רגע לפני הגמר, סוף סוף ברור מי הנבל של העונה ב"הישרדות"

זה בדיוק מה שאומרים על משהו שהולך לקרות. טל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
זה בדיוק מה שאומרים על משהו שהולך לקרות. טל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

ביום בהיר על האי כבר אפשר לראות את הגמר, השלישיה הלא-רומנטית של "הישרדות" עומדת על המוקד, וגל רובין הולכת ובונה את עצמה בתור הנבלית של המשחק: ההתנגדות שלה למאיה אולי צבועה בצבעים יפים, אבל קשה מאוד להסתיר את הקנאה העירומה והלא מוסרית שלה בטל ומאיה

16 במרץ 2023

השעון של "הישרדות" הולך ומתקתק לאחור. רק שבעה שורדים נשארו על האי, וביום טוב ובהיר אפשר בקלות לראות את הגמר. המשמעות היא שכל מהלך במשחק הופך להיות גורלי, וכתוצאה מכך – גם איכות הפרקים עולה משמעותית. הם הרבה יותר קולחים (יש פחות מה לערוך), הרבה יותר קוהרנטיים – וכתוצאה מזה, הרבה יותר מעניינים.

קו העלילה המרכזי שנותר עכשיו – עם היעלמותה של נטשה מהזירה, הוא המשולש הבלתי נגמר (עד שמתישהו הוא ייגמר) בין מאיה, טל וגל. אנחנו זוכרים את השלישייה הזו מתפוצצת בפעם הקודמת, אבל כמו בסיפור נטשה ואבירן – אקדח שמונח במערכה הראשונה, בהחלט יירה בשלישית. וגם כאן, הרצון היסודי של גל לתקוע טריז בין שני הנאהבים הגדולים של העונה הזו חוזר בגדול.

בתמונה: מסיחים לטל את הדעת. גל וטל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
בתמונה: מסיחים לטל את הדעת. גל וטל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

הפרק בכלל התחיל עם אבירן שמואל, שנותר לבד אחרי ההדחה של נטשה – וצריך למצוא את עצמו מחדש במשחק. כבר ראינו מקרה של אדם שאיבד פרטנרית (סהר שאיבד את ספיר), וסהר הצליח להמציא את עצמו מחדש. מהר מאוד אבירן השליך מעליו את התהיות שהוא "אחד מול שישה", והחל לבנות את הדרך שלו מחדש. למזלו, בתוך השישה נפער קרע לא קטן – שמסייע לו להישאר במשחק.

טל ומאיה הם, בסופו של דבר, הגיבורים הטראגיים של הפרק; זוג שקיבל את ההזדמנות להיות סוף סוף לבד (בסצנות "לאבי דאבי" כמיטב המסורת), אבל גם זוג ששעון החול שלו התהפך – בגלל זהות אינטרסים די מדהימה. מצד אחד, גל חורשת מזימות ומנסה להדיח אותה; מצד שני, אבירן ואלית זוממים בעצמם להפיל את האישה והקיי בפסגת ההחלטות, מתוך ניסיון להציל את עורם באופן אישי. השותפות הבלתי צפויה בין מי שהיו ברי פלוגתא, הובילה למצב שבו מאיה נמצאת בסכנה אמיתית.

כולם רוצים לאכול את מאיה. טל ומאיה, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
כולם רוצים לאכול את מאיה. טל ומאיה, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

ובאמצע, באמת, יש את גל רובין – שהולכת ובונה את עצמה בתור הנבלית של המשחק. כי ההתנגדות שלה למאיה אולי צבועה בצבעים יפים (רצון להישאר במשחק וכו'), אבל בעיניי היא מתקשה מאוד להסתיר את הקנאה העירומה שלה. בשורה התחתונה, מאיה והיא נמצאות על משחק סכום אפס במקרה של טל. יותר זמן שטל נמצא עם מאיה, זה פחות זמן שטל נמצא עם גל. ומעבר לבסיס הפשוט הזה, אפשר לשפוך תילי תילים על כך שהיא "מסיחה לטל את הדעת" (כאילו שאת לא אוכלת לו את הראש).

ובעיניי, אין דבר יותר רע ומזיק מאשר שנאה פשוטה שמנסה להתחזות למשהו מתוחכם, כשאתה אומר משהו אחד ומתכוון למישהו אחר. טריק ההסוואה של גל הוא לא רק מגושם ולא ממש עובד, הוא גם בעייתי מאוד מבחינה מוסרית. אפשר לראות את זה בכל פעם ששמם של טל ומאיה רק עולה, וגל רוקעת ברגליים ומסובבת רעשנים משל היה מדובר בהמן הרשע. בסוף, גל פשוט לא היתה יכולה לסבול שמתנהל משהו בלי שהיא מעורבת בו, ושהולך נגד רצונה. ומעבר לדעתי האישית על כך, זה עלול להתנקם בה כאשר המושבעים יצטרכו להחליט מי מנצח.

ציפיות יש רק לכריות. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
ציפיות יש רק לכריות. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

ולא רק גל סבלה מפרק לא טוב; גם הצלע השלישית חוותה בעיה – וזה, בעיניי, סוג של שיכרון כוח. אחרי ההדחה של נטשה, טל הפך להיות מלך האי במידה מסוימת. אבל הוא לא ידע להשתמש בכוח הזה נכון, לפחות לא מול אבירן – כאשר ניסה לשנות את הכללים מחדש, מתוך סיבות אגואיסטיות נטו, ולא לתת לו לעלות עם אלית לפסגת ההחלטות. זה היה ניסיון לא חכם לכתוב את הכללים מחדש, ניסיון שגם נכשל – כי בסופו של דבר אבירן ואלית כן עלו, וכן בנו את המהלך שלהם נגד מאיה.

כי מאיה לא מאיימת רק על גל; לא מעט שורדים אחרים חשים מאוימים ממאיה, בעיקר בגלל שהגמר – ככל הנראה – עומד להיות תחרות פופולריות. ולמאיה יש נתונים טבעיים די ברורים ששמים אותה כפייבוריטית, אם באמת זה יהיה המצב בגמר. ולכן, בדיוק כפי שקרה עם טניה, נוצרה זהות האינטרסים – הרגע שבו צדדים שהיו יריבים לפתע מתאחדים מול "אויב משותף".

שנאה פשוטה שמנסה להתחזות למשהו מתוחכם. גל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
שנאה פשוטה שמנסה להתחזות למשהו מתוחכם. גל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

אבל העסק הופך להיות מורכב בכל מה שקשור לטל. כי טל לא זורם עם הרצון האובססיבי של גל; והוא עוד פחות זרם על זה אחרי משימת החסינות, שבהן השנאה היתה גלויה לעין כל (צעד טקטי רע מאוד מבחינתה של רובין). טל, בסופו של דבר, חש דברים כלפי מאיה – לא שותף לשנאה כלפיה, ולכן גם לא ימהר להדיח אותה. צחוק הגורל הוא שאת הטריק שהשאיר את טל במשחק, מאיה ידעה היטב; גם היא סללה נתיבות לליבותיהם של לא מעט שורדים (קייסי זו דוגמא מצוינת), כדי שהקשרים הללו יוכלו למנוע ממנה לעוף מוקדם מדי.

גם לנו נשמה, גם לנו. קייסי, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
גם לנו נשמה, גם לנו. קייסי, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

אז האם מאיה הולכת לגורל ידוע מראש? השאלה הזאת, בסופו של דבר, נוחתת על טל – שנמצא בדילמה קורעת לב באמת. האם ללכת עם האהבה, או ללכת עם השותפה ובת הברית כמעט מהיום הראשון? זו ההכרעה שטל יצטרך לקבל במועצת השבט הקרובה – כלפי חוץ, הוא בכלל סימן את אבירן (שהיריבות ביניהם עלתה שוב על שרטון); ומולו, גל שמציבה כלפיו מכבש לחצים אימתני. מה ינצח? את זה נצטרך לראות בשבת.