זה לא רק משחק: הבגידה הקשה הזאת צריכה להתבטא גם בגמר

מאיה קיי, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
מאיה קיי, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

שבוע הגמר של "הישרדות" יוצא לדרך, ואחרי הדחה שנמנעה במפתיע (אבן הגורל, מי בכלל ידע שיש לך את זה?), נשארנו בעיקר עם סיפור הבגידה של טל מורד במאיה קיי, ששוב סיפקה רגע מרגש ועוצמתי ואולי גם חיסלה את הסיכוי של טל לנצח במשחק // הריקאפ שחיכיתם לו מוכן לפינאלה

26 במרץ 2023

זה כמעט היה סגור מראש: אלית מוסאיוף הלכה, כמעט בהבנה, אל ההדחה שלה. כל בניית העריכה נועדה להכין אותנו לפרידה, כולל סצנות שבהן אלית יושבת לבד ומבודדת מהסביבה שלה (המתכון המושלם שאומר "את הולכת הביתה"). ואז הפתקים נשלפו וגם אוששו את התחושה הזאת – שלושה לאלית, אחד לאבירן. אלא שאז הגיע עוד סיבוב פרסה בעלילה, דווקא מכיוונה של "אבן הגורל" – אלמנט שלא הוכיח את עצמו בכל הפרקים עד היום, ונראה היה בסך הכל כעוד טקס רשמי בדרך לפרידה הסופית, ניצח בגדול ברגע האחרון. כי אבן הגורל השאירה את מוסאיוף במשחק – ועכשיו, המשחק נפתח מחדש.

יאללה, מי בכלל שמע עליה. אבן הגורל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
יאללה, מי בכלל שמע עליה. אבן הגורל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

כמו שלמדנו בעבר, הרוב שנוצר אד הוק להדחה מסוימת – לא בהכרח תקף להדחה הבאה. סהר כהן, למשל, בחר בסופו של דבר באלית – אבל עשה את זה בלב כבד, כמעט כמי שכפאו שד. האם אבירן שוב יהיה שם? האם קייסי שוב תזרוק את אלית הצידה? לא בטוח. מה שכן בטוח הוא שאלית הרבה יותר מפוכחת עכשיו, והיא תבוא עם תחושת נקם ברורה כלפי כל מי שרימה אותה. היא יצאה מחוזקת מפרק שבסופו היא היתה אמורה לעוף (שוב). במילים אחרות, סהר כהן שעד היום נחשב ל"ערכי", עלול לחטוף מכה קשה מכיוונה בפעם הבאה; וגם מכיוונם של המושבעים, שעוד מעט יצטרכו להחליט מי המנצח.

האם מישהו אי פעם עשה חושבים וזה נגמר טוב. אלית, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
האם מישהו אי פעם עשה חושבים וזה נגמר טוב. אלית, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

עם כל הכבוד להדחה שלא היתה, זה לא מה שיזכרו מהפרק הזה של "הישרדות" – אלא רגע אחר, מונומנטלי, שללא ספק ייזכר בעתיד כרגע מספר אחת של העונה. ואנחנו חוזרים שוב לטלנובלה בין טל ומאיה, שהפעם הגיעה לשלב הסופי – שלב המונולוג הזועם.  מאיה קיי, פעם חלק משבט אולן והיום חלק מהמושבעים, פתחה את הלב כלפי טל מורד – שבסופו של דבר, יזם את ההדחה נגדה והעיף אותה מהמשחק.

כמו במונולוג המוצלח הקודם שלה, עם קייסי בתחילת העונה, גם הפעם למאיה יש יכולות מרהיבות שמגיעות הרבה יותר רחוק מהיופי החיצוני שלה; היא חדה, היא יודעת לנסח את עצמה, והיא סיפקה רגע מרגש ועוצמתי כמוהו בעימות הפתוח שלה מול מי שהיה אהוב ליבה עד ממש לא מזמן. דבר נוסף שמאיה עשתה במונולוג הזה, היה לקרוע את המסכה מעל הטיעון ושמו "זה רק משחק". הטיעון שהובילה גל בשעתו, ועכשיו מובילים גם אחרים, שצריכים "לנתק" את החברתיות מהמשחק החברתי, שהכל אסטרטגיות.

יכולות מרהיבות בתחום המונולוג. מאיה קיי, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
יכולות מרהיבות בתחום המונולוג. מאיה קיי, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

טל לא היה סתם בן ברית של מאיה, אחד שהלך איתה למהלך מפוכח משני הצדדים שטוב להם תועלתנית. טל היה הרבה יותר מזה. הוא היה אהוב, הוא היה חבר, הוא היה מישהו שמאיה ראתה בו דמות ללכת איתה גם מעבר למשחק. ומהמקום הזה (ולא משנה כמה הוא יצטדק ויתגונן), הוא תקע את הסכין. מאיה נפגעה בצדק, וטל חטף מכה אנושה בעיניי באשר לסיכויים לזכות.

לצורך ההגינות, צריך להגיד שטל ומאיה התראיינו לא מזמן ל"צינור" ושם נראה שהם ביחד ושהאהבה ביניהם פורחת מתמיד. האם יושרו ההדורים? אני לא יודע. אבל אני כן יודע שמרוב רצון להרוויח משהו בתוך המשחק, טל הלך למהלך מאוד מסוכן שפוגם באמינות שלו – וזה עלול להשאיר אותו לא רק בבעיה רומנטית, אלא גם בבעיה בדרך אל המיליון.

אלוהים אדירים איזה דוש. טל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
אלוהים אדירים איזה דוש. טל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

בנוסף לדרמה האמיתית והשורשית במועצת השבט, הגיע הזמן להגיד משהו גם על החלק השני של הפרק: המשימה, וליתר דיוק העובדה שהמשימות הפכו לחלק הכי פחות מעניין של הפרק. מרוב רצון לעשות אותן מורכבות ומסובכות, ההפקה קצת איבדה את הקשב עם הקהל. אחרי כמה דקות בתוך המשימה, פשוט חתכתי (כצופה) לסלולרי, כך שלא היה ברור לי מה בא בין מגלשת המים לשלב שהם צריכים לבנות מגדל (פחות הישרדות ויותר תחושה של ריפוי בעיסוק). אני יודע שבסוף גל ניצחה, כמו שקורה בדרך כלל, אבל בדרך רוב הזמן המשימות פשוט היו ארוכות מדי.

מורכבת בשבילך, שיעמום מוות בשבילנו. סהר, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
מורכבת בשבילך, שיעמום מוות בשבילנו. סהר, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

וזו נקודת תורפה מרכזית ב"הישרדות" כפורמט; מרוב רצון לעשות את הפרקים ארוכים (כי בכל זאת צריך למכור פרסומות), פעמים רבות מאריכים אותם בצורה מלאכותית דרך המשימות הבלתי נגמרות – שלפעמים רק מהוות רקע נחמד לצ'יטוטים של גיא זוארץ והשורדים. לא תמיד כמות שוות ערך לאיכות, ולפעמים אקשן יותר מכווץ וקומפקטי עובד יותר מאשר פרק של שעה וחצי שנמרח סתם.

אז שוב, אנחנו נשארים עם השישייה שאיתה התחלנו. הערב (ראשון), בכל מקרה אמור להיות מודח דרך טוויסט חדש בעלילה, משימת הדחה. ומי שמפסיד, עף מיידית מהמשחק. עוד נראה האם זה ישפר את האפקט הדרמטי, אבל אפשר להגיד בקלות: שבוע הגמר יצא לדרך. השעון מתחיל לתקתק לאחור.

יפה, אבל הרעיון של המשחק בדיוק הפוך. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
יפה, אבל הרעיון של המשחק בדיוק הפוך. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

אז מי הפייבוריט? ההכרעה נמצאת בידי המושבעים וקשה לנחש מה עובר להם בראש. אבל ברור שיש שתי דמויות מאוד חזקות שקשה להתעלם מהן – הראשונה היא גל רובין, אחת שעוררה אנטגוניזם אבל גם הוכיחה עמידות ומסע באמת גדול, והשנייה היא אבירן שמואל; שמאוד אהוב עלי ידי המושבעים, וגם עשה את הדרך המרשימה ביותר בדרך לכאן. טל מורד וסהר כהן, הגם שסומנו בתחילת הדרך כמועמדים טבעיים לקטוף את הפרס – חטפו, כל אחד, את הכאפות שלו. אלית מוסאיוף הרוויחה עוד שבוע, אבל נופתע מאוד אם בסוף היא זו שתהיה המנצחת. וקייסי זפטה? היא בהחלט עשויה להיות הסוס השחור. עוד אחת ששווה לשים אליה לב, לפני השבוע המכריע של העונה.