את, אני והוויולה המשוגעת: שרי ורנו משיקים אלבום בכורה מצופה במיוחד

רן שם טוב ושירי הדר החליפו את איזבו בשרי ורנו ואת הגיטרה בוויולה חשמלית נדירה. עכשיו הם משיקים אלבום בכורה שצפוי להיות הממתק של הקיץ

רן שם טוב ושירי הדר (צילום: דין אהרוני רולנד)
רן שם טוב ושירי הדר (צילום: דין אהרוני רולנד)
18 ביולי 2018

מוזר לחשוב על זה, אבל רן שם טוב ושירי הדר הם גרעין מוזיקלי וזוגי שפועל כבר קרוב ל־30 שנה יחד. עד לא מזמן הם היו מוכרים בעיקר כסולן והקלידנית של איזבו, אבל עכשיו השניים – שעובדים ביומיום בביתם שבדרום העיר על הפקות שונות וכתיבה והלחנה של פסקולים – מוציאים אלבום ראשון תחת השם שרי ורנו. "זה התחיל קצת בתור בדיחה", מספרת הדר על מקור השם, "הסתובבנו עם איזבו בצרפת, ומשום מה היה קשה להם להגיד שירי, הם תמיד אמרו שרי. הסאונדמן שלנו אדיר דדיה התחיל לקרוא לרן רנה, ואיכשהו זה התגלגל לשם הזה, שרי ורנו".

אף שניתן למצוא דמיון מוזיקלי בפרויקט הנוכחי של שם טוב והדר לימיהם באיזבו, ההבדל בין שני ההרכבים מתבטא בעיקר בזכות כלי שנדיר למצוא כרכיב מרכזי במוזיקת רוק – ויולה. היו להקות שהשתמשו בכינור חשמלי ככלי מרכזי, בהן הוולווט אנדרגראונד, אבל ויולה כמו של שם טוב היא המצאה מקורית לגמרי.

רן שם טוב ושירי הדר (צילום: דין אהרוני רולנד)
רן שם טוב ושירי הדר (צילום: דין אהרוני רולנד)

עוד כתבות מעניינות:
מדריך ההופעות השלם לקיץ 2018
המעבר של קותימן למדבר נותן את אותותיו באלבום החדש
האיש הכי חם במוזיקה השחורה הוא בכלל ג'אזיסט

"אחרי האירוויזיון שבו השתתפנו עם איזבו היינו במוד 'פנינו לאן', אמרנו בוא נראה", שם טוב מספר על התהליך שהביא להחלפת הגיטרה בוויולה ולהקמת ההרכב החדש. "הלחנתי מוזיקה לסרט 'מלחמת 90 הדקות' עם משה איבגי, והקונספט של המוזיקה היה מעין ווייט סטרייפס תל אביבים, ובמקום גיטרה שיהיה עוּד עם דיסטורשן. זה עבד – הסאונד היה דבילי אבל מעניין. לפני כן הייתי בניסיונות לגבי כל מיני דברים ורציתי לשנות את הקונספט, למשל להופיע בלי בסיסט. עשיתי ניסיון וחיברתי את הוויולה למגבר גיטרה, ואמרנו וואו".

"תמיד הייתה לך רגישות לוויולה", הדר פונה אליו, והוא מוסיף: "יש לי את הוויולה הזאת המון שנים, כי אני לפעמים מנגן בדברים שאני מפיק ועושה כמה תווים. בהתחלה בכלל חשבתי שהקונספט יהיה שאני הגיטריסט, ויהיה עוד מישהו שיביא סאונדים מוזרים דרך קליד או מוט מתכת שאשים עליו מיתר אחד עם פדלים ובלי סריגים, ניתן לו אפקטים ויהיה עניין. מודרן שיט, מה שנקרא. ראינו שהמקל לא עבד והיה מוגבל. עם הוויולה קיבלתי את ה'כאילו גיטרה', ואחר שכבר עליתי על הקטע של המאוורר עם החוט (חלק מרכזי ומוזר בוויולה שלו – א"ב), הוויולה קיבלה ערך מוסף, ואז זה מבחינתי יכול להחזיק את הצד של ההרמוניה והמלודיה בלהקה".

 

כמה זמן עבדת על הוויולה הזאת?
"הוא עדיין עובד עליה, זו עבודה בתהליך", צוחקת הדר. "אני חושב שאני מבסוט", שם טוב מגיב. "היו לי בעיות של פידבקים ודיסטורשן ואת זה כבר פתרתי. מבחינת הסאונד, אני די מרוצה וחושב שאני כבר שם".

זה נוח לתפעול, הכלי הזה? הוא די קטן יחסית לגיטרה.
"זה קטן מאוד מבחינת האקורדים, ואין לי אצבעות של דוגמנית, אז זו בכלל בעיה. אני מצליח לעקוף את זה עם פוזיציות שונות של האקורדים וזה מביא דברים אחרים. זו הייתה המטרה העיקרית שלי, השינוי הזה. אם אני מבסוט ויש לי את 'איי אוף דה טייגר' עם הכלי הזה, אז מבחינתי אני מסודר".

מעבר לסאונד של הוויולה, יש עוד הבדלים בין האלבום החדש של שרי ורנו לאיזבו. "בתור התחלה, איזבו היא להקה עם מוזיקה יותר שמחה וקיצית", אומר שם טוב. "שרי ורנו זה יותר סתווי ומינימליסטי. בתקליט הבא זה יכול להיות אפילו חורפי. זה ההבדל העיקרי". בעוד אצל איזבו היה ניתן לגלות השפעות מוזיקליות רבות כמו דיסקו, Fאנק ומוזיקת עולם, קשה לשים את האצבע על סאונד מסוים שמוביל את שרי ורנו.

"כל המוזיקה שלי לא הייתה מושפעת ממה שקורה בזמן אמת", שם טוב מסביר. "אופנה זה משהו שבא והולך ואין לזה חוט שדרה אמיתי. באיזבו תמיד הייתי מושפע מבליל של דברים מהילדות כמו דיסקו, מוזיקה ערבית ומוזיקה של סרטי קונג פו שתמיד הייתי רואה. עכשיו אני בתקופה שלא מעניינות אותי השפעות – אם אני מוצא את עצמי מושפע ממשהו, זה דווקא turn off מבחינתי. אני חושב שבשרי ורנו אולי יכולה להיות השפעה קטנה של היפ הופ וקצת יותר תחושה של Pאנק בגישה, סוג של פאנק מתקתק".

רן שם טוב ושירי הדר (צילום: דין אהרוני רולנד)
רן שם טוב ושירי הדר (צילום: דין אהרוני רולנד)

הניתוק של שם טוב, אם בעבודה הממושכת באולפן או בזמן שהוא מקדיש לוויולה, יכול להעניק לו בקלות דימוי של מדען מוזיקלי משוגע. "הוא לגמרי מדען משוגע, בעיקר בלילות. בימים הוא מתפקד יותר כמפיק אחראי", מחייכת הדר. הימים והלילות של הזוג, שגם מגדלים ילדה בת 7, מוקדשים בעיקר לכתיבה והלחנה של שירים לפרסומות ופסקולים. לפני שנתיים הם טעמו מעט הצלחה בינלאומית בנטפליקס, כשהשיר של איזבו "Cook Me" זכה להיכלל בפרק של "כתום זה השחור החדש".

אם כבר טלוויזיה, כששואלים את שם טוב והדר מה הסיכוי לקאמבק אירוויזיוני (איזבו ייצגה את ישראל ב־2012 עם השיר "Time") התשובה חד משמעית: "לא בגלגול הזה".

תסגרו לנו פינה כמי שהיו במעמד הזה – מה אתם חושבים על הסיפור של "Toy" והטענות להעתקה?
"נטע נורא הפתיעה, יש לה עוצמה יוצאת דופן והיא מאוד שפיצית. השיר עשה את העבודה. הסוגיה עם 'Seven Nation Army' לא ביג דיל, אני לא חושב שזו גניבה. זה בכלל לא איזה ליין מוזיקלי יוצא דופן".

← שרי ורנו ישיקו את האלבום בתדר, דרך יפו 9 תל אביב, רביעי (25.7) 22:00