הרומן המפתיע בבית "האח הגדול" הוא הגיים-צ'יינג'ר של העונה

רומן ראשון מוביל לרומן שני. אברהם וספיר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
רומן ראשון מוביל לרומן שני. אברהם וספיר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ההדחה של גל קספרס הייתה צפויה, המשך שלטון האימים של סתיו בבית היה צפוי, אפילו הכניסה של אנה זק הייתה צפויה, אבל הרומן בין אברהם "הילד הרע" ובין ספיר "המנהיגה החיובית" משנה את מאזן הכוחות בין הדיירים. אנחנו, בינתיים, התאהבנו בדיירת אחרת // הריקאפ שחיכיתם לו מריח ספין

25 ביוני 2023

פריים הסיום של השבוע הרביעי באח הגדול, בדיעבד, היה הדבר הכי צפוי שקרה בשבוע הזה. זה קרה באקסטרים לונג שוט של שני האנשים שהגיעו לקו הסיום – אברהם וגל. לכאורה דרמה, עם כל מתיחות הזמן האפשריות, אבל כל מי שקצת מודע לעונה הזאת הבין כמה אברהם לא יכול לצאת – וגם לא ייצא – מהבית, אלא אם יקרה נס כלשהו. גל קספרס, כצפוי, היא זו שסיימה את דרכה וחלפה עם הרוח (הבנתם? כי קוראים לה קספרס… סליחה).

גם ההדחה של קספרס, דיירת שהיתה קשה לעיכול, די מתלבשת בול להפקה אחרי שעוררה המון סערה ברשתות עם הערת "השומר" לאברהם. כשמחברים לזה את העובדה שבסופו של דבר לא היה לה נראטיב ברור, והיא בעיקר עלתה לכותרות בסכסוכים ולא ברגעים חיוביים – לא היה לה באמת גרעין תמיכה. ובמציאות שבה ההצבעה החיובית היא זו שעובדת, פשוט לא היה מי שיצביע בשבילה והסיפור שלה בבית נגמר.

לגמרי ראינו את זה בא. גל קספרס מודחת, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
לגמרי ראינו את זה בא. גל קספרס מודחת, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

באופן כללי, הפרק ששודר אמש (שבת) יהיה ידוע בעיקר בתור פרק הרגש. אחרי פתיחת עונה נורא צינית ואפילו קצת רעילה, הפיצוץ שיצר "נאום הבריונות" של יענקי ואחריו "נאום האיפה ואיפה" של אתי (שני המחנכים הגדולים של הבית), גרמו לסוג של רוורס. לזה אפשר להוסיף גם התפתחות טבעית נוספת – והיא הרגע שבו הגעגועים מתחילים לעבוד. זה התחיל בפרק של חמישי, עם מסרים ראשונים מהבית שהגיעו, כמובן, רק לחלק מהדיירים, מה שפתח ניסיון לחלק את הבית לשתי קבוצות – קליקה אחת שכוללת את רוב הבית, וחבורה שקשה להגדיר אותה אבל ברור שסתיו, אברהם, אתי (מי שניפקה את התיאוריה) ויובל לוי הם חלק ממנה. אני מתקשה להשתכנע בחלוקהה הזאת, בעיקר לאור העובדה שיש עדיין לא מעט גשרים בין שתי החבורות. בכל מקרה, זה יהיה ציר עלילתי ששווה לעקוב אחריו.

בהמשך, התרחשו עוד שתי התרחשויות אמוציונליות: הראשונה היא המסר שקיבל גיא דותן, שהיה חשוב גם מבחינת העלילה של "האח". דותן נתפס כאחת הדמויות היותר שליליות בבית, לפעמים כמעט כמי שנמאס עליו כל המשחק, והקריאה הזאת מצד ההורים שלו (גם הם היו איתו בסכסוך, כפי שגיא מציין לא פעם במהלך העונה) הוציאה ממנו רגע אנושי יפה וחשוב, שהאיר אותו באור חיובי ועזר לאזן את התמונה. בדרך, הוא גם התפייס עם סתיו (עוד נגיע אליה – לא חשבתם אחרת).

גם דמויות שליליות בוכות. גיא, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
גם דמויות שליליות בוכות. גיא, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ההתרחשות השנייה הייתה רגע חשוב שהגיע בפרק אמש – משחק "אמת או חובה". הפעם, בניגוד לעונה שעברה שבה זה היה מיזם הפקתי, המשחק התרחש ספונטנית והיה רגע של קו פרשת מים בעונה. קצת כמו בסרט "הלהקה", גם המשחק הזה היה רגע שבו כל האמת נחשפת. בבת אחת, שורה של דיירים פרובוקטיביים – אברהם, סתיו, ספיר, גיא – שאלו שאלות וענו, בכנות מעניינת, שהוציאה מהם כמה רגעים יפים. בעיקר, אגב, בכל מה שקשור לרומן המפתיע של העונה – זה שבין ספיר לאברהם.

חובה עליכם לספק רגעים יפים. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
חובה עליכם לספק רגעים יפים. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

קו העלילה הזה, כך נראה, הולך ומתהדק. אם בתחילת העונה היה לנו את הרומן בין רוי ולין (שהיה מעט צפוי), אחר כך את שניר ושי (שקצת נרגעו), זה מסתמן כמו הלהיט הגדול הבא שדופק בדלת. זו זוגיות מסקרנת במיוחד בגלל שני הטאלנטים שמרכיבים אותה – מצד אחד ספיר, סוג של מנהיגה חיובית בבית וגשר של שלום, מצד שני אברהם שנחשב ל"ילד הרע" – וזה עוד בלי להביא בחשבון את שניר, אחיה של ספיר, שכבר אמר שמישהו כמו אברהם "לא ייכנס אצלו לבית". נראה שהרומן הזה נועד להכשיר את אברהם, לייצר ספין כגורם מאזן כלפי הפרובוקטיביות/רעילות של ממש מצד אברהם, ואולי להוציא ממנו כמה צדדים טובים.

מנהיגה חיובית וילד רע, איזה חיבור. ספיר ואברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
מנהיגה חיובית וילד רע, איזה חיבור. ספיר ואברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ואם כבר פרובוקטיביות/רעילות – כן, ידעתם שזה יבוא, כי אי אפשר בלי סתיו קצין. זה היה עוד שבוע שבו הבארבי מאריאל ניהלה את הבית, והשבוע גם קיבלנו הצצה לשיטה שבה עובדת הגברת קצין. זה התחיל עם משימת השבוע – משימת הכוכבים/ניצבים, שנפתחה ברעש גדול עם הכניסה של שלום אסייג לבית והאודישן שהפגיש בין שתי כוכבות העונה – סתיו ויובל מעתוק – בקרב על התפקיד ב"שנות התשעים". יובל מעתוק ניצחה בצדק גמור – היא היתה טובה יותר משמעותית. אבל הרגע החשוב היה התגובה של סתיו, שהמחישה כיצד היא עובדת.

סתיו הבינה שיש כאן רגע משמעותי שבו דיירת אחרת זכתה למעט ספוטלייט עליה – ומיד גנבה את תשומת הלב. סצנה דרמטית שלמה, שהתחילה בדמעות, המשיכה בצעקות "לא פייר! לא פייר!" משל מדובר היה בילדה בת שש וחצי, ונגמרה בסצנת המלפפונים על הפנים, הכל כדי למשוך אליה כמה שיותר את המצלמות. וזו הטקטיקה של סתיו מתחילת העונה: היא הבינה שהדרך שלה לניצחון לא תעבור דרך האמפתיה של הקהל (ע"ע בן, יענקי או ספיר), אלא דרך הופעה בלתי פוסקת תחת אור הזרקורים. כמה שיותר פריימים והופעות בפרקים יוכלו לסייע לה בקרב על דעת הקהל.

הברבי מאריאל שולפת ציפורניים. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
הברבי מאריאל שולפת ציפורניים. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ואתה ממש רואה את זה פיזית – איך היא בכל פעם מתערבת, במלחמות שלה ובמלחמות לא שלה, נכנסת שוב ושוב למטבח, צועקת וגוערת ומתחילה ריבים – הכל באופן שקוף למדי, כדי להיות הסיפור בכוח. וגם כשנדמה היה שהיא סוג של מתיישרת עם הבית, מיד היא שולפת שוב את הציפורניים – ומעלה את עצמה לכותרות מחדש. סתיו הבינה שזה לא משחק חברתי (בניגוד ל"הישרדות" למשל), אלא משחק של קהל, והמטרה היא להיחשף כמה שיותר כלפי העם היושב בבתים. האמת היא שזה עובד לה, גם את ההדחה הזו היא שרדה (לקול קריאות שאי אפשר היה לפספס מצד הקהל שחיכה מחוץ לבית). האם באמת הגימיק יחלוף, כמאמר הנבואה של ספיר? נחכה ונראה.

מנגד, חייבים לציין גיבורה אחת חיובית – וזוהי יובל מעתוק, שבאמת כבשה את ליבי בשבוע האחרון. מעתוק נכנסה לבית על טיקט מאוד ברור: המזרחית, העממית, השכונתית, יו ניים איט. אבל כמו שקורה לא פעם באח הגדול, הטיקט בסופו של דבר דוהה ונשאר הבן אדם. ומעתוק היא חתיכת בן אדם מעניין ומקסים. החל בג'נטלמניות שלה כלפי סתיו, למרות שניצחה אותה, ובהמשך משך בראיון הכובש שלה עם יענקי, שבו גם חשפה את סיפורה האישי. מבחינתי, היא המנצחת הגדולה של השבוע ועוד דמות ששווה לאהוב העונה.

זכינו לאהוב. יובל מעתוק, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
זכינו לאהוב. יובל מעתוק, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ועוד הערה אחת לסיום: השבוע הזה נפתח עם כניסה של סלב, ונגמר עם כניסה של סלב – אנה זק, ששוב מופיעה בריאליטי של "רשת", הפעם כדי לקדם את הסינגל החדש שלה, "אולסטאר וגופיות" (לטעמי, אגב, שיר חלש מאוד שלא עומד בסטנדרט של "מי זאת" המופתי). אי אפשר שלא לתהות לגבי הריטואל הזה: כזכור, זק נכנסה גם לעונה הקודמת (בסצנת הקריוקי המקסימה עם מרינה), ופתחה עם נאמבר מטורף את גמר "הישרדות". עכשיו היא שוב נכנסת לבית (עם הופעה חמודה) – ולי נותר לתהות לאיזה עוד תכניות של "רשת" היא תצליח לחדור?

אולי שתגיש את החדשות עם אודי סגל? אנה זק, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
אולי שתגיש את החדשות עם אודי סגל? אנה זק, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

האם היא תגיד "לך לישון" למאור שוייצר ב"שמיים אדומים"? האם היא תתן את הטלפון שלה לרביב דרוקר ב"איזור בחירה"? אולי היא תבוא ב"ראשון בבוקר" לתכנית הבוקר של גאולה אבן? מה שבטוח, זק כוכבת פופ אמיתית, אבל הגיע הזמן ש"האח הגדול" ורשת בכלל ימצאו להם כוכבי פופ חדשים להכניס לבית. אחרי הכל, מרגי ועדן חסון עדיין מחכים לטלפון.