רכבת ישראל תציב עמדה להשכרת אופניים חשמליים בתחנת סבידור מרכז

בתחנת הרכבת סבידור מרכז תוקם החודש עמדה להשכרת אופניים חשמליים. בהנהלת הרכבת מבהירים: "זו לא תחרות בתל אופן"

אופניים חשמליים להשכרה. צילום: Shutterstock
אופניים חשמליים להשכרה. צילום: Shutterstock
4 בדצמבר 2014

תל אופן הוא אחד הפרויקטים המרכזיים שקמו בשנים האחרונות בתחום התחבורה במטרופולין תל אביב: מאות עמודי עגינה ו־2,000 זוגות אופניים ירוקים פזורים ברחבי העיר. תוך פחות מארבע שנים הצליחו האופניים הירוקים להפוך חלק משגרת חייהם של התושבים והתיירים בעיר, וזכה ללא מעט תשבחות, אבל גרר גם תלונות רבות. לפי הדו"חות הכספיים שמפרסמת חברת פרידנזון שירותים לוגיסטיים, אחת השותפות בפרויקט, מינואר ועד ספטמבר השנה (2014), רשמה חברת FSM, חברת בת של פרידנזון ושותפה בפרויקט התל אופן, רווח שולי של 144,000 ₪ בלבד – ירידה של 15 אחוז מהתקופה המקבילה בשנת 2013 – זאת בהמשך לשנתיים לא קלות שידע הפרויקט ובהן הפסיד המיזם 283,000 ש"ח ב־2013, ו־418,000 ש"ח ב־2012.

את האשמה העיקרית בירידה בהכנסות הפרויקט מפנים אל מבצע צוק איתן, שהפחית השנה באופן ניכר את כמות התיירות הנכנסת העירה. אף שכ־80 אחוז מהשימושים בתל אופן הם שימושי מנויים, ורק כ־20 אחוזים מהשימושים הם שימושים מזדמנים, חלוקת ההכנסות הפוכה וכ־80 אחוז מהרווחים מגיעים דווקא מהלקוחות המזדמנים.

במקביל קרנם של האופניים החשמליים הולכת ועולה, והחודש תושק עמדה להשכרת אופניים חשמליים (לצד השכרה ומכירה של אופניים רגילים) בתחנת הרכבת סבידור ברחוב ארלוזורוב. ברכבת ישראל לא רואים בהצבת העמדה החדשה פתיחת חזית מול עיריית תל אביב ופרויקט תל אופן, אך קשה להתעלם מכך שההכנסה של זכיין חיצוני למתחם הרכבת מייצרת תחרות שלא הייתה בעיר עד כה: "רכבת ישראל בחרה זוכה במכרז להקמת דוכן להשכרת אופניים בשטח תחנת תל אביב מרכז סבידור, עבור לקוחות הרכבת. אין מדובר בתחרות בתל אופן, אלא במתן שירות משלים לנוסעי הרכבת. רכבת ישראל פועלת עם עיריית תל אביב לקידום השימוש בתל אופן בקרב נוסעי הרכבת. במסגרת זו מתוכנן פיילוט, שבו לקוחות הרכבת, בעלי כרטיס רב קו יזכו להנחה בשימוש באופני תל אופן", מסבירים בהנהלת הרכבת.

ביוזמה החדשה יוצעו לנוסעים אופניים בתעריף של 20 ש"ח לשעה, 50 ש"ח לארבע שעות ו־90 ש"ח ליום שלם. הקמת העמדה מבהירה כי בהנהלת הרכבת רואים באופניים כלי תחבורה משלים לרכבת, ואף שלא מוצהר כי זו פתיחת חזית מול העירייה, מדובר בפתיחתה של דלת שאין יודעים מתי, כיצד והאם בכלל תיסגר.

עיריית תל אביב מוסרת בתגובה: "עיריית תל אביב יפו מברכת על כל יוזמה שנועדה לעודד שימוש בכלי תחבורה אלטרנטיביים לרכב הפרטי. מדובר בירידה נקודתית בכמות ההשכרות היומיות במערך תל אופן. מספר המנויים השנתיים נותר גבוה ועומד כעת על כ־16,500. העירייה פועלת באופן מתמיד לשיפור ולשדרוג השירות ולהפקת לקחים בתחום רמות השימוש. רק השנה נוספו עשר תחנות חדשות למערך, ובימים אלה מוחלפים כלל האופניים בדגמים חדישים. כמו כן שודרג מנגנון הנעילה במטרה להקל על השימוש."