעי. בחיים לא הייתי מגדירה את עצמי כאדם חרד או כמישהו שמפחד מהמוות. זה מאוד רחוק מאיך שתפסתי את עצמי הרבה שנים. עם זאת, אני קצת נותנת לתחושות האלה יותר מקום להנכיח את עצמן, כי אני פשוט מבינה שהן שם. אני לא יכולה להתנגד לזה יותר. הסרטן נותן לי מוטיבציה לכתוב ולהופיע ולקדם את זה מתוך רצון לחיות באופן המלא ביותר".

הטיפול הפסיכולוגי שאור התחילה רגע לאחר שסיימה את הטיפולים בסרטן הוא מה שהוביל ל"אוריגמי". הקליפ, שניחן באיכויות ויזואליות מרשימות וסופר מוקפדות, מדמה סשן טיפולי שבו אור שוכבת על הספה וחולמת כשאישה מבוגרת בעלת מראה סמכותי בוחנת אותה מהצד. "הרגשתי שטיפול זה הדבר הנכון לעשות, אפילו שלא לגמרי הבנתי את זה", היא מספרת. "לפני שנה, עמוק בתוך הטיפול, פתאום הייתה לי הסתכלות על המוח שלי מבחוץ, איזושהי הבנה של 'את כל הזמן חושבת שאת מבינה משהו על עצמך, ואת כל פעם מגלה משהו מאחוריו שבעצם סותר את זה או נותן לך עוד מידע, ואת שוכחת את מה שחשבת שידעת'. זה משהו מאוד מעגלי ואינסופי. במוח שלי היה דימוי ממש ויזואלי של קיפולי נייר, של אוריגמי – אתה צריך לקפל ואז יש עוד, וזה לא נגמר. אני זוכרת שאמרתי לה את זה, וזאת לא הפעם הראשונה שמתוך החדר הזה יצא שיר. ככה נולד 'אוריגמי' – זה היה ויז'ואל שקפץ לי לראש בהקשר הנפשי, אבל זה גם איכשהו מסתדר עם האסתטיקה היפנית, וזרמנו עם זה, כי אני גם מאוד אוהבת קימונואים", היא צוחקת. "הכל נפל במקום".

כשאור אומרת שהיא אוהבת קימונואים, אפשר כבר להבין מה עוד מעסיק אותה לא מעט, מלבד הזמן החולף. האסתטיקה היפנית נוכחת מאוד בסאונד של "אוריגמי", אם כי הכלי הדומיננטי בו הוא דווקא הגוז'נג, כלי פריטה סיני. אור לובשת לא פעם קימונו בהופעות שלה, והיא הקדימה כוכבי פופ מקומיים שגילו פתאום את התרבות היפנית, כמו סטטיק ובן אל ("נחמד לראות שאנשים קצת פותחים את הראש, בטח בתרבות פופולרית. אני בעד") ונטע ברזילי ("כפרה עליה. אני ממש ממש בעדה ומתחברת לאסתטיקה שלה").

ההשפעות התרבותיות הן לא הקשר היחיד של טוטמו למזרח אסיה. ההרכב, שכולל מלבד אור את הבסיסט דן קרפמן והמתופף רן יעקובוביץ', ייסע בקרוב לסיבוב הופעות שכולל את קוריאה הדרומית, סין וסינגפור (יעקובוביץ' לא יצטרף לטור, ויחליף אותו יואל דורות). דווקא יפן לא כלולה במסע. "נקודה כואבת", אור מגדירה את זה בצחוק. המינימליזם היפני נוכח מאוד באסתטיקה המוזיקלית של טוטמו, שלה שותף המפיק רועי אביטל, אם כי לדברי אור יש ניסיונות של השניים ללכלך קצת את הסאונד הנקי. "אנחנו כל הזמן מנסים לדחוף את זה החוצה ולהביא את האורגני איפה שאפשר, מתוך מקום של מודעות ואהבה לדבר הזה. אין ספק שזה חלק מהמשיכה לדבר הנקי, הסדור והמאורגן".

ניכר שהזן נמצא גם בחיים האישיים שלך. הקלטת האלבום הייתה סוג של תרפיה?
"כן ולא. תהליך היצירה מאוד תרפויטי, גם בכתיבת המילים וגם בשירה. לשיר זה משחרר וזה כיף. אז מצטרף כל עניין המסביב של הלוגיסטיקות שעלולות להוציא אותך מהאיזון לפעמים, אבל אני חושבת שגם זה מיקרוקוסמוס של החיים. יש לך את הטוב, יש לך את הרע, אתה צריך לאזן ביניהם ולהבין שהטוב הוא לא טוב בלי רע ולהפך".

היבט נוסף בחייה של אור שהשפיע על הקלטת האלבום הוא הפרידה שלה ממגיש הרדיו והמוזיקאי אייל פרידמן (קוואמי). השניים נפרדו לפני קרוב לשנה, אחרי שמונה שנים של זוגיות. הם נשארו בקשר חברי, ומקומו של בן זוגה לשעבר בהחלט נוכח בתוך האלבום. "מערכת היחסים שלי עם אייל היא בעיקר במילים, אבל גם מעבר לזה. אייל קבע את הסדר של השירים וערך את האלבום, וזה משהו שקרה אחרי שנפרדנו. אתה יודע, שמונה שנים, פאק. הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי ואני מאוד אוהבת אותו, והאנרגיה הזאת פשוט לא נעלמת. הוא בן אדם מדהים וכן, הוא מאוד בפנים בתוך האלבום, בכל מיני מובנים. מעבר לזה שאני מעריכה אותו כבן אדם, אני נורא מעריכה את פועלו כאיש מוזיקה ואני אוספת ממנו הרבה. אני עדיין שמחה שהוא בחיים שלי, למרות הכל".

← טוטמו, כולי עלמא, מקווה ישראל 10 תל אביב, ראשון (5.8) 21:00, כניסה חופשית

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד