"כשאני מחוץ לדראג מתייחסים אלי אחרת". ראיון הורס עם שאנג'לה, המלכה הכי קלאסית ב"רופול"

שאנג'לה להקוויפה ויידלי מגיעה לישראל ומספרת מה "המירוץ לדראג" לימדה אותה על נשים, למה החליטה לא להתלכלך ועל הצד הפוליטי של הדראג. ויש גם עצות למלכה המתחילה (ולכולנו). ריאיון

שאנג'לה להקוויפה ווידלי (די ג'יי פירס). צילום: יח"צ
שאנג'לה להקוויפה ווידלי (די ג'יי פירס). צילום: יח"צ
4 באפריל 2018

תכנית הריאליטי "המירוץ לדראג של רופול" הצליחה לעשות את הדרך שכל תכנית ריאליטי כל כך רוצה לעבור: מהנישה של הנישה לתכנית קאלט בזמן אמת, מערוץ נידח לערוץ ראשי, ובעיקר – עם משתתפות שיודעות שהתכנית יכולה להפוך אותך לכוכבת או לגמור לך את הקריירה (ע"ע פיפי אוהרה).

שאנג'לה להקוויפה ווידלי (די ג'יי פירס). צילום: יח"צ
שאנג'לה להקוויפה ווידלי (די ג'יי פירס). צילום: יח"צ

ההייפ ההולך וגובר סביב התכנית כאן בישראל מגיע בתזמון מושלם עם סיום עונת האולסטארז 3 ועליית העונה העשירית לאוויר. שאנג'לה להקוויפה ווידלי, אחת ממתמודדות עונת האולסטארז שהייתה מועמדת פייבוריטית לזכייה וחד משמעית חביבת הקהל, מגיעה להופעה אחת בישראל ב-6 באפריל. היא תעלה למספר נאמברים בהפקת ענק במועדון הדופלקס ותקיים גם מפגש מעריצים.

https://www.instagram.com/p/BgCDZ5eHjIj/

אותם מעריצים, יש לשער, מאוד זועמים על כך ששאנג'י נאלצה לראות את טריקסי מטאל מנצחת ולוקחת את כס המלוכה. הם השתוללו מזעם ורופול, ששינתה את הליך ההצבעה (באקט שאי אפשר להגדיר אותו בצורה שאינה חבלה מכוונת לפסילת שאנג'לה מהתחרות) זכתה לקיתונות של ביקורת.

הקריירה של שאנג'י (שנולדה בשם די ג'יי פירס בטקסס לפני 36 שנים) נמצאת בעלייה מתמדת גם בלי מקום בהיכל התהילה של מלכות הדראג של רופול, שכן מלכה אמיתית אינה זקוקה לכתר. הדרך של הפרסונה הטלוויזיונית והאמיתית של שאנג'י היא מה שכל עורך ריאליטי יכול לחלום עליו – מדמות חסרת ניסיון לאם דרקונים שמסתערת על כל אתגר בשיא הכוח וקוברת בדרך כל מי שמנסה להוריד לה.

המהפך הזה מאוד מעורר השראה שכן בעונה השנייה שאנג'לה עפה ראשונה מהתחרות כי לא הגיעה לשם מספיק משופשפת. בעונה השלישית רופול הפכה אותה למלכה הראשונה שחוזרת לתחרות. הפעם היא הגיעה לחמישיית הגמר, אך לא זכתה בתחרות.

בעונה הרביעית שנג'לה הגיחה מתוך קופסת הפתעה בדיוק כמו שעשתה עונה קודם לכן, אך זה היה גאג בלבד, ולרווחת המלכות של עונה 4 היא לא באמת חזרה לתחרות. בפעם הרביעית שלה בתחרות, בעונת האולסטארז השלישית, קיבלנו את השנג'לה הכי שלמה שראינו. מעבר לדראג מהודק ויכולות תפירה מדהימות, קיבלנו גם את מופע הליפסינק הכי מושלם שלה בתחרות וקטעי וידאו מדהימים שלה מתוך התחרות – באף אחד מהם היא לא מטנפת על חברותיה לתחרות, שזה בעצם כמו לבקש ממלכת דראג להצליח להתאפר בלי להתגלח. זה ממש ממש קשה.

רועדת מהתרגשות, קיבלתי את המספר של שאנג'לה משחף מורן מפיק המופע, הרמתי טלפון וחיכיתי לשמוע את הקול הצרוד שלה שנותן לי חיים. בסוף זה קרה. היא ענתה. ליבי החסיר פעימה. כל מה ששמעתי היה קול פעמונים מלא בגוד וייבז. הללו!

היי שאנג'לה! מה שלומך?

היי! מה קורה? אצלי מצוין, מעולה. אני בסיבוב הופעות, מתה כבר להגיע לישראל. אני אהיה אצלכם רק יומיים אבל יש לי מלא דברים להספיק, כי חוץ מדראג את הרי יודעת שאני חייבת להספיק להיות בים המלח ולאכול חומוס וכל הדברים האלה… אני גם מתה לפגוש את דקל לזימי שהוא חבר ישראלי שלי שעובד איתי ועושה לי את כל הקליפים".

עד כמה זה מרגש או מוזר בשבילך לדעת שיש לך מעריצים גם בישראל, מדינה פיצית במזרח התיכון?

"זה מרגיש מדהים כי במקור אני מעיר קטנה (שאנג'לה גדלה בפריס אשר בטקסס, נ"ה) וגם המעריצים בארצות הברית ובאירופה מפתיעים אותי עם האהבה שאני מקבלת, אז עצם הידיעה שיש לי מעריצים גם בישראל ושכאן נקבעת לי הופעה… זה באמת ממש מדהים ומאוד מיוחד בשבילי".

איך לעזאזל נשארת כל כך קלאסית בתכנית? איך הצלחת לא להתלכלך על אף אחת? ועוד בעונה שבה זה היה קשה במיוחד.

"אנשים צופים בתכנית ומסתכלים עלינו, על כל משפט שאנחנו מוציאות מהפה. אני יודעת את זה וזה תמיד נשאר איפשהו ברקע מבחינתי. אני יודעת שאני מודל מסוים, במיוחד לאנשים צעירים, יודעת שההתנהגות שלי משנה להם, וחשוב לי לשמור על הדברים… את יודעת. זה לא הסטייל שלי וגם תמיד העדפתי להתמקד בנתיב שלי ולא של אחרים. לדבר על אחרים – שום דבר טוב לא יכול לצאת לך מזה, גם כמלכה. תסתכלי רק על עצמך ועל הדרך שלך".

התחלת ברופול בעונה 2, היית בעונה 3 וקפצת לרגע ל-4, את מרגישה את ההבדל ביחס אליך מאז שהשתתפת בעונת האול סטארז?

"אני לגמרי מרגישה את ההבדל. אין יום שעובר בלי שארגיש את האהבה, את התגובות המדהימות של מעריצים, את העוצמה של הדברים האלה. זה פשוט מיוחד מאוד בשבילי לראות ולחוות את התמיכה המטורפת שאני מקבלת מאנשים".

הרבה מעריצים הביעו זעם על הבחירה בטריקסי מטאל, ואת מצידך שלחת הודעה מפייסת ברשתות החברתיות וביקשת מכולם להירגע. את מבינה שזה המהלך הכי קלאסי אי פעם של כל מלכה שהיתה בתכנית?

שאנג'לה שומרת על דיפלומטיות מעוררת הערצה ולוקחת נשימה לפני התשובה. "זה מדהים שיש לי את התמיכה הזאת מהמעריצים. בעצם, כל אחת רוצה כזאת תמיכה וזה מה שרציתי גם אני. אני בהחלט מכבדת את המעריצים שלי ואת כל מה שהם חווים ומרגישים. אני הייתי שם והרגשתי בדיוק את אותו הדבר. אבל מעבר לזה, מעבר לטייטל של המנצחת – כשבאתי לעונה הזאת היתה לי מטרה טובה שרציתי להשיג – וזה להראות לאנשים שאין כזה דבר להתייאש ולהרים ידיים. זה פשוט מחוץ ללקסיקון.

"עבור המעריצים שלי רציתי לייצג את מה שרציתי להיות בגרסה הכי טובה. שמחתי שהגעתי לרביעייה הסופית, ובקשר לכל השאר – את לא יכולה לשלוט בכלום, אלא רק בדרך שבה את מגיבה לסיטואציה. אני ממשיכה בשיא הכוח עם האנרגיות והאהבה שאני מקבלת מהמעריצים".

בכל זאת, זה די יוצא דופן שטריקסי מטאל זכתה אחרי שהיא ליכלכה על קנדי דוונטפורט. זה כאילו שבעריכה רצו להגיד משהו על הזכייה שלה – שהיא מלכה מוצלחת אבל עדיין לא קלאסית. לא כמוך.

שנג'י לא מתבלבלת. "ברגע הזה, שבו קורים לך דברים כל כך אמוציונליים, יש לנו אחריות כי מסתכלים עלינו. אנשים באמת מסתכלים עלינו ורואים איך אנחנו מתנהגות. הדברים אלה יוצרים אווירה מסוימת, דיבור מסוים, ולפני כל הפקה אני יודעת שאני תמיד הולכת להתנהג כמו שתמיד התנהגתי. עשיתי זאת הכי טוב שיכולתי. ובעיקר – אני מקווה שאנשים לעולם לא יתייאשו.

"תמיד אפשר לעשות ספקולציות לגבי מה שקרה. מה שאני יכולה להגיד זה שבסופו של דבר כולנו מכבדות אחת את השנייה. אין לי ספק שטריקסי ראתה את הפרק ועכשיו היא בטח מתבאסת על מה שהיא אמרה. כולנו יודעות כמה קשה להגיע לרביעייה האחרונה. ואת יודעת מה, אני גם אוהבת את רו על ההזדמנות, שהוא נתן לנו להיות בזה".

מה העצה הכי טובה שאת יכולה לתת למלכת דראג מתחילה?

"תמיד תאמיני בעצמך כי אנשים אחרים תמיד יפקפקו במה שאתה יכול ורוצה לעשות. זה פשוט תמיד ככה. לכולם יש דעה. תלכי רק בדרך שלך ואל תתעסקי בדרך של אף אחד אחר. ועוד עצה – אל תפחדי להיכשל. אם את נכשלת, את רק ממשיכה לגדול מזה כי את לומדת מכל הטעויות שעשית. לא יעזור, זו באמת הדרך הכי טובה להתמקצע ולהיות הכי טובה במה שאת עושה. רק את יודעת מה את יכולה ומסוגלת לעשות".

רגע לפני הגמר, עשית את הביונסה פיש הכי טובה בעולם. קיבלת ממנה תגובה?

"לא, אבל הייתי בכמה הופעות שלה בסיבוב הקודם ואני כל כך שמחה שהיא חוזרת לסיבוב הופעות! כולן צריכות ממש לפחד מזה".

מה נותן לך השראה?

"רופול. כל הקריירה שלה והדברים שהיא עשתה. וגם ג'ניפר לואיס. ברגע שאת יוצרת לעצמך קריירה יציבה שממשיכה להתפתח במשך שנים, זה בעיניי האתגר הכי גדול והכי נחשק, מהדברים שאני שואפת אליהם. אני מאוד מעריכה כל מי שהגיע להישגים כאלה. אפשר ללמוד מזה הרבה, להפיק משם לקחים חשובים וכמובן להישאר בדרך שלך".

מה למדת על נשים ב"רופול"?

"וואו. את יודעת, כשאני מסתכלת על ניסיון החיים שלי בהיבט של שני המינים, גם כדי.ג'יי וגם כשאנג'לה, יש לי המון כבוד לנשים כי זה פשוט לא קל להיות אישה. זה לא רק בגלל העקבים והאיפור. זאת הדרך שבה אנשים מתייחסים או לא מתייחסים אליך. כשאני מחוץ לדראג מתייחסים אלי אחרת, וכשאני נותן הערות בתוך הדראג זה ישר, 'אוי הוא מתנהג כמו דיווה' ומיד לא מתייחסים אלי ברצינות. זה ממש ככה! יש לי כל כך הרבה כבוד לנשים. אני מבין מה זה אומר להגיד את מה שאתה חושב – ולראות איך היחס כל כך שונה – בתוך ומחוץ לדראג".

מה לגבי פוליטיקה? את מתבטאת בנושא או מעדיפה לשמור על פרופיל נמוך?

"פוליטיקה זה דבר שחשוב לכולנו. כמו שכבר אמרתי, אני יודעת שאנשים מסתכלים עלינו, צופים בתכנית, והם צריכים להבין שחייבים להיות מעורבים, חייבים ללכת להצביע וחייבים לעשות שינוי בכדי שנוכל לחיות את חיינו. אין דרך אחרת. עצם ההווייה שלי היא פוליטית ואסור לשכוח את זה".

עונת אולסטארז 3 של "המירוץ לדראג של רופול" שבהן משתתפת שאנג'לה זמינות לצפייה בyes VOD