האח הגדול משכין שלום? חחח, אל תצפו שזה יחזיק להרבה זמן

קו עדין בין אהבה לשנאה. דיאן. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
קו עדין בין אהבה לשנאה. דיאן. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

משימת חלוקת הבית עוררה מחלוקת גדולה והביאה לתלונות מצד הצופים, אבל זו בסך הכל הטעיה - האכזריות האמתית של האח התחבאה דווקא בהחלטה לתת לדיירים להילחם על תמונות מהבית עם טרגדיות אישיות וסיפורים קורעי לב. האח החורג של האח הגדול מתפתל בכיסאו

30 ביוני 2022

השבוע השלישי של בית האח הגדול בבירתנו הנצחית עמד בסימן החלטה גורלית של ההפקה. זה היה הרגע שבו הוחלט – אחרי פתיחה סוערת והתקפית מכל הצדדים – לעצור, ולהפריד כוחות. ההחלטה לחצות את הבית לשניים עוררה מחלוקת גדולה, כולל תלונות של צופים לרשות השנייה. ואולי זאת חוכמת בדיעבד, אבל ברור שהאח הגדול ניסה לעשות שני דברים בולטים מבחינה טקטית. האחד הוא "טיפול בהלם" לתוך הבית, שהיה מסוכסך מאוד ורווי אינטריגות; השני הוא לתת במה. לא מעט דיירים בעונה הזו של "האח הגדול" פשוט לא הופיעו על המסך (כי לא עוררו מספיק עניין, לא ייצרו מספיק הדים מסביב). ההחלטה ללכת אל הקהל ולשאול אותו מי אהוב ומי לא – היתה בבחינת ניסיון לתקן את מה שקצת נפל בעריכה בפרקים הראשונים: הזדמנות שווה לכולם.

אל תתרעמו, זו חלוקה הוגנת. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
אל תתרעמו, זו חלוקה הוגנת. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

וכך ביום ראשון, 16 הדיירים שנותרו בבית התחלקו לשתי קבוצות – "אהובים" ו"לא אהובים". ההפרדה הפיזית (או הניסיון להפריד פיזית, שלא ממש צלח) היתה רק השלב הראשון, כי בפרק של יום רביעי נוצרה דינמיקה מעניינת מאוד: ה"אהובים" היו צריכים במו ידיהם למשוך את ה"לא אהובים" אל אור הזרקורים. לגרום להם להיחשף, להיפתח, לנסות ולגלות לקהל טפח שהם לא יודעים. במונחים של ריאליטי , זה "גלגל הצלה". הצ'אנס של אלה ש"הפסידו" לחזור ולהילחם על מקומם.

ולצד דיירים שלא היו ממש מוכרים, שרון לדוגמא (שפשוט לא הופיע בפרקים שלמים, עד המשימה הזו שממש הכריחה אותו לעמוד ולדבר) – נראה שזה היה הניסיון גם לשפר את תדמיתם של שני דיירים שיצאו רע מאוד, לפחות מתחילת העונה: שני היריבים הגדולים, דיאן וקאזם. שניהם, לדעתי, סבלו מסוג של בעיה תדמיתית – וזו היתה הזדמנות מצוינת של התכנית להאיר את דמותם, "לעגל" אותה כדי שהיא תתגלה במלואה לקהל.

יש סיכוי לדו קיום. קאזם. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
יש סיכוי לדו קיום. קאזם. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

האם זה הצליח? אין ספק שלדעתי זה תרם לפופולריות של קאזם, בעיקר כי זה הבליט את הסיפור הדי מדהים שלו. במקרה של דיאן – מה שהיתה נקודת התורפה שלה, הרגש (או היעדרו), סוף סוף תוקנה, מה שבהחלט איפשר לה להגיע אל יותר לבבות. ההחלטה לחסן אותה מפני הדחה היתה מוצדקת, כי בעיניי במשימה יצאה טוב מאוד – ובעצם היתה המנצחת האמיתית. בדרך, אפילו התגלה בסיס לדו קיום בינה לבין קאזם, והאח הגדול שוב הצליח להשכין שלום – אבל לא בלי לפתוח חזית אחרת.

כי בעצם ההחלטה שכמעט במוצהר נועדה גם לפשר וגם לספק במה שווה למי שלא יוצגו כהלכה עד כה, נוצר סוג של סכסוך חדש. ההחלטה של ריוואה לבחור בתוך התקציב המוגבל שלה את התמונות האחיות שלה (ועוד אגיע לחלק הזה של המשימה) על חשבון דיירים אחרים היתה מאוד לא אלגנטית – וגם יצרה קרע בינה לבין דיאן (שדווקא היא עשתה את המעשה האלטרואיסטי, ופתחה את הדלת לכולם). יהיה מעניין לראות האם זה יתפתח למשהו גדול יותר.

התגלתה לנו סוף סוף. מריאנה. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13
התגלתה לנו סוף סוף. מריאנה. "האח הגדול". צילום מסך/ רשת 13

עוד מישהי שבולטת מאוד לאחרונה היא מרינה. אחרי המון זמן שהיה נדמה שהיא נחבאת אל הכלים, היא יצאה החוצה במלוא הדרה בשני הפרקים האחרונים – גם במונולוג קורע הלב שלה על הפרידה מעומרי, וגם בהתפרצות על החברים שרבים על אוכל. יש משהו מאוד שלם במרינה, מאוד אהוב, מאוד חכם – ולדעתי היא הפכה לפייבוריטית חזקה. כן, על חשבונו של דניאל מלכה. מי היה מאמין?

לצד הצעד המבורך של הפקת האח הגדול לנסות ולהרגיע את הרוחות, היה משהו מאוד ציני בחלק השני של המשימה – "תמחור" תמונות של משפחה. זו היתה סוג של תחרות מאוד לא הוגנת בין טרגדיות אישיות, סיפורים באמת קורעי לב, בין אמא אחת שלא ראתה את הבנים שלה לאמא שנייה. זה היה כאן צעד אחד רחוק מדי, גם בפורמט מאוד "צהוב" כמו זה של האח הגדול. חבל, כי היה פה פוטנציאל לפרק הטוב ביותר של העונה הזאת – וזה קצת קלקל. הערב נדע מי יעמוד להדחה (כולם על הכף, מלבד ריוואה ו"דיאנתנאל" שמראש חסינים) – ועוד צריך לראות מי אכן ייבחר, אבל אם בכל זאת הייתי לוקח הימור זהיר, אני חושב שדינה נמצאת בסכנה גדולה. אבל כאמור, עוד חזון למועד.