הדרמה ששברה את כל חוקי "האח הגדול": זה הזמן לצאת מהבית

"האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
"האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

רגע לפני ההדחה האחרונה שתקבע את חמישיית הגמר, לשניר בורגיל נמאס והוא עשה עשה את מה שהוא רצה לעשות, ואסור לו, בתוך כלוב הזהב של "האח הגדול". הרגע הדרמטי והספונטני הזה, בתוך עונה שהיא הכל חוץ מספונטנית, קרע את המסכה מעל מה שמכונה "תוכנית מציאות"

3 בספטמבר 2023

רגע לפני ששי עופרי חצתה סופית את הרוביקון – לשניר בורגיל נמאס. בצעד אחד כלפי מעלה לכיוון המדרגות, הוא שבר סופית את כל החוקים – את הפסאדה, את הנימוס, את החוזים. שניר פשוט עשה את מה שהוא רצה לעשות, ואסור לו, בתוך כלוב הזהב שנקרא "האח הגדול".

זה קרה לאחר שעופרי סיימה את דרכה בתור המודחת הלפני אחרונה (או כמו שקוראים לזה בהפקה, "סיימה שביעית"). שי עשתה את טקס החיבוקים מכל ששת הדיירים האחרים שהשאירה מאחוריה, ורק כשהיא באה לעשות את הצעד – היא גילתה ששניר החליט לקחת את הצעד לפניה. כאומר לה "בואי נלך יחד – העונה הזאת גם ככה הסתיימה בשביל שנינו".

הלם הלם הלם. שניר מנסה לצאת מהבית. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
הלם הלם הלם. שניר מנסה לצאת מהבית. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אחרי שנייה, שלושה דיירים הדפו אותו מהמדרגות. אחרי עשר שניות, האח הגדול כבר קרא לו לשיחה שאנחנו לא יודעים מה היה בתוכה – אפשר לנחש שהיא נגמרה באיזורי האזהרה/נזיפה. וזה, אחרי ששניר כבר חטף אזהרה אחת מההפקה. והרגע הדרמטי והספונטני הזה, בתוך עונה שהיא הכל חוץ מספונטנית, קרע את המסכה מעל מה שמכונה "תכנית מציאות".

כי אם המציאות באמת היתה אובייקטיבית ונטולת פניות, שניר היה עושה את מה שרצה לעשות – לעזוב את הבית, בדרך הכי הפגנתית שיש, עם הבחורה שהוא אוהב. זה מה ש"הלב שלו אמר" וזו "האמת שלו" ועוד כל מיני קלישאות שמתמודדי ריאליטי אומרים ולא באמת מאמינים למילה שיוצאת להם מהפה. אבל "האח הגדול" הוא לא באמת תכנית מציאות – הוא שואו שהתסריט שלו פתוח חלקית. זה הכל.

רגע ספונטני של מרד. שי ושניר עולים במדרגות, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
רגע ספונטני של מרד. שי ושניר עולים במדרגות, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ההדחה של שי עופרי מפרקת – למעשה – את קו העלילה הרומנטי האחרון שהיה בבית. התחלנו עם רוי ולין, המשכנו עם אורי כהן וניקול, התקדמנו במערכת היחסים הסופר חזקה בין ספיר ואברהם וסיימנו עם שניר ושי – ששרדו לא רע, עד שזה התפרק. האם באמת הם ייפגשו מחוץ לבית? לא ברור, אבל זו היתה חתיכת תעודת כבוד לשניהם. קצת כמו שכוכבים לא נועדו רק לקשט עבורנו את השמיים, גם מערכות יחסים במהלך העונה הן לא רק משהו שנתבדר בו ונהנה ממנו – לדיירים, הם במקרים רבים סוג של בלון חמצן. מערכת היחסים ההדדית מאפשרת לשני האנשים שחיים בבית לשרוד ולהפוך את החוויה לקצת יותר נסבלת. להוריד את הראש ולתת למלחמות לעבור.

וכשהקו העלילתי הזה נגמר עבור שניר, אין פלא שהוא רצה בעצמו לעזוב. מעכשיו הוא נמצא בבית רק עם אנשים שהוא לא אוהב, וללא הבנאדם היחיד שבאמת הבין אותו. ההיסטוריה מלמדת שבדרך כלל, אובדן של מערכת יחסים הוא משהו שפוגע בך בדרך כזו או אחרת במשתתפיה. שניר סומן כאחד הדיירים החזקים של הבית – בהתחלה כשבנינו סביבו את סיפור הכניסה של ספיר, אחר כך כשהוא הוגדר כ"גיבור טראגי" סביב ההתפרצות כלפי סתיו – ואחר כך כרומנטיקן, כ"זה שעבר שינוי ותהליך", שהתחיל את העונה בתור "ערס" וגמר את העונה בתור מישהו שאפילו אפשר קצת להתאהב בו. סיפור קלאסי לפורמט כמו "האח הגדול" – הברווזון המכוער שהפך לברבור יפה תואר.

קו העלילה הרומנטי האחרון התפרק. שי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
קו העלילה הרומנטי האחרון התפרק. שי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אבל עכשיו מגיע אתגר שאיתו שניר לא התמודד עד עה. עד עכשיו, תמיד היתה לו איזושהי משענת בבית – מישהו או מישהי שהוא יכול היה להיתמך בה ולהמשיך ללכת. דווקא רגע לפני הסיום, הוא נשאר בבית עם שישה דיירים – כשרק עם יובל מעתוק יש לו שפה משותפת כלשהי. לשניר לא תהיה ברירה, אלא למצוא קו חדש – או לעלות במדרגות, מרצונו או שלא.

עוד מישהי שהיתה כוכבת בפרק האחרון, בעל כורחה, היא יובל מעתוק – שחוותה שבוע הפכפך. מצד אחד, היא הבטיחה את המקום שלה בגמר האח הגדול – ונשארה עם סיכוי של 20 אחוז לסיים כמיליונרית. מצד שני, זה היה שבוע שסדק את תדמית "המאמי של הבית" – התדמית שהחזיקה אותה לאורך כל העונה. זה קרה כאשר התפתח סכסוך אמיתי בינה לבין ליאל. הרקע הוא אותה "בחינה סוציומטרית": את הכרטיס הראשון לגמר האח הגדול, היו אמורים לתת הדיירים עצמם. כל אחד מהם היה צריך לדרג שלושה דיירים שהוא ירצה שיזכו (לפי מפתח של 100, 200 ו-300 קולות בהתאמה – לפי עוצמת האהדה לדייר הנ"ל). יובל החליטה שלא לדרג את ליאל – וליאל הגיב על כך באכזבה מופגנת.

כשהיא צודקת היא צודקת. ליאל ויובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
כשהיא צודקת היא צודקת. ליאל ויובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

האם האכזבה היתה מוצדקת? לדעתי לא ממש. ליאל קצת התגונן מדי, ולא ראה מספיק את יובל – שמבחינתה ממש לא חיפשה לפגוע בו, אלא רצתה לתת את הקולות שלה לדיירים שהיא מכירה יותר, ואולי גם לדיירים שצריכים את הקולות, בניגוד לליאל שמספיק פופולרי בחוץ (מה שאחר כך התברר כנכון, כשליאל לא הודח).

היה משהו מאוד אנוכי בלחץ הפסיכולוגי שליאל הפעיל (בעזרתה האדיבה של סתיו, שלא מפספסת הזדמנות לגרום לאנשים להרגיש חרא) בניסיון להטיל אשמה על יובל – בכך שהיא בסך הכל שיחקה משחק, ולא הופעת בו. מעתוק הפכה להיות קשורה, לטוב ולרע, עם כל הדיירים בבית – ובכל מקרה, כנראה שהיא היתה פוגעת במישהו. זאת בטח לא סיבה לגרום לה לקרוס מנטלית. האם המעמד שלה נפגע? האמת היא שלא ממש. היא הוכיחה שהיא אנושית, שהיא מסוגלת לפגוע כמו כל אדם, אבל תמיד נשארת אמיתית. ואולי דווקא המלכודת הזאת בדרך עשתה לה רק טוב בגיבוש הזהות לקראת הגמר.

פוש לא רע בדרך אל הגמר. יובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
פוש לא רע בדרך אל הגמר. יובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

חוץ מזה, זה היה השבוע שבו הזוגיות הכי מעניינת בבית היתה ליאל וסתיו. שתי בנות אדם שבתחילת הדרך לא רק שלא הסתדרו, אלא היו אויבות של ממש, והפכו ל"בסטיז". כמו בקלאסיקה קיטשית, שני האויבים המרים מצאו את עצמם לפתע כשהם תלויים אחד בשני – ורעבים לפרס. מכאן, הם היו צריכים לשים סוף ליריבויות העבר – ולהתאחד למען מטרה משותפת שאולי תכף תושג. אני חייב להודות שבעיניי האידיליה הזאת די מבאסת, כי המריבות בין ליאל וסתיו היו האהובות עליי (שתיהן יודעות לשחק מצוין), ובעיקר יש תחושה שהרומן הזה הוא ציני – הוא נועד לשרת מטרה אישית, ולא ממש מגיע מתוך קשר אמיתי ועמוק.

אוקיי, הבנו, די להיות דביקים. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
אוקיי, הבנו, די להיות דביקים. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

מה שמשאיר אותנו עם הזוגיות הנכונה היחידה בבית: זו של יובל מעתוק ויענקי. זוגיות אפלטונית לגמרי, של שני אנשים שלא יכולים להיות ביחד – ובכל זאת, הקשר הכי אמיץ ומקסים של העונה. שתי נשמות טהורות נפגשות בתוך עונה מאוד אלימה, אפורה וצינית. אנטיתזה מוחלטת לכל מה שהעונה הזאת ייצגה – לא היה שם קו עלילה רומנטי, לא היו שם אינטריגות ומניפולציות. בכל שנייה על המסך, האמנת לשתיהן שהן רוצות את הטוב בשביל השנייה. וזה משהו שלא יסולא בפז עבור שניהם (ואולי גם בגלל זה הם היו כזה קונצנזוס).

ביום רביעי הקרוב, יודח הדייר האחרון לפני הגמר. הרשימה מתקצרת מאוד – מעכשיו כל דייר מבין החמישה שיהיו מועמדים, יהיה בום. אני מהמר שההדחה הזאת תהיה חסרת ערך – לדעתי שניר נמצא בצעדים האחרונים שלו בדרך להיות הפורש החמישי של העונה. "האח הגדול" יקבל את חמישיית הגמר שלו, אמנם לא בדרך שרצה, אבל בהחלט בדרך שמגיעה לו.