עם אקדח בעט: "בארי" הוציאה את החתול מהשק. זה יגמר בדם

מי זה שם? והאם הוא מפוצץ בדינרו? "בארי". צילום: יח"צ HBO
מי זה שם? והאם הוא מפוצץ בדינרו? "בארי". צילום: יח"צ HBO

הפרק השלישי בעונה האחרונה של בארי מזניק את העלילה קדימה עם שיחה בת דקה וחצי על פודקאסט גאדג'טים מקסיקני שלא קיים. כלומר, עם שובל גופות. או עם חבורה חדשה של שחקנים איומים. כי זה בדיוק הקטע פה, הם כולם די זהים בסך הכל

25 באפריל 2023

*הריקאפ הבא סוקר את הפרק השלישי בעונה הרביעית של "בארי", ולכן כולל ספויילרים לכל שלושת העונות הראשונות, לשלושת הפרקים הראשונים של העונה הנוכחית. אם עוד לא ראיתם, להמשיך לקורא את הטקסט שקול למפגש עם בארי בסמטה אפלה (או גרוע מזה, בהצגת יחיד)*

לביל היידר הבימאי יש נטייה לייצר שוטים בולטים, והעונה (אותה הוא ביים לבדו) זה בולט במיוחד. שוט הפתיחה של הפרק השלישי הוא בדיוק מסוג ההפרעות הקוגניטיביות הקטנות שאני אוהב לראות ממנו – אדם אוחז ברובה סער בעודו רוכב על משאית ברחובות לוס אנג'לס. זה בסך הכל דרך להציג את הצלחת העסק של נוהו האנק וכריסטובל, אבל עצם הניגוד בין הרחובות המוארים של אל.איי לגנגסטר העולץ על הרכב – זה הגרעין לכל שילוב השכבות של בארי. למרות שהפרק הזה מפריד (יחסית) בין עולם הפשע לעולם המשחק, הקווים המחברים ביניהם רק מתהדקים.

בואו נתחיל מהצד של הפשע, כי יותר כיף שם: אל תוך האופוריה העדינה של האנק וכריסטבל צועד עם מקל דמות חשוכה, טורו (שאכן מגולם על ידי הבימאי גיירמו דל טורו. הוא מעריץ של הסדרה, כך מסתבר), שדואג לצמד המתנקשים שאמורים לחסל את בארי – נסטור וצ'ואי פלורס. או כמו שהאנק מזהה אותם, צמד מנחי הפודקאסט "לוס אמיגוס גאדג'ט", שמסקרים גאדג'טים קטנים וגרועים שאף פעם לא עובדים, אבל אל תגידו את זה ליד טורו. באופן כללי, גם הסצינה הזו מייצגת משהו הרבה יותר גדול ב"בארי" – עצם העובדה שסדרה כל כך דחוסה שורפת דקה וחצי של הפתיח כדי להתווכח על פודקאסט שלא קיים מעידה עד כמה חשוב להם להפוך גם סצינות משמימות של קביעת לו"ז חיסול לחוויה מצחיקה שבאופן מוזר מרגישה מוכרת.

>> בפרק הקודם בארי רק ניסה למצוא סיבה לחיות

בכל אופן, ההתנקשות בבארי מעסיקה את האנק יותר ממה שהוא רוצה להודות בו. השיחה עם פיוקס בה הוא סיפר לו על העתיד לקרות, ובטח עוד השיחה עם בארי שנגיע אליה, הראו עד כמה הוא מושקע רגשית שם, בניגוד לעסק שהקים כמעט בלי מאמץ. זה בבירור הולך לנשוך אותו בתחת, כפי שחזרתו של באטיר רמזה (ואיזה מצחיק שהאנק לא זיהה אותו עד שהוריד את קסדת הפועל). פתאום נפתח אפיק מאיים חדש, הזקנים הצ'צניים שלא מאשר את המפעל החדש של נוהו האנק, ולמרות שכריסטובל חזר בשיא הכוח, הידיים של האנק לא יציבות על ההגה.

בארי, בינתיים, מסתובב עם מטרה על הגב. כאילו, מה עוד חדש? אבל הפעם הוא במצב עוד יותר פגיע, נמצא בשפל, כלוא ובעיקר, מאבד שליטה על הסיפור שלו. אבל כל עוד יש לו מה לאבד (במקרה הזה, תקווה לחיים מאושרים עם סאלי), הוא ילחם בכל דרך אפשרית. לכן הוא שופך את כל המידע בפני ה-FBI, אבל בפועל הוא עוד לא דיבר עם סאלי על להיעלם איתו, ורק נאחז באמירת ה"גורם לי להרגיש בטוח" מהפרק שעבר. כשהעיתונאי לון או'ניל מבקר אותו בכלא, ומדליף לו שקוסנו סיפר את "הצד שלו", בארי מאבד שליטה – דבר שקורה יותר בתקיפות ככל שהעונות מתקדמות – ומבין שיש לו עוד מכשול שהוא צריך לטפל בו. וכולנו יודעים איך בארי מטפל בדברים.

ובכן, במקרה הזה, בעזרת נוהו האנק. או לפחות זה מה שהוא מנסה, רגע לפני שהמציאות שוב פוגעת לו בפרצוף. בכלל, נראה שהעונה אנחנו מתחילים לראות עד כמה עמוק מגיעה ההדחקה של בארי, שעדיין בטוח שהוא יכול להיעזר בקשריו עם האנק בזמן שהוא מלשין עליו ל-FBI מבלי שיהיו לזה השלכות. וההשלכות, במקרה הזה, נראות כמו שיחה בין שני אקסים. והאנק הפגוע לא מוכן לתת לבארי לעשות לו גזלייטינג. בזמן שבארי מנסה לקודד את הבקשה שלו לחסל את ג'ין באמצעות דמוי הכלב (בדיוק כמו סאלי בפרק הקודם), האנק נטען, ובסוף יורה את כל התסכול שלו ולראשונה קורא את הבלוף של הרוצח האהוב עליו. מעניין לראות שכאשר בארי ניצב מול אמת, התגובה שלו היא לשקר בחזרה, ואפילו להכפיל את השקר. שיחה עצובה שנגמרת באיומי מוות הדדיים, אבל האמת היא שבארי רק מנסה לשרוד, והאנק פשוט פגוע.

>> ויש לנו גם ריקאפ ל"יורשים", כי אנחנו אוהבים טלוויזיה טובה

בזמן שבארי מנסה להתעסק בחיסולו, קוסנו בעיקר דואג לחפות על הטעויות שהאגו שלו יצר, ומרגע שהוא מגלה שבארי עושה עסקה עם ה-FBI ועשוי להשתחרר, הוא מנסה להשמיד את התיעוד של השיחה (או בעצם, הצגת היחיד) שקיים עם לון או'ניל, וכל זה ברצף של שלוש סצינות מושלמות לצד הסוכן שלו, שמגולם על ידי פרד מלמד המושלם. שמישהו יתן בבקשה לצמד הזה תוכנית בילוש. הכל היה מושלם – החל מהמלמולים המבוהלים במשרד התובע, דרך תאונת הדרכים המפתיעה ועד לפריצה הכי מרושלת (ומוצלחת, בערך) לבית שראיתם על המסך. פרד מלמד זורק מוניטור מחשב לתוך בריכה ברקע זה רגע לפנטאון. הקצה הפתוח הזה אמנם נפתר בעזרת ג'ים מוס (שהבהיל את או'ניל כל כך עד שאיכשהו הפך לילד גרמני), אבל קוסנו עכשיו עומד מולו.

כבר נכתב לא מעט על ההשפעה הרעילה של בארי על סביבתו, אבל העלילה של סאלי עוסקת דווקא בהשפעה הרעילה של קוסנו. השחקנית האבודה לוקחת את עצתו של המורה למשחק, ומתחילה ללמד קורס למשחק רק כדי לשחזר את הטראומה האישית שהיא עברה שם (מוטיב חוזר אצלה). רק שסאלי היא לא קוסנו, ולמרות שהיא למדה את השיטה, זה לא בהכרח אומר שהיא יכולה ליישם אותם. מצד שני, איזה כיף לראות שוב שחקנים גרועים במכוון על המסך – מוטיב מרכזי בצמד העונות הראשונות שקצת נעלם בשלבים האפלים.

זה שכל השחקנים הביאו רק ציטוטים מסרטים, ולא קטע תיאטרון, היה אמור לרמוז לסאלי שהאווירה מסביבה השתנתה. היא לא שמה לב (כי זה לא היא עצמה), והולכת רחוק מדי עם ההשפלה של קריסטין. היא גם הולכת הצידה מדי – כשקוסנו שטף אותה באותה הדרך בפרק הראשון זה היה על כשרון, אבל סאלי מתמקדת במראה החיצוני של קריסטין, וקשה שלא להרגיש שחוץ מתרגיל שנועד להוציא ממנה רגש, סאלי השליכה על התלמידה לא מעט מהתסכולים שלה על התעשייה. ב-2023, זה לא ממש עובר, וכל התלמידים הבינו שקאנט גירל היא באמת אותה מפלצת מרירה וצעקנית. חוץ מקריסטין, שביצעה את השורה מ"שדרות סנסט" בשלמות. כל מה שסאלי צריכה זה רק אחת שתאמין בה. או תהרוס אותה.

וזה בדיוק מה שעושים בסיום הפרק הזה – הורסים. נוהו האנק מנסה להרוס לבארי את ההלשנה, פיוקס מנסה להרוס את החיסול של בארי, ובארי כהרגלו, בקושי מנסה ועדיין הורס ניסיון ההתנקשות בו. העובדה שפיוקס מחליט לנסות להציל את בארי בגלל סצינה מ"איש הגשם" היא היסטרית. "זה אנחנו", הוא אומר בקול שבור, כי בעיניו הוא מסתובב עם אוטיסט. זה לא ממש עוזר לו, כי בארי כבר בחדר עם ה-FBI, שבדיוק הולכים להעביר אותו לתכנית להגנת עדים. הסצינה הזו בנויה על הסתרה בוטה, ואז חשיפה מוקדמת – הרי ברור שמתנקשי הפודקאסט להם חיכינו עומדים להגיע בכל רגע, ובחדר יש גם ככה אווירה מתוחה שנטענת עוד יותר כשהסוכן קרטיס (דן בקדל המצוין מ"ויפ") מקשקש על ביצים שנשברות.

לרוב בסצינת התנקשות שכזו, מנקודת מבטו של המחוסל, אנחנו מגלים את המתנקש רק כשהוא שולף את האקדח. הפעם אנחנו רואים אותו עומד שם מאחורה, לחוץ ומיוזע עם פרצוף מוזר. גם העובדה שאת דמותו של נסטור גילם פרד ארמיסון (חבר קרוב של היידר מימי SNL) יש חלק משמעותי בגילוי – הרי הם לא יביאו אותו לסתם תפקיד ניצב, זה המתנקש. וזה בדיוק מה שבארי רואה (כלומר, את המיוזע, לא את ארמיסון) – לכן מצהיר בלקוניות "האיש הזה פה כדי להרוג אותי". ובזמן שכל הסוכנים מנסים עוד להבין מטעם מי הגיע האיש הזה, הפודקאסטר שולף גאדג'ט (איך לא) של אקדח-עט, שכמו שהאנק רמז, פשוט לא עובד ומפוצץ לו את היד.

הפודקאסטר השני, צ'ואי פלורס, התחבא בגג ומחסל מיד את כל סוכני ה-FBI שבחדר ואת השומר שרץ פנימה (נראה שכך מראש היתה התוכנית שלהם), אבל בארי מצליח להתחמק ולהשיב אש. האנק אמנם לא הצליח לחסל את בארי, אבל בהחלט שיבש לו את התוכניות. עכשיו אין לו ברירה אלא לברוח מהכלא, כי חלומותיו לפתוח חיים חדשים נגוזו ברגע שעמד עם אקדח מחוץ לחדר עם ערימת סוכני FBI מתים. והוא יצא לרדוף את האנק, את ג'ין קוסנו, ואז לקחת את סאלי לאי שם. ואנחנו יודעים מה קורה כשבארי רוצה משהו.
"בארי", עונה 4 משודרת ב-yes, סלקום טיוי וסטינג טיוי. הריקאפ מתפרסם מדי יום שלישי