רכבת קלה בשבת "החל מעוד שנה"? מרב מיכאלי מרמה רק את עצמה

תראה, צוץ, תחב"צ בשבת משלנו. רון חולדאי ומרב מיכאלי בפתיחת מנהרת קרליבך (צילום: נתלי מון)
תראה, צוץ, תחב"צ בשבת משלנו. רון חולדאי ומרב מיכאלי בפתיחת מנהרת קרליבך (צילום: נתלי מון)

הכרזתה הדרמטית של השרה מרב מיכאלי על הפעלת הרכבת הקלה בשבת היא רגע עצוב: מאבק חברתי חשוב עם רוב מוחלט בציבור הופך להבטחת בחירות ריקה מתוכן. למיכאלי הייתה יותר משנה לקדם את הנושא. ההתעוררות המאוחרת שלה היא זלזול באינטליגנציה של הבוחר התל אביבי

2 באוקטובר 2022

בשבת אחר הצהריים, בריאיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" בקשת 12, הפילה שרת התחבורה מרב מיכאלי את פצצת הסופ"ש שלה: "אני שמחה להודיע לכם שהחל מעוד שנה, הרכבת הקלה בתל אביב והסביבה תפעל גם בשבת. זאת החלטה שלי, קיבלתי אותה בעקבות כל המשמעויות שהובאו לפני, וככה זה הולך להיות". מה יש לומר, שמחה וצהלה. היינו כחולמים. כשמיכאלי הכריזה שתבדוק את האפשרות להפעלת הק"ל בשבת לפני כחודש זו נשמעה כמו הבטחת בחירות ריקה, והנה היא הולכת על זה לייב. חבל רק שזו עדיין אותה הבטחת בחירות ריקה.

תחבורה ציבורית בשבת היא צורך עירוני וארצי דחוף, 70 אחוז מהציבור תומך בכך, ואין למעשה שום סיבה סבירה בעולם שהרכבת הקלה לא תפעל בסופי השבוע ותביא לסיומה את האיוולת שמונעת מאזרחים חסרי רכב פרטי את היכולת להתנייד בשישי ושבת, לפחות בעיר החילונית ביותר בישראל. זאת אינה סוגיה תחבורתית (גם אם תהיה למהלך השפעה כלשהי על המשימה החשובה כשלעצמה להורדת כלי רכב פרטיים מהכבישים), אלא דרישה ציבורית ברורה וסוגיה חברתית מובהקת. לשרת התחבורה יש את כל הרוח הגבית שהיא צריכה. הייתה לה את אותה רוח גבית גם לאורך הקדנציה הקצרה של ממשלת השינוי. היא בחרה שלא לעשות דבר.

עכשיו יכולה מיכאלי למצב עצמה כלוחמת בכפייה הדתית, למען השכבות המוחלשות, לטובת כלל הציבור. זה נחמד מאוד בשביל קמפיין הבחירות האנמי של מפלגת העבודה, אבל חסר כל משמעות מבחינה מעשית עבור האזרחים שבשמם היא פועלת. כן, למיכאלי יש את הסמכות המינהלית לקבוע שכך יהיה "החל מעוד שנה", אם כי לא בטוח שסמכותה תעמוד במבחן בג"ץ בזמן ממשלת מעבר. לשר התחבורה הבא – ומיכאלי כבר הכריזה שאינה מעוניינת להמשיך בתפקיד – תהיה את אותה סמכות לבטל את החלטתה ולקבוע שכך לא יהיה לעולם. אין שום דבר שהשרה מיכאלי יכולה לעשות עכשיו שיבטיח שהרק"ל אכן תפעל בשבת. ההצהרה הדרמטית שלה אתמול הייתה ריקה מתוכן.

מה שעצוב בהבטחת הבחירות הזאת הוא שמרב מיכאלי מרמה רק את עצמה. את ההחלטה על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, או לכל הפחות על הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות שיקבלו החלטות כאלה עבור עצמן, היא הייתה צריכה לקדם מהרגע הראשון שלה בתפקיד ואף כתנאי קואליציוני. במהלך הקדנציה הקצרה שלה היא עשתה כמה מהלכים חשובים במשרד התחבורה, אבל על ההחמצה הספציפית הזאת יהיה קשה לסלוח: לא רק שהיא התעוררה מאוחר מדי בסוגיית התחב"צ בשבת בלי קלפים אמיתיים בידיים, מיכאלי גם סבורה כנראה שהיא יכולה לזלזל באינטליגנציה של הבוחרים שלה. במערכת בחירות כה קריטית זו עשויה להיות טעות אחת יותר מדי.