קשר אפלטוני: האלים של "בארי" כועסים. הם כועסים מאוד

GTA בחיים האמיתיים, בערך. "בארי". צילום מסך/ HBO
GTA בחיים האמיתיים, בערך. "בארי". צילום מסך/ HBO

בין מרדפים מרהיבים, סטלנים בתפקיד הפסיכולוג וכל כך הרבה רגעים שמבוימים מושלם - כך נדמה - סתם בשביל הקטע, בארי איבדה היגיון. וכך, בעונתה השלישית, הסדרה הקומית האפלה הפכה לטרגדיה יוונית של ממש. או בעצם, יותר כמו מיתוס צ'צ'ני על נקמה

31 במאי 2022

כאשר הפרק הקודם הסתיים בסוג של שריפת יער עלילתית – חסל סדר מערכת היחסים של בארי עם סאלי, כמו גם עם מר קוזאנו – זה היה נראה ש"בארי" פולטת מטען עודף, או ליתר דיוק, מטען שמיצה את עצמו במחצית הראשונה של העונה, במטרה להתחיל להדק את הקצוות. במידה מסוימת זה עדיין נכון: בפרק הנוכחי, "710N", יש משהו רזה ומדויק מאוד. אבל כנראה שזה עדיין מוקדם בשבילה גם להתחיל לקשור את אותם הקצוות. במקום זאת, כבר בדקות הראשונות של הפרק לוקחת "בארי" כמה פניות מפתיעות, גם אם צריך לומר שאף אחת מהן לא יותר מדי הגיונית עלילתית.

למה אחד מכנופיית האופנוענים שפיוקס החליט לשסות בבארי בפרק הקודם פשוט יורה בפיוקס? (אגב, בגלל שעברו שלוש עונות וחמש שנים, הנה תזכורת לקו עלילה מהעונה הראשונה: כשבארי אסף חברים מימיו במארינס בשביל לנסות לתקוף את הבוליביאנים – מה שנגמר, כמובן, באסון – אחד, טיילור, מהם מתגלה כטיפוס מפוקפק. לעומת שאר המשפחות-של-קורבנות שפיוקס ניסה להפעיל, בארי לא רצח את טיילור, אלא הוא נהרג בזמן שניסה לבצע חיסול יחד עם בארי. בכל מקרה, אחת מחברות כנופיית האופנוענים היא אחותו). ואיך האופנוענים מוצאים את הבית בו בארי מסתתר, אם הוא עבר לשם בסוף הפרק הקודם ולפיוקס לא הייתה את הכתובת? ולמה אלברט, סוכן ה-FBI שגם הוא, איכשהו, שירת עם בארי בעיראק, נזכר בו פתאום בזמן החקירה? ומה הסיכוי שכל זה מתחבר דווקא לאחד החטאים המקוריים של בארי מעונה הראשונה – הרצח עוד שותף לפשע, כריס, אותו נאלץ לחסל כי הוא עמד להתוודות לאשתו על מה שהיו מעורבים בו?

האם זה משנה? ובכן, זה תלוי איך אנחנו צופים ב"בארי" בשלב הזה. אם אנחנו עדיין מתעקשים לצפות בה כקומדיה, גם אם שחורה מאוד, זה דיי משנה, כי קומדיה זקוקה להיגיון פנימי חזק בשביל לפצות על כאוטיות בשאר המרכיבים. אם מרוב יריות, שקרים ועלילות מצטלבות אנחנו כבר צופים בה בעיקר כמותחן, אז על אחת כמה וכמה מדובר במעידה תסריטאית. זה דבר אחד להישען על צירופי מקרים מופרעים, אבל זה דבר אחר כשדמויות מתנהגות בחוסר היגיון.

צריך גם היגיון. או שבעצם, אולי לא. "בארי". צילום מסך/ HBO
צריך גם היגיון. או שבעצם, אולי לא. "בארי". צילום מסך/ HBO

רק שאלו הן הגדרות שיותר מתאימות למה ש"בארי" הייתה בעונה הראשונה והשנייה שלה, בהתאמה. העונה השלישית – וזה דבר שמתבהר כרגע מפרק לפרק – נשענת הרבה יותר על סימבוליזם, לפעמים כמעט דתי. תראו למשל איך מבוימת סצינת ההצלה של פיוקס הפצוע מהמדבר, עם כל הצלליות, והפאתוס. והעיזים. היא מרגישה כמו איזשהו סיפור מיתוס על נקמה (או בערך, כמו האגדה הצ'צ'נית שסופרה לפיוקס על ידי החברה שלו על ההר, בפרק השלישי), היא מרגישה כמו טרגדיה יוונית. והאלים של "בארי" כועסים. הם כועסים מאוד.

יש כל כך הרבה רגעים ב"בארי" שמבוימים מושלם – כך נדמה – סתם בשביל הקטע, סתם בשביל לשמור על השפה הויזואלית עשירה ומעניינת. תחשבו על קוזנו והאקסית שלו מתווכחים מול המראה; על פיוקס במדבר מחוץ ללוס אנג'לס, שנראה בדיוק כמו ההר בצ'צ'ניה, מבזבז הזדמנות נוספת לסגת ממסע הנקמה שלו; על סאלי והסוכנת שלה על המדרגות האדומות, באחד הפריימים המוזרים ביותר שהיה בטלוויזיה השנה (טוב, חוץ מב"ניתוק").

בן סטילר אפילו לא ביים. "בארי". צילום מסך/ HBO
בן סטילר אפילו לא ביים. "בארי". צילום מסך/ HBO

אבל אולי התעלומה הגדולה ביותר ב"בארי" היא איך, שבוע אחרי שבוע, הם מצליחים לדחוס פשוט כמות לא הגיונית של טלוויזיה לתוך פחות מ-30 דקות. עשר דקות לפני סוף הפרק, על השעון, מתחיל המרדף, ה-מרדף, בין בארי והאופנוענים – כזה שמספיק לעבור מרכב לאופנוע, עם יריות, דוור מבולבל, רמזורים אדומים וזווית מצלמה מופרעת על בארי על האופנוע, שנראית כמו ציטוט ישיר מ-Grand Theft Auto 5 (המתרחש גם הוא בלוס אנג'לס, ושלגמרי היה יכול להכיל לכל הפחות דמות כמו נוהו האנק).

בשביל "בארי" זו חזרה לטריטוריה מוכרת ואהובה: סצינת אקשן ארוכה הכוללת סלפסטיק (העברת הרובה הכושלת!), כמות מלחיצה של קורבנות אגביים (יש איזה נהג בפקק שלגמרי מקבל כדור בראש והפרק אפילו לא מתעכב על זה לשניה) והרוגע המוזר של בארי, שאף פעם לא מרפה מהמאפים שלו וכמובן, חומק דרך פלא ברגע האחרון מצרות – רק בשביל לנחות היישר בלוע הארי. אלברט הוא לא האורח היחיד שהיה היום אצל שרון, אלמנתו של כריס. גם פיוקס (סליחה, "קנת' גולה, בלש פרטי") היה אצלה, והוא סיפר לה משהו, ובמאכל שבארי לקח ממנו ביס ענקי הרגע יש רעל. האלים ממש כועסים.

  • נראה שהתוכנית המטומטמת של בארי להציל את הקריירה של קוזנו מצליחה. עדיין לא ברור למה הוא היה צריך להכניס אותו לתא המטען בשבילה.
  • שירות הסטרימינג שמנסה למשוך את סאלי בחזרה לשורותיו צולל עמוק למחוזות "בוג'אק הורסמן" עם הפיצ' לסדרה "המדוזות החדשות" ("זאת סדרה על נשים שמנהלות מספרה באל.איי ויש להן נחשים במקום שיער והן הופכות גברים לאבן") ועם מה שקורה לאחר מכן, שלמרבה הצער אי אפשר להעביר לטקסט.
יש דברים שאי אפשר להעביר בכתב. "בארי". צילום מסך/ HBO
יש דברים שאי אפשר להעביר בכתב. "בארי". צילום מסך/ HBO
  • האחים כהן הם השפעה אדירה על הסדרה הזאת, וזה מעולם לא היה ברור כמו בסצינות עם מיץ', האופה הסטלן שתופס כמעט את כל הדמויות המרכזיות בסדרה לשיחת נפש.
  • אגב מיץ' והמאפייה שלו – האם המאפים שלו באמת פופולריים, או שהתור הוא נטו בגלל שיחות הנפש?
  • השיר הנהדר בכתוביות הסיום הוא Duet, הלהיט היחיד של Gonjasufi – שהוציא אלבום מדהים ב-2010, הופיע פעם אחת בישראל ולמרבה הצער פרש ממוזיקה מאז.

העונה השלישית של בארי משודרת ב-HOT HBO וב-yes, פרק חדש בכל ימי שני ב-23:00. לקריאת הריקאפים הקודמים