אוהב לא אוהב: מצאנו את המוטיב המרכזי של האח הגדול, וזה עצוב

סיפור האהבה שלא ידענו שאנחנו צריכים. "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13
סיפור האהבה שלא ידענו שאנחנו צריכים. "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13

גם כשהמציאות מטפטפת לתוך הבית בנוה אילן, היא לא מצליחה לסדוק את בועת האסקפיזם של האח. אבל המוטיב החוזר של העונה הזו דווקא כן הצליח לסדוק לנו את הלב. מי ישרוד את סבב ההדחות הנוכחי והאם זה יפגע בעונת הרומנטיקה? האח החורג תולש עלי כותרת

8 באוגוסט 2022

סוף השבוע הזה היה מתוח במיוחד עבור כולם. מבצע "עלות השחר" הטיל את צילו על הכל, וגם האסקפיזם של "האח הגדול" נדחה לטובת מהדורות חדשות אינסופיות. משהו בלחץ הגדול ריחף באוויר וגם הפרק ששודר אתמול – למעשה, הדבר היחיד שאינו חדשות ששודר בערוץ 13 בשלושת הימים האחרונים – הרגיש קצת מוזר.

בסופו של דבר, למעט האזעקה שהופעלה בירושלים והקפיצה את כל הבית – זו בפירוש עונה מאוד לא פוליטית של "האח", ולפחות בינתיים נראה שגם המבצע הגדול לא עורר איזשהם רגשות מיוחדים בקרב הדיירים (אם כי נראה את רגעי האזעקה רק בפרק הבא). בתוך בית האח כמו מאומה לא קרה – אם כבר רבים, זה יותר על מקלחות, סיגריות וצ'יפסים בתוך מרק עגבניות.

המציאות מטפטפת פנימה, אבל אל דאגה, תיכף תחזרו לריב על צ'יפס במרק. "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13
המציאות מטפטפת פנימה, אבל אל דאגה, תיכף תחזרו לריב על צ'יפס במרק. "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13

מה שמביא אותנו להדחה המסחררת שהובטחה לנו – ארבעה דיירים חדשים (ּדוד, דנה, ליה ולירן) מול ארבעה ותיקים (אופק, שחף, קאזם ודניאל). בסופו של דבר, שום הפתעות לא היו בסיפור, ובסופו של דבר דנה אמסלם היתה זו שצעדה החוצה מהבית, אחרי 18 ימים בלבד – ובלי שהותירה איזשהו חותם משמעותי (עד שראינו אותה ב"קאטלה" אופיינית סביב המקלחת-גייט, זה קרה שנייה לפני שהיא הודחה). אחרי שבוע שהיה עמוס במצטרפים, האח הגדול הולך לאזן – ולהדיח דייר בכל תכנית שתשודר בשבוע הקרוב (קרי – רביעי, חמישי ושבת). האם יהיה כאן טבח של החדשים או שבכל זאת תישמר עוד הפתעה? את זה עוד נצטרך לראות.

מי שלא הודח אתמול – וזה די מפתיע – היה דוד. בדיעבד, קצת לא ברור מה היה הרעיון המכונן מאחורי הכניסה שלו לבית – אם המטרה היתה לספק דמות קלילה ומשעשעת בתוך כל הדרמות, זה לא ממש עבד; אם המטרה היתה למצוא איזה תאום נפשי לדינה, בינתיים נראה שהיא בעיקר צוחקת עליו. כל מה שדוד מספק בינתיים זה את קו העלילה המשונה שלו ושל המטבח – שעלה סופית על העצבים של דיירי הבית, עם הרצון הבלתי נתפס שלו לערבב צ'יפס בתוך מרק עגבניות (?!), ומה שנראה היה כאיזה רצון אלטרואיסטי – מהר מאוד יצא משליטה, והפך למשהו שמעיק על כולם. אם הוא לא יודח בשבוע הקרוב, זה מאוד יפתיע אותי.

חוץ מזה, טליה עמדה במוקד של הפרק – אחרי שחגגה יום הולדת 29 בבית, עוד עם ההדים של הפייט הקשה שהיה לה עם אופק. היחסים שלי עם טליה הם די אמביוולנטיים; יש בה משהו נורא מושך, וצריך להיות באמת אטום כדי לא לשים לזה לב. אבל מצד שני יש בה משהו נורא מתעתע ואפילו קצת מניפולטיבי (הכוכבית מתבקשת: מדובר, ככל הנראה, בדמות שאינה משקפת את החיים האמיתיים. זה האח הגדול ואנחנו במשחק). היחסים שלה עם אופק, העובדה שהיא מנהלת איתו יחסי "לך ושוב" (בידיעה ברורה שהאיש מאוהב בה עד כלות), ועושה לו טיזינג תוך היתממות מוחלטת אחר כך – בעיניי מעצבנים מאוד, אבל אני לא יכול להכחיש את העובדה שמדובר בדיירת מאוד דומיננטית ומאוד חזקה.

גם מרגי בא לאסוף קצת אסקפיזם. "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13
גם מרגי בא לאסוף קצת אסקפיזם. "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13

מה שהתחיל במריבה עם אופק, נגמר במעין "מריבה בשלט רחוק" עם בר – שמצידה טענה ש"אין לה אישיות", וכאן אני חייב לקחת את הצד של טליה בכל זאת. בר עושה את מה שלא מעט אנשים עושים בעולם שמחוץ לאח הגדול – מבלבלת פופוליזם והתלהמות עם "אותנטיות". אתה יכול להיות אדם לגמרי אמיתי ולא לצעוק בצורה מוגזמת ופרועה (ובר, חייבים להודות, לא פעם צעקה בצורה מוגזמת ופרועה). באמצע, היה לה רגע מקסים ויפה עם מרגי – שבאופן מקרי לחלוטין (כי הכל באח הגדול מקרי לחלוטין), כמה שעות אחרי שהיא התוודתה על הריגוש שהיא חווה ממנו, הופיע בשר גיטרה ודם בתוך בית האח ואפילו שר לה בפנים בית מהשיר "אנג'ל"; בסוף הוא גם קינח בזה שהוא שר לה פייס טו פייס "יום הולדת שמח". מחווה יפה מצד האח, שהוציאה מטליה משהו מאוד אנושי ויפה, אחרי כמה פרקים שלא עשו לה טוב.

חוץ מזה, לצד הניסוי שנכשל עם דוד – יש תחושה קלה שזה נכון גם לגבי משה קוגמן. האיש שנכנס למטרה אחת ויחידה – לצאת כאהוב ליבה של שרין – קצת פקשש את המטרה הזו, לאחר ששרין מאוד לא נלהבת לראות בו פרטנר. יש בזה משהו קצת מכמיר לב (אין דבר שיותר כואב מצד אחד שמאוד רוצה לאהוב, וצד אחר שמסרב להיות נאהב; מוטיב חוזר בעונה הזו), ומשהו שגם מעלה את השאלה: אם זה באמת לא יילך, איך משה ימצא את הדרך שלו בתוך הבית? התשובה היא שהוא כנראה לא ימצא. ואם משהו בלתי צפוי לא יתרחש אצל שרין – כנראה שהדרך שלו לא תהיה מאוד ארוכה. מצד שני, שרין נראתה מאוהבת הד אובר פיט ברגע שהוא נכנס ואז זה השתנה; אז לכו תדעו אם זה לא ישתנה שוב.

ועוד מישהי שעמדה על הפרק היתה מרינה. מרינה היא לחלוטין הדיירת האהובה ביותר בבית, גם בתוכו וגם מחוצה לו. לא סתם היא לא עמדה פעם אחת להדחה (חוץ מבפעם שבה כולם עמדו) – היא סומנה כ"פייבוריטית" של הבית, כמקסימה, כמאמי הלאומית. ובכל זאת, משהו בשריון הזה נסדק כשהיא זרקה את "הערת הקציצות" לשחף. זאת עוד הוכחה שלפעמים מילים שנאמרות כביכול בתמימות עלולות להיות מאוד טעונות באוזניים אחרות; מרינה מבחינתה זרקה הערה חצי מבודחת וידידותית, שחף ראה בזה חזרה טראומטית לרגע הכי קשה שלו בבית עד עכשיו. מרינה הצליחה, כמובן, לתקן את זה; וגם גיבתה את זה בעוד מונולוג משעשע על הכניסה של מרגי לבית. ובכל זאת, ברור שיש משהו באווירת המסיבה-24-7 שאופפת אותה, שעלול גם להיפגע אחר כך.

אם לא תיזהרי, את עשויה לאבד את תואר המאמי הלאומית. מרינה, "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13
אם לא תיזהרי, את עשויה לאבד את תואר המאמי הלאומית. מרינה, "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13

ויש עוד משהו שצריך להתייחס אליו: אחד האירועים המרגשים של העונה שודר בפרק של יום חמישי – הכניסה המפתיעה של אליאב לבית, במסגרת משימת ה"פריז", והאיחוד שלו עם בר. אני מודה שאני לא מאוהביה של בר, אבל זה ללא ספק היה אחד הרגעים המעוררים של העונה. סימן שאלה גדול אפף בחוץ את שאלת הזוגיות של שניהם, האם הוא מחכה לה (זכור במיוחד הציטוט לפיו "הכל היה משחק") והאם באמת יקרה משהו אחרי שבר תצא. לפחות לפי המפגש, האהבה הזו נשארת בחיים. היה בזה משהו שסגר אצלי מעגל מבחינת אליאב – שהתחיל בתור ה"באד בוי", וגמר בתור בנאדם שנכנס רק בשביל אהבה. הזוגיות ביניהם היתה מהיותר אהובות עליי בבית, והיא חזרה לפרק איחוד שאי אפשר שלא היה לצאת ממנו עם קצת דמעות.

17 דיירים נשארו, ובסוף השבוע הקרוב יהיו שם רק 14. גל הדחות נוסף לפנינו, והשאלה המתבקשת היא האם קליקת הדיירים הוותיקים תעבור גם את הסערה הזאת. ספציפית יהיה מעניין לראות את הדמות של קאזם. הצד האנושי שיש בו קצת נעלם לטובת מריבות הולכות ותכופות, וייתכן שהוא גם ישלם על זה את המחיר.

האם הצ'יפס והמרק ישרדו את בליץ ההדחות? דוד, "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13
האם הצ'יפס והמרק ישרדו את בליץ ההדחות? דוד, "האח הגדול", צילום מסך/ רשת 13

ובתוך כל אלה, האווירה הצפופה והעצבנית שהיתה בבית, מגיע גם המבצע הצבאי. האם הוא יכניס את המציאות כעוד נושא לריב עליו בתוך הבית הסוער? האם הקונפליקטים שהוצבו בתחילת המערכה יצופו מחדש עם ההתלקחות האזורית? תרשו לי להמר שזה לא יקרה. הבועה של בית האח מודל 2022 חסינה לדברים האלה; וכנראה שהם ימשיכו לריב על דברים חשובים בלבד, כמו צ'יפס במרק העגבניות.