טור דעה

הליכודניק שמלמד את חולדאי שיעור בליברליות חילונית

חולדאי מוכן לתחבורה ציבורית בתל אביב רק אם זה לא מגיע מתקציב העירייה. בזמן שהוא מתמהמה, רמת גן עקפה אותו בסיבוב

רון חולדאי וכרמל שאמה הכהן (צילום: איליה מלניקוב, שלומי יוסף)
רון חולדאי וכרמל שאמה הכהן (צילום: איליה מלניקוב, שלומי יוסף)
4 באוגוסט 2019

בסוף השבוע האחרון החלו לפעול ברמת גן ובתל אביב אוטובוסים חינמיים שמגיעים למוקדי הבילוי – גם בשבת. סוף סוף בשורה חילונית בעיר ללא הפסקה. אלא שלא תל אביב אחראית לבשורה הזו, והיא אינה מיועדת דווקא לתושביה. מי שהשיקה את הדבר הבסיסי והכה מצופה הזה היא דווקא עיריית רמת גן והעומד בראשה כרמל שאמה הכהן.

קווי האוטובוס המדוברים – בעלי השם המביך "סבבוס" – אושרו החודש בעיריית רמת גן, לא בלי התנגדות. כתובות נאצה רוססו, איומים הושמעו, אבל הנה – האוטובוסים יצאו ומאות רמת גנים שמחים הגיעו לים ולמוקדי בילוי נוספים בתל אביב. דווקא ראש עיר ימני נוגס במה שאמורה להיות עוגת הבית של עיריית תל אביב.

חולדאי, מצידו, לא מוכן להשקיע בזה. לאורך השנים כשהוא נשאל מדוע העירייה בראשותו אינה מממנת תחבורה ציבורית בשבת, אמר תמיד: תל אביב היא עיר קטנה, אפשר ללכת ברגל ולרכוב על אופניים. רק תחבורה בין עירונית רלוונטית לדידו. ומה על אנשים מבוגרים? ומה על מוגבלים? ומה על מי שסתם חם לו ורוצה לנסוע באוטובוס לקולנוע ולא לדווש באופניים חצי שעה מדרום תל אביב? שיישארו בבית.

והנה, באוקטובר האחרון, לפני יותר מ-9 חודשים, חמישה ימים לפני הבחירות המקומיות, הכריז חולדאי כי הגיע להסכמה עם משרד התחבורה על הוספת קווי מוניות שירות בתל אביב, שייסעו גם בשבתות וחגים. חולדאי אמר אז כי הוא "בטוח שהתחבורה בשבת, שהינה צורך קיומי דווקא לאוכלוסיות החלשות, תשפר את הנגישות בתוך העיר ואל העיר. אין כל סיבה שתושבים שידם אינה משגת לא יוכלו להגיע לים או לבקר חולים בשבת".

אז לאיזה חולדאי להאמין? זה שאומר שאין צורך בתחבורה ציבורית בשבת או זה שאומר שמדובר ב"צורך קיומי"? נראה שכמו ברוב המקרים, כדאי לעקוב אחרי הכסף. כשמשרד התחבורה מעורב – חולדאי מברך. אם העירייה נדרשת למימון – לא ולא.

והנה, החודשים חולפים, תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב לא קיימת (הנסיעות הספורדיות של מוניות שירות 4 ו-5 הן לעג לרש), ודווקא השכנה המנומנמת ממזרח עוקפת את תל אביב בסיבוב. שאמה הכהן הבין שהוא צריך לשרת את תושבי העיר ולהכניס יד לכיס עבור צרכים שיש להם ביקוש. גם אם יכעסו עליו. אם רוב התושבים רוצים תחבורה ציבורית בשבת – תחבורה ציבורית בשבת אכן תהיה. בינתיים נראה שזה משתלם לו.