רעש לבן: תושבי נווה שאנן ונווה צדק לא יכולים לישון מרוב רעש

תושבי שכונות נווה צדק ונווה שאנן מתלוננים על עבודות בנייה שנמשכות עד השעות הקטנות של הלילה. העירייה מצדה טוענת שהכל נעשה כחוק, ולתושבים המתוסכלים לא נותר אלא לברוח לבתי ההורים כדי לישון

רוצה לעלות אליי לשמוע קידוחים? עבודות אל תוך הלילה בנווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
רוצה לעלות אליי לשמוע קידוחים? עבודות אל תוך הלילה בנווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
16 בדצמבר 2015

"אני גרה בתל אביב ורגילה שבונים בכל שעות היום", אומרת עדי פהר, שמתגוררת ברחוב פינס בנווה צדק. "אבל אלה היו ממש קדיחות. זה היה מאוד רועש, שמעו בכל השכונה ולא הודיעו מראש".

קידוחים הם חלק משגרת חייהם של רוב תושבי העיר, אבל באמצע הלילה, כשכולם ישנים, הדבר עלול להיות מטרד בלתי נסבל. בשבוע שעבר, למשל, העבודות באתר הבנייה ברחוב פינס התחילו רק בשעה עשר וחצי בלילה. אחרי פניות חוזרות ונשנות למוקד העירוני נמסר שהכל נעשה כחוק וכי יש אישור לעבודות, והעבודות אכן נמשכו – עד שלוש בלילה.

התקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש) באזור מגורים אוסרות על הפעלה של ציוד בנייה באזורים אלה בימי חול בין השעה 19:00 ועד 7:00 ביום למחרת; ובימי מנוחה – בין השעה 17:00 בערב יום המנוחה עד לשעה 7:00 למחרת יום המנוחה. שימוש בציוד בנייה באזור מגורים בשעות אלו מתאפשרת רק אם הפעלתו דחופה ונדרשת כדי למנוע סכנה או הפרעה בלתי סבירות לביטחון הציבור, בריאותו או בטיחותו.

רוצה לעלות אליי לשמוע קידוחים? עבודות אל תוך הלילה בנווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
רוצה לעלות אליי לשמוע קידוחים? עבודות אל תוך הלילה בנווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס

החוק העירוני אמנם מתיר לבצע עבודות בשעות הלילה, אבל במקרים חריגים בלבד. משיחות עם תושבי העיר מסתמן כי "המקרים החריגים" הפכו כמעט לעניין שבשגרה, וכי בכל הנוגע לאישורי עבודה בשעות הלילה, האצבע של העירייה קלה מאוד על ההדק. אישורים לעבודות שאין הכרח לבצע בלילה ניתנים כל הזמן, ואם לא די בכך – לא תמיד טורחים אפילו ליידע את תושבי האזור מראש.

כל הבניין רועד

"העבודות ברחוב התחילו בקיץ ומאז נמשכות לסירוגין", מספר אייל עצמון, תושב רחוב צ'לנוב בנווה שאנן. "לפעמים העירייה מעדכנת בדף הפייסבוק מדברים על נווה שאנן ולפעמים לא". מלבד הרעש, וכפועל יוצא של העבודות באזור, צריכים לעתים עצמון ושאר דיירי השכונה להתמודד גם עם ניתוקים רנדומליים ממים ומחשמל. "רוב הזמן אני לא ישן בבית בגלל זה, אלא אצל חברה או אצל ההורים", מספר עצמון, "אני מבין שלפעמים עושים שיפוצים לאורך זמן, אבל למה בלילה? הקדיחות כל כך חזקות שממש מרגישים את הבניין רועד". כאשר עצמון פנה למשטרה השיבו לו כי אין מה לעשות בנדון, כי לעירייה יש אישור לעבודות חירום במקום.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "מדיניות העירייה היא לתת עדיפות לביצוע עבודות במהלך שעות היום, תוך הקפדה על מינימום הפרעה לתושבים. עם זאת, היתרים לעבודות לילה ניתנים במקרים מיוחדים בלבד ולשם מניעת סכנה לביטחון הציבור, בהתאם להנחיית משטרת ישראל והמחלקה לתיאום הנדסי בעירייה, כמו בעבודות הטעונות סגירת כבישים במהלך היום וכאשר מדובר ביציקות בטון נמשכות שלא ניתן להפסיקן. כדי למזער לתושבי ולסוחרי צ'לנוב ופינס את ההפרעה בשגרת החיים, סוכם כי העבודות ייעשו גם בשעות הלילה".