הגנגסטר הרגיש והרוצח הנחמד לא באמת מוכנים לקשוחים האמיתיים

אפשר לקבוע אצלכם סשן? "בארי" צילום מסך
אפשר לקבוע אצלכם סשן? "בארי" צילום מסך

עם כמה ש-"בארי" אוהבת לצייר דמויות מאיימות עם היפוך מסוים - הו, היי נוהו האנק - כשהם מנחיתים עלינו שתי דמויות שלא מאבדות מקשיחותן, אנחנו כבר יודעים שצריך להיזהר. אה, ואולי הגיע הזמן למצוא לסאלי משהו חדש לעשות. ריקאפ "בארי" מכוון למטרה

24 במאי 2022

אחד המנגנונים הקבועים שמלווים את "בארי" מאז תחילת הסדרה היא להציג דמויות מאיימות ברגעים הלא מאיימים שלהן. בארי הוא רוצח שכיר עם רשימת גופות שאמורה הייתה למקם אותו מזמן בראש רשימת המבוקשים של ה-FBI אבל את רוב העונה הראשונה הוא בילה בסדנת משחק, מנסה להתחבר לרגשות שלו יחד עם חבורה של היפסטרים אבודים מלוס אנג'לס. פיוקס (המפעיל שלו) מסוכן וערמומי לא פחות ממנו, אבל "בארי" מעדיפה להציג אותו בתור סוג של דוד זעפן עם נטיה לשקרים גרועים. ולהיפך, נוהו האנק מוצג לנו שוב ושוב בתור טיפוס חביב, רגשן ומעט היפראקטיבי, עד שממש צריך להתאמץ בשביל להיזכר שהוא גם גנגסטר וסיטונאי הרואין שהקעקועים שלו מרמזים על עבר עשיר בכלא הרוסי.

לכן כאשר "בארי" מציגה לנו בפרק הזה שתי דמויות שהקשיחות שלהן אינה מתערערת לאורך כל הפרק, אנחנו יודעים מיד שאנחנו צריכים לשים לב אליהן. ראשית אנחנו פוגשים את אלברט וונג, סוכן FBI שהוצמד לתיק החקירה של רצח הבלשית ג'ניס מוס, שבארי הרג בסוף העונה הראשונה. בצירוף מקרים, כמובן שוונג קשור עמוקות להיסטוריה של בארי – הם שירתו ביחד בעיראק, וונג הכשיר את בארי בצליפה ומאידך, בארי היה שם כשוונג נורה בפניו (כיום יש לו צלקת גדולה על הלחי). השניה היא אשתו של כריסטובל, המאפיונר הבוליביאני, לשעבר יריב עסקי וכיום בן זוגו של נוהו האנק, שבאה לסדר עניינים בלוס אנג'לס לאחר שבארי הרג (בשליחותו של האנק) את אביה. האנק וכריסטובל קיבלו רגע של נחת בסוף הפרק הקודם, אבל ב"בארי" רגעים של נחת לא נמשכים יותר מדי זמן.

ההופעה של וונג, בפרט, משיבה בן רגע ליקום של "בארי" משהו מהטון שליווה אותה בעיקר לאורך העונה השניה ונזנח בנוכחית: קומדיית הפשע. המפגש בין סוכן ה-FBI חמור הסבר לשוטרים המקומיים החביבים, שאמורים לפתור פשע אבל עמוק בפנים מתלהבים מזה שיש להם סוף סוף חקירה שמצדיקה צח"מ, מעורבות של הבולשת ושאר דברים "מהטלוויזיה", מזכיר מאוד את ההומור של האחים כהן, ובפרט את "לקרוא ולשרוף" האנדרייטד ואת "פארגו". השוטר הותיק שמנסה להדביק לעצמו את הכינוי "ביג קאט", הדיון על מה יהיה הלוגו של הצח"מ (שנקרא Task Force Raven, על שם "המתנקש הצ'צ'ני" – כזכור, פרסונה בדויה שנוהו האנק ניסה להלביש על פיוקס בחקירה שלו בראשית העונה) – כל זה כיפי ומצחיק באופן לא מאיים, ובעונה כל כך אינטנסיבית מדובר בחמצן נחוץ לצופים.

פני צלקת vs. החתול הגדול. "בארי" צילום מסך
פני צלקת vs. החתול הגדול. "בארי" צילום מסך

ויש את סאלי. צריך לומר את זה: שרה גולדברג היא שחקנית פנטסטית, אבל מה שקורה עם הדמות והסדרה שלה, "ג'ופלין", הוא כרגע הצד החלש של "בארי". יש תחושה שקו העלילה הזה מוגש לנו בעיקר בשביל לשמור על קשר DNA עם העונה הראשונה, שהקבילה באופן יחסית פשטני את עולם הפשע לעולם הבידור. רוב הסצינות עם סאלי עד כה עבדו פשוט כי היא באמת מצליחה להעניק לדמות שלה הרבה עומק גם בסצינות קצרות יחסית, ובמידה מסוימת זה קורה גם בפרק הזה – היא עדיין מקבלת כמה מהרפליקות הכי טובות בפרק – אבל כשקו העלילה הזה מתמקד יותר, איך לומר, בעלילה – זה לא עובד. אנחנו לא ממש יודעים מה קרה ב"ג'ופלין" ולכן קשה להרגיש משהו כשהיא מקבלת ביקורות טובות, או מבוטלת אחרי יום בגלל שהיא לא באה בטוב לאלגוריתם יודע הכל של שירות הסטרימינג שלה. חוץ מזה, סאטירה על אלגוריתם של שירותי תוכן כבר נעשתה כל כך הרבה פעמים – בין היתר על ידי נטפליקס עצמה ("בוג'אק הורסמן", "ליידי דינמייט") – שקשה להתרגש ממנה.

הסצינה האחרונה (טכנית, הלפני אחרונה) סוף סוף מכניסה למערכת היחסים המפורקת של בארי וסאלי משהו קצת מעבר לתסכול וריחוק. היא מתחילה ממה שנראה כמו גאג ויזואלי נוסף על חוסר הבגרות הרגשית של בארי (שהכין לה קולאז'), מתפתח לשיחה ביניהם על הביטול של "ג'ופלין" – אבל הנסיון של בארי להקשיב ולהיות זמין רגשית לסאלי מתדרדר לתוכנית פסאודו-רצחנית של בארי. הוא כמובן לא מציע לירות באישה שביטלה לסאלי את הסדרה, אבל כן מעלה כמה רעיונות לדברים אחרים שאפשר לעשות – להחליף לה את הכלב בכלב אחר, דומה, או להחליף לה את הרהיטים בגדולים יותר כדי שהיא תחשוב שהיא מתכווצת, עד שהיא "תתלה את עצמה, שום דבר אלים". כמובן שזה גורם לסאלי לצרוח על בארי לצאת מהחיים שלה; בדיוק כמו שהזהירו אותה בפרקים הקודמים, הוא אלים. האזהרה הזאת נראתה קצת מגוחכת לפרקים האחרונים מרוב שהיא הייתה נכונה ומרוב שהיא, ואף אחד אחר, לא היה יכול להעריך את ההיקף האמיתי של האלימות של בארי. רק תשאלו את הצמד המשפחתי שחיכה לוב חוץ. בסוף הפרק אנחנו מוצאים את בארי בדיוק איפה שמצאנו אותו בסוף הפרק הקודם: ברחוב, לבד לגמרי.

  • מאמרות נוהו האנק: האנק וכריסטובל הם יועצי זוגיות נהדרים – "אז אתה נהיה סיר לחץ, ואתה הורג את כל האנשים האלה, ואז אתה צועק על החברה שלך", אבל המדליה פה הולכת לביל היידר עם הגשה מושלמת של התשובה: "אני לא צעקתי על החברה שלי".
  • הכל בזווית: הסיטואציה אמנם צפויה, אבל הצילום בסצינה בה אנחנו מקבלים מבט מלמעלה על המשתלה של הצ'צ'נים (עם מחסן ההרואין הסודי) רק בשביל שהבוליביאנים יגיעו עם רכבים שחורים ורובים שלופים פשוט נהדר.
  • מתמטיקה של יצירה: לפי האלגוריתם של BanShe, אלו הם הדברים שאם הם מופיעים בשתי הדקות הראשונות של הפרק, הם מעלים דרמטית את ההסתברות שהצופים יסיימו את העונה: מישהו שאוכל קינוח, סנטרל פארק, חתלתולים וכוכב "נער החידות ממומביי" דב פאטל.
  • יאקשימש: האם אחד המאפיונרים הצ'צ'נים הבכירים שעולים בשיחת וידאו היישר מגרוזני הוא… קן דביטיאן, ששיחק את אזאמאט בוגטוב, המפיק ב"בוראט" (וכן, מהסצינה ההיא)? IMDB לא מאשרים, אבל הדמיון מלחיץ.
  • שבוע הגאווה: כשאלנה מגלה על הרומן של כריסטובל ונוהו האנק, האנק מילולית נמצא בארון באותו רגע.

העונה השלישית של בארי משודרת ב-HOT HBO וב-yes, פרק חדש בכל ימי שני ב-23:00. לקריאת הריקאפים הקודמים