אש בכל החזיתות: מלאך המוות מרחף מעל "בארי"

צמד פיצוץ. נוהו האנק וכריסטובל ב"בארי". צילום: יח"צ
צמד פיצוץ. נוהו האנק וכריסטובל ב"בארי". צילום: יח"צ

כבר התרגלנו ליכולת של סדרת המופת של ביל היידר לדחוס לפרק אחד כמות מהלכים דרמטיים שלרוב הסדרות לוקח שלוש עונות להגיע אליהם, אבל וואו - זה היה מוגזם אפילו עבורם. ריקאפ פרק 4 מהעונה האחרונה של "בארי"

2 במאי 2023

*הריקאפ הבא עוסק בפרק הרביעי בעונה הרביעית והאחרונה של בארי, ולכן כולל ספוילרים משמעותיים מאוד לפרק, כמו גם לפרקים שלפניו. ראו הוזהרתם, כי בארי אורב בחשיכה*

כבר התרגלנו ליכולת של בארי לדחוס לפרק אחד כמות מהלכים דרמטיים שלרוב הסדרות לוקח שלוש עונות להגיע אליהם, אבל וואו – זה היה מוגזם אפילו עבורם. קוסנו יורה בבן שלו, סאלי מחליטה לברוח עם בארי, ובעיקר האנק בוגד בכריסטובל, ואז הורג את אהובו, והכל בהינף פרק אחד? ואז יש עוד חצי עונה?! זה הולך להיות קשה על הנפש.

אם כן, בארי ברח. הפרק נפתח בשוט של מסוק עולה לאוויר, שמבחינה סיפורית חג מעל לוס אנג'לס כדי לצוד את הנמלט הכי מסוכן באמריקה, אבל למעשה מתפקד כסוג של מלאך מוות שמרחף באופן מאיים מעל העיר, ובכל פעם שהמסוק נשמע באוויר, תדעו שדמות אחרת חושבת עליו. מלאך המוות הוא, כמובן, בארי עצמו. זה הפרק עם הכי מעט זמן ביל היידר על המסך, והוא בעיקר מתפקד כנוכחות מאיימת ברקע, שם שנלחש בחשש, ולבסוף – המוות עצמו שיוצא מהמחשכים. דווקא בריחתו מהכלא, והיעדרותו מהמסך, מאפשרת לכל שאר הדמויות להתמודד עם האיום. או יותר נכון, לא להצליח להתמודד.

נתחיל מקוסנו, שאמנם מקבל מעט גם הוא מעט מאוד זמן בפרק, אבל עובר טלטלה לא קטנה. לפני רגע הוא הילך ברחובות כגיבור, קיבל את התשואות שכל כך רצה, אבל עכשיו הוא נשלח על ידי בנו והעו"ד שלו לבית הנופש שבביג בר – המקום בו איבד את ג'ניס בעונה הראשונה – כדי להתחבא, בהתחלה מהעיתונות, אחר כך מבארי עצמו. עוד לפני הידיעה על הבריחה של בארי, קוסנו נראה אבוד, מסתובב לבדו, אפילו לא יודע איך לחתוך לחם כמו שצריך (הוא מנסה עם הניילון). הוא מתלונן על הבדידות, על השיעמום, על שהוא אפילו לא יכול להזמין את הקפה האהוב עליו לשם.

האקדח הזה שמונח במערכה הראשונה יורה בשלישית. או בעצם, זה האקדח שהונח בתחילת העונה הקודמת – זה שקוסנו קיבל מריפ טורן – שסוף סוף יורה, וכמובן כמו שחזינו כבר מזמן, פוגע בבן שלו ליאו. ידענו שזה יקרה, אבל הטוויסט עם זה שהוא מביא לו קפה חמוד, במיוחד העובדה שקוסנו רצה לירות בבן המטאפורי שלו, ופגע בבן האמיתי. מצד שני, קוסנו אכן צודק בכך שהוא ננטש שם כמטרה נייחת, ואמור לסמוך על משטרת לואי דה פינס כדי לשמור עליו. זו אותה משטרה שמרגיעה את ג'ים מוס ש"מודיע אמר לנו איפה נמצאת המפקדה של נוהו האנק", רק כדי לגלות שהטמבלים פושטים על סניף הדייב&באסטר'ס בו ישבו אנשי המאפייה בפרק השני של העונה. זה, אגב, היה פייאוף כל כך מושלם לבדיחה כל כך מטופשת, ולראות את השוטרים מכים באלימות מוגזמת את המבלים התמימים גרם לי להתגלגל מצחוק.

סאלי עדיין עובדת על הניסיון שלה לחזור לעולם המשחק דרך הדלת האחורית, ובמקום להיות מורה למשחק היא הופכת למאמנת משחק, פשוט כי היא איבדה את כל התלמידים למעט אחת – אותה דוגמנית שהיא השפילה בפרק הקודם, אבל חייבת את עזרתה. וכך סאלי זוכה בחוויה שלא הצליחה מעולם להשיג בקריירה שלה, וצועדת לתוך סט של בלוקבאסטר ענק. "בארי" אמנם קצת התרחקה מהאלמנט הזה בעונות המאוחרות, אבל בכל פעם שיש פארודיה על תעשיית הבידור, זה היסטרי.

הסרט העצלני "מגה גירל", שניתן לתאר רק בתור "מה היה קורה אם וונדר וומן היה של מארוול", הוא פארודיה חדה לגמרי, החל מהמונולוג הדרמטי המוגזם, ועד לבימאית האינדי שמגיעה כדי לביים ביאוש סרט "עם דוגמניות בתחפושות האלווין שרבות על חפץ כחול זוהר". העובדה שהם הביאו את שון הדר, הבימאית זוכת האוסקר לסרט הכי טוב על "קודה" מ-2021, לגלם את עצמה רק הופכת את הפארודיה ליותר חדה. ואולי הכי מעניין לראות שלמרות שהפקת הסרט מורכבת כולה מנשים, מדובר גם בסרט הכי מיזוגני, עם התלבושות הכי חושפניות, והתפקידים הכי רדודים. זאת הוליווד עבורכם.

באופן לא מפתיע, סאלי לא מי יודע מה טובה בעבודה החדשה שלה, בעיקר כי האגו הפגוע שלה לא נותן לה לשחרר את חלומות המשחק. היא מנסה לעזור לדוגמנית ברגע המשבר שלה, אבל לבקש מנה להשתמש בזיכרון רגשי לא ממש עובד (כי עבורה, הקרבה אמתית זה לצאת עם גבר נמוך), ורגש לא ממש יוצא ממנה. אז היא עושה את הדבר הכי גרוע שמורה/מאמן יכול לעשות – "תביטי בי, ותעשי את זה". הסצינה בה היא משחקת את המונולוג מול הדוגמנית, ואז מסתובבת לבימאית, ואחר כך זזה כדי להסתיר במכוון את הדוגמנת בפריים – היא מופת של תזמון קומי.  אבל עבור סאלי, המאמץ שלה לגנוב את התפקיד הוא רק בסיס להשפלה נוספת – "אם רק הייתי יכולה לגרום לזה, לצאת מתוך זה", אומרת הבימאית, מחפיצה את שתי השחקניות ומגבירה את חוסר הביטחון שניכר מסאלי ליד הדוגמנית. "כסף", משלים מוח הלטאה שלה.

סאלי כבר חוותה השפלות קטנות כאלו בסיטונאות, ונראה שאחריה היא שואלת את עצמה אם באמת בשביל זה חזרה מהדלת האחורית. הסוכן של הדוגמנית אפילו מציע לה הצעה מפתה מאוד – להיכנס קבוע כמאמנת המשחק שלה, ולנסות לקטוף תפקידים קטנים על הדרך. אבל המבט שלה מרוחק, וזה די מרגיש שזה היה הקש ששבר את גב הגמל. לא בשביל זה היא חזרה. לכן כשהיא שומעת שבארי ברח מהכלא, כל הרעש שמסביב נמחק לטובת צליל המסוק – כאמור, ייצוג לבארי – אבל סאלי לא פוחדת. היא דווקא רואה את זה כפתח היציאה שלה. כשהיא אומרת "נתראה מחר", נראה שהיא לא באמת מתכוונת לזה. היא לא מתכוונת לחזור שוב פעם לשום סט.

מבין שלושת האנשים שבארי עלול לבוא לבקר בבריחה מהכלא, נוהו האנק לא צריך לקבל עדכון על בריחתו. הוא כבר שמע מה קרה לפודקאסטרים מהפרק הקודם. והוא אכן נראה מוטרד בחלק הראשון של הפרק, בעודו חוגג (במסיבת קריוקי!) יחד עם שותפי האקס-מאפיה שלו את הקמת העסק עסקי החול החוקיים שלהם. אבל זו הטעיה, כי כמו שנגלה בסצינת החול הטובעני הממגנטת, הוא בכלל לחוץ כי הוא הולך לבגוד בכל חבריו לעסק, ובאהובו כריסטובל במיוחד, ולהיכנס לשותפות עם חבריו הותיקים, המאפיה הצ'צ'נית. התכנית של האנק הולכת כמעט כמתוכנן, למעט פאלטה קטנה במסגרתה הוא בטעות הטביע את אהובו בחול, ורק אחרי דקה ארוכה (ומאוד מוחשית עבור הצופים) של חשיכה, יאוש ותחושת בגידה.

הרגעים בהם כריסטובל צועק לעזרתו של האנק, קבור בין החול שאספו כדי לבנות את חייהם מחדש, קורעי לב במיוחד, כי הם מהדהדים את המוות האמיתי של הגנגסטר הבולביאני המתוק, שמגיע בהמשך הפרק. אלו בדיוק השניות שכריסטובל מרגיש בהן את בגידתו של האנק באופן הכי מוחשי. וזה נפלא, כי שנייה לפני כן הם עוד עשו סלפי עם הבחור שעשה מלאכי חול. אבל את ההבנה שהאנק בגד בו, בעתיד המשותף שהם בנו לעצמם, נופלת עליו רק אחרי שנמשה מהחול. האנק אמנם מקבל מחמאות על הביצים שלו מראש המאפיה הצ'צ'נית, אבל המעשה שלו היה די פחדני. הוא נכנע לחייו הקודמים, ושיקר לאהובו, מכיון שידע שימנע ממנו לעשות את מה שהוא רוצה. היי, קטע. זה בדיוק כמו מה שבארי נהג לעשות עם סאלי.

קווי ההשוואה בין נוהו האנק לבארי נמשכו לאורך כל הסדרה, אבל מעולם הם לא היו מובהקים יותר מאשר בריב שמתרחש בין כריסטובל להנק, אחרי שהצ'צ'נים הולכים. זה ריב זוגי כואב גם בלי צל המאפייה שמרחף מעליו, אבל בעולם של בארי אי אפשר להפריד בין האישי למקצועי. זה בעצם ריב על דרך חיים – כריסטובל רצה להפוך לנקי, להקים עסק לגיטימי, לפרוש לסנטה פה בזרועות אהובו. אבל האנק, בדומה לבארי, רצה להחזיק את המקל משני צדדיו. למה שלא נשלוט בלוס אנג'לס וגם נחיה בנוחות? למעשה, הריב הזה מציף המון מטענים – כשהאנק אומר לכריסטובל שכשהוא אומר את המונח "להפוך ללגיטימי", הוא נשמע תמים. זה דבר שהתבשל לו בבטן, ורק עכשיו מתפרץ. אבל משבר האמון של כריסטובל חזק מדי.

אני יכול לכתוב ספרים רק על הסצינה הזו, שמבוצעת בשלמות על ידי צמד השחקנים. היא מותחת, שוברת לב, עצובה, טראגית ויפה כאחד. "לא הייתי מתאהב בפסיכופט", אומר כריסטובל, והאנק נכנס לתך הדמות של הגנגסטר (בשוט יפה עם צמד חלונות ענק מאחוריו, שמדמים לו מראה של מלאך מוות משל עצמו), מהמר לא נכון וחוצה את הגבול. מרגע שהוא רומז לכיסטובל שהוא חייב להישאר איתו, כי "אתה יודע יותר מדי", הגנגסטר הבוליביאני נשבר, ומחליט סופית לעזוב. השניים עוד נאבקים בחוץ, כשהאנק מתחנן על נפשו שלא יעזוב אותו, כי הוא יודע שחייו של כריסטובל באמת בסכנה, עד שהוא אומר "זה נגמר". קטע, זה בדיוק מה שג'ניס מוס אמרה לבארי, שניה לפני שירה בה. לראות את האנק יושב על הספה ומנסה לאסוף את עצמו, ואז את הגנגסטר הצ'צ'ני שנכנס ברקע (עם חולצה זהה לזו של כריסטובל, כהטעיה לצופה) לבשר על מותו, היה ללא ספק אחד הרגעים הכי כואבים בסדרה.

אם כן, אין ספק שמותו של כריסטובל היא הדחיפה הקטנה שהאנק היה צריך כדי להפוך לאויב ראוי לבארי, שסוף סוף מתגלה בסוף הפרק במקום הכי צפוי – בביתה של סאלי, מתחבא בין הצללים (אגב, בדיוק אותם צללים שלתוכם שקעה סאלי ברגע התחתית שלה מהעונה שעברה). אף אחד לא מופתע מזה שהוא הלך לשם, אפילו לא סאלי עצמה. מה שכן מפתיע היא המהירות בה היא קוטעת את נאום התחנונים שהוא בטח התאמן עליו שעות, ואומרת לו בפשטות "בוא נלך". למעשה, זה מפתיע אפילו את בארי. ואז אנחנו מקבלים סצינה מפתיעה – ילד רב עם ילד אחר במדבר נטוש, צועד לביתו זועם, רק כדי לגלות שזה הבן של בארי וסאלי, אי שם בעתיד, או אולי בדמיונו של בארי. קשה לדעת הפעם, באופן מכוון, וסימני השאלה רק מתעצמים. אבל אל תשכחו, הבריחה של סאלי ובארי לא תהיה קלה. בכל זאת, ג'ים מוס מאחוריהם.

לקריאת הריקאפ הקודם